• Elisabeth83

Böja svenska verb!

Visst böjer vi verben i svenskan? 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Svar på tråden Böja svenska verb!
  • Jessa med 3

Ja, det gör vi! Ex. Böja - böjde - böjt

• LillaTanten

Ja, skriva - skrev - skrivit, det är att böja verb.

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Elisabeth83

Jag vet.. och jag var helt säker på det tills min mentor som jag har på praktiken sa till mig att vi inte böjer verb. Jag visste inte vad jag skulle säga.. eh, nehe? 

• gealach
    Elisabeth83 skrev 2010-10-04 19:08:14 följande:
    Jag vet.. och jag var helt säker på det tills min mentor som jag har på praktiken sa till mig att vi inte böjer verb. Jag visste inte vad jag skulle säga.. eh, nehe? 
    Jag skulle tro att personen tänkte på det här med att vi inte använder olika former för olika personer. "Jag pratar, du pratar, alla pratar", i t.ex. franska och spanska har man ju personböjning av verben. Men visst böjer vi dem.

Jag har hört andra säga att man inte böjer verb i svenskan och då är det just detta de menat.
  • Elisabeth83

Nej, tror faktiskt inte det var det hon menade. Det var just spanskan jag jämförde mot. Hon sa något om att man tar "tema"... eller tar "tempus"...

• Arcoiris
    jenesaispas skrev 2010-10-04 20:36:58 följande:
    Jag skulle tro att personen tänkte på det här med att vi inte använder olika former för olika personer. "Jag pratar, du pratar, alla pratar", i t.ex. franska och spanska har man ju personböjning av verben. Men visst böjer vi dem.

Jag har hört andra säga att man inte böjer verb i svenskan och då är det just detta de menat.
    Jag håller med. Tror också det är så de menar när de pratar om att svenskarna inte böjer verbet.
  • CombatLover

Hon menade nog att vi säger olika beroende på tempus, om det var i dag, i går eller i framtiden. Att ta tema på verb är ju att böja.

• Elisabeth83

Men om man säger:

Jag sjunger på svenska. Skulle ni säga att det är böjt då? 

• fruis
    Elisabeth83 skrev 2010-10-04 20:51:33 följande:
    Men om man säger:

Jag sjunger på svenska. Skulle ni säga att det är böjt då? 
    Alla verbformer utom infinitiv är ju en böjningsform så visst är det ett böjt verb.
  • Elisabeth83
    fruis skrev 2010-10-04 20:54:32 följande:
    Alla verbformer utom infinitiv är ju en böjningsform så visst är det ett böjt verb.
    Det var så jag försökte förklara för henne... men hon påstod ändå att det inte var böjt. Jag jämförde att äta, med jag äter etc. Jag kände att jag blev förvirrad och tänkte att jag kanske har helt fel..
  • fruis
    Elisabeth83 skrev 2010-10-04 20:57:58 följande:
    Det var så jag försökte förklara för henne... men hon påstod ändå att det inte var böjt. Jag jämförde att äta, med jag äter etc. Jag kände att jag blev förvirrad och tänkte att jag kanske har helt fel..
    Nejdå, det är hon som är förvirrad.
  • Mrs Statham

Be henne jämföra med malajiska, där har du inga böjningar på verben

• mindless

Be henne utveckla sitt resonemang och återkom gärna med svaret. Att vi inte skulle böja verb i svenskan är så uppenbart fel att hon nästan måste ha menat något mer specifikt.

Svar på tråden Böja svenska verb!