Ditt godaste recept på Fläskfilé & Pot. gratäng
Imorgon kommer en kompis jag inte träffat på länge på besök, jag tänkte göra Fläskfilé & Pot. gratäng.
Vad är ditt GODASTE recept på Fläskfile resp. Potatisgratäng?
Imorgon kommer en kompis jag inte träffat på länge på besök, jag tänkte göra Fläskfilé & Pot. gratäng.
Vad är ditt GODASTE recept på Fläskfile resp. Potatisgratäng?
Fläskfile i cream fresch..
Steker filen
Hackar lök och fräser i en kastrull
Häller i en burk vanlig cream fresch,sen en bruk cream bonjuour pepparmix...
När filen är stekt så hållerjag i den i såsen,sen serverar jag med potatisgratäng eller pommes..
inga fler...
Gor ett snitt i flaskfilen, fyll den med gorgonzola. Knyt ihop. Peppra rilkligt med bade svart och vit peppar, tryck in kryddorna ordentligt i filen. Bryn kottet sa att det far fin farg. Lagg sedan i ugnen tills det blir genomstekt. Ca 30min.
MKT gott och enkelt.
puff
har en hel fläskfilé i kylen som jag lovat att göra "mat" av i kväll.
Nån med mera idéer?
Jag vet något som är jättegott och enkelt, sköter sig själv! (fast det är kanske godare med pressad potatis eller ris till)
Skiva fläskfilén och lägg i ugnsfast form. Blanda i brk creme fraiche med 3 dl grädde, 1/2 dl kinesisk soya och 1-2 tsk sambal oelek. Koka upp. Häll över fläskfilén. In i ugnen 200 grader i 1 timme. FÄRDIGT! Detta är kanongott, alla jag bjudit på det här har frågat efter receptet! (om du tar grädde med mindre fett så ta mindre mängden sambal oelek så det inte blir för starkt!)
Nadjis: Har ungefär liknande...
Hacka gul lök och champinjoner, lägg i ugnsfast form, salta och peppra.
Skär filén i skivor, lägg ovanpå löken och champinjonerna. Krydda med peppar, salt och paprikapulver. Häll på 3 dl grädde. In i ugnen, 225 grader 50 minuter.
ingen med tips på helstekt fläskfilé?
vill göra nåt utan att dela på den så mycket...
typ med kryddor eller nåt..
inte så mycket grädde och cf- använder det till allt!
Ugn: 225°
500 g fläskfilé
ca 1/2 dl sojasås
salt, svartpeppar
Putsa filén. Blanda soja och kryddor. Pensla filén runtom med ca hälften av blandningen. Lägg filén på galler över en långpanna som du klätt med aluminiumfolie. Stek i ugnen 30 till 40 minuter, tiden beror på hur rosa du vill ha filén inuti. Pensla med resten av sojan efter halva stektiden. Skär den färdigstekta filén i skivor och lägg upp vackert på ett fat tillsammans med ris eller potatis. Servera en grönsallad till.
Little M
bra ide´! Många tack! Blir den mycket salt?
Nej jag tyckte inte den blev så salt, jag hade inte så mycket salt...Soyan i sig är ju lite salt med
Precis, det var sojan jag hade i åtanke- naturligtvis inte saltet i sig...
Skall prova det! Tack igen!
Trevlig helg
Varsegod,man kan ju skippa saltet helt om man vill,så blir de nog lagom salt med de salt som är i soyan!
Lycka till och smaklig måltid
Trevlig helg
Champinjongratinerad fläskfile.
1:
Krydda fläskfilén med salt o peppar.
Bryn fläskfilén i skivor.
Bred ut i ugnsäkerform.
2:
Koka upp 1 buljontärning i 5 dl vatten.
Fräs en stor burk champinjoner. Strö över 6 matskedar vetemjöl och rör om.
Häll i buljongen.
Häll i 3 dl grädde.
Koka upp och låt sjuda ett tag.
Tag av från plattan.
3:
Vispa ner en äggula.
Bred över filén.
Riven ost över.
In i ugnen 225 grader i 15 min.
SKITGOTT!
Allt blir perfekt smak utan att man behöver krydda såsen, och såsen blir lagom tjock tack vara den exakta doceringen av mjölet.
Jag brukar blanda i torkad salvia när jag gör potatisgratäng, det smakar fräscht och är väldigt gott.
Något som är gott och lite ovanligt är att göra en varm potatissallad med fetaost, svartpeppar och olivolja, rostade pinjenötter och coctailtomater. Till det tror jag att det skulle vara hur gott som helst att göra en helstekt fläskfile som har rullats i flingsalt och mycket hackade färska kryddor, timjan och rosmarin kanske? Till det kan man ev göra lite karamelliserad balsamvinäger (reducera balsamvinäger till hälften, det behövs extremt lite för det är mycket smak i det).
Potatisgratäng
Skala och skiva potatis.
Smörj en ugnsäker form.
Lägg i potatis.
Salta o peppra.
Bred över en hackad lök.
Lägg i skivor av morot.
Lägg ett lager till potatis.
Salta o peppra.
Häll över grädde så det täcker nästan allt.
Spara lite av grädden och blanda med en-två vitlöksklyftor.
Häll över.
225 gr ca 45 min.
Om den bränns lägg på en bit aluminiumfolie över.
Mot slutet lägg på riven ost.
Gott gott!
jag blir jättehungrig av att läsa alla smarriga recept!!!