• Anonym

Hur länge lever spermier på ALLVAR?

Jag såg på nätet att nån påstod sig ha blivit gravid med 2 veckor gamla spermier. Det kan ju bara inte vara sant?

Jag har hört 3 dagar, 5 dagar, 7 dagar men vad är sanningen? Hur länge kan spermier leva under bästa omständigheterna för en befruktning?

• Svar på tråden Hur länge lever spermier på ALLVAR?
  • Anonym

Ni ska hoppas att det inte går bra! Obestämd 7 dagar är inte bra just nu. Aj aj.

• Anonym

5 dygn och att snittet för livsdugliga spermier ligger på 72h

Vad är skillnaden? Kan dom små rackarna inte göra en gravid efter 72 timmar eller vadå?

• Anonym
    mahmoiuds skrev 2010-10-05 01:37:42 följande:
    så OJJ OJJ lycka till
    Med att det inte blev något hoppas jag du menar? Tyst
  • Anonym
    mahmoiuds skrev 2010-10-05 01:41:05 följande:
    de säger fram till 7 dagar .
    men sunt förnuft  det är 5 arbetsdagar :)

jag skojar
    det  e 5 dagar i 90%
    Oh shiiit. Det här är inte bra.

Läser niomånader.se just nu.
  • Anonym

I ren panik köpte jag såna däringa ägglossningstester efteråt och hade stegring i 2 dagar och äl-kletet i 2 dagar innan det. Så sammanlagt 4 dagar hade jag äl-känningar eller vad jag nu ska kalla det. När släppte ägget - mellan sista stegringen och nästa dag utan stegring eller? Då kan det inte ha blivit befruktat innan dess eller?

• Anonym

Förtydligar för säkerhets skull. Jag hade äl-klet i 2 dagar och sen kom stegring i 2 dagar efter det men då hade jag inget klet. Glada gubbar så ingen risk för felavläsning var det.

• Anonym
    Holabandola skrev 2010-10-05 01:51:33 följande:
    Varför tog du inte dagen efter-piller om det kändes såhär?
    Av den simpla anledningen att jag har menscykler på 45 dagar och mer och det här var 3-4 dagar efter att mensen hade slutat och äl borde ha varit 1 månad bort ungefär. Men sen som från ingenstans bestämde sig min kropp för att vara normal för första gången på flera år och jag fick äl med start helgen efter och det här var en måndag. Äl-känningarna kom liiite lite på lördagen, mycket på söndagen och måndagen och även med stegring på måndag och tisdag. En vecka senare alltså och med stor risk att det kan ha blivit nåt förstår jag nu.
  • Anonym
    Holabandola skrev 2010-10-05 02:02:35 följande:
    Okej, det är väl en anledning lika bra som en annan. Mitt tips är att du slutar stirra på äl-stickor och tar ett test! Det är väl klart att det finns en chans att du är gravid, men det är låååångt från säkert. 

Du kan vara lugn än så länge. 
    Jag kan väl inte ta ett test än? Först hade jag tänkt vänta 19 dagar efter oskyddat sex som det står på testerna men nu är det väl lika bra att vänta 19 dagar efter äl? Den ska jag ju ha haft enligt stickor för en vecka sen. Jag kanske tjuvtestar innan dess. Nu i helgen är det 19 dagar sen sexet och jag tänkte testa då men inser att det kanske inte ger ett säkert svar eftersom att äl var en vecka efter det och om jag blev gravid då med gamla spermier så måste jag väl vänta minst 14-19 dagar från äl?
  • Anonym

En sak till är att jag har haft ont i ena sidan väldigt långt ner under trosan så att säga ut mot ljumsken. Det är nu dom sista dagarna och inte runt ägglossningen förra vecka. Har även haft lite mjölkiga flytningar och blev orolig och började fundera på om det är normalt mellan äl och mens eller bara runt äl - som var för en vecka sen nu-. Av ren panik antar jag kommer jag inte ihåg om jag brukar ha så eller inte mellan äl och mens. Vet någon hur det brukar vara?

• Anonym
    Holabandola skrev 2010-10-05 02:17:45 följande:
    Jag hade testat 19 dagar efter sex om jag var du. ÄL kan vara dubbla ibland, du nojar dessutom helt galet mycket (haha, förlåt) så testa dig i helgen! 
    Jag kommer testa i helgen första gången. Å veckan efter det å veckan efter det säkert. Blev ju inte bättre av att jag vaknade i natt av en mardröm att jag stod med ett test i handen som det stod gravid på. Förvånad

Jag vet att jag nojar men shit det här är inte bra...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-05 02:18:35 följande:
    En sak till är att jag har haft ont i ena sidan väldigt långt ner under trosan så att säga ut mot ljumsken. Det är nu dom sista dagarna och inte runt ägglossningen förra vecka. Har även haft lite mjölkiga flytningar och blev orolig och började fundera på om det är normalt mellan äl och mens eller bara runt äl - som var för en vecka sen nu-. Av ren panik antar jag kommer jag inte ihåg om jag brukar ha så eller inte mellan äl och mens. Vet någon hur det brukar vara?
    Fast man har väl inte mjölkiga flytningar vid ägglossning? De är ju genomskinliga och du kan dra ut långa trådar av det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-05 07:36:10 följande:
    Fast man har väl inte mjölkiga flytningar vid ägglossning? De är ju genomskinliga och du kan dra ut långa trådar av det.
    Jag hade trådiga 2 dagar innan jag fick stegring på testen som sen varade i 2 dagar. Sen dess har det varit lite mjölkiga, dvs i en vecka nu ungefär.
    amasonas skrev 2010-10-05 07:42:34 följande:
    Tja det är nog olika men vårt sista barn blev till på mensens sista dag, i mitt fall 6 dagar innan Äl.....

Lycka till! 
    Aaaaah. Precis vad jag inte vill höra.  Jag blir så orolig nu.

När släppte ägget mest troligt och när kan det ha träffat på spermierna om jag spaltar upp det så här

Måndag kväll: Sex (cirka 3 dagar efter mensens sista dag)
    Lördag: Liiiite lite trådig flytning
    Söndag: Mycket trådiga flytningar
    Måndag: Mycket trådiga flytningar + glad gubbe på äl.test
    Tisdag: Glad gubbe på test
    Onsdag: Ingen glad gubbe

Ska vi räkna med att spermier lever upp till 7 dagar? Eller är det 5 dagar? För jag fattar inte det här. Om spermier kan leva i 7 dagar så kan dom ha levt till måndagen när jag hade glad gubbe men om mitt ägg inte släppte före mellan tisdag och onsdag hann dom träffa på varandra då? Kan ägget ha befruktats tidigare, dvs innan det släppte? Jag fattar verkligen inte det här och hur det går till.

Naturligtvis ska jag testa mig så fort jag kan men det blir till helgen för att det inte ger rätt svar förrän dess, om ens då förresten men då är det 19 dagar sen sex men jag borde säkert testa mig 19 dagar från min äl eftersom att det ju är där det kan ha hänt nåt och det blir veckan efter ju.

Men om det är någon som är duktig på det här så får ni gärna berätta för mig om det ens är troligt eller hur det funkar. Snälla. Jag kanske borde ha lyssnat bättre på biologin i åttan. Obestämd
  • Anonym

Någon som vet eller vill gissa sig till om det verkar möjligt eller helt omöjligt att jag skulle ha blivit med barn med hjälp av # 21?

• Anonym

6 dagar var det för mig. Sex på fredag kväll och ä teste visade inte positivt förens på onsdagen.  Så troligtvis var inte äggossningen förens på torsdagen. Trodde det var kört den månaden eftersom mannen var tvungen att resa bort. Blev mycket förvånad när jag fick ett plus på stickan.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-05 23:57:50 följande:
     6 dagar var det för mig. Sex på fredag kväll och ä teste visade inte positivt förens på onsdagen.  Så troligtvis var inte äggossningen förens på torsdagen. Trodde det var kört den månaden eftersom mannen var tvungen att resa bort. Blev mycket förvånad när jag fick ett plus på stickan.
    Grattis i ditt fall förstår jag men aaaahh, det här bådar inte gott för mig.
  • Anonym

Jag är tillbaka och nojar.

Jag har haft ont i en punkt långt ner på sidan, lite ovanför en lågt skuren troskant (äggstocken?) av och till i några dagar och mensen är ca 8 dagar bort. Kan man få mensvärk lite mer än en vecka innan beräknad mens eller är det nåt annat som spökar? Som en graviditet?   Jag veeeet att ni inte är synska men ni får mer än gärna berätta vad ni tror baserat på inlägg 21.

• Anonym

Tog ett test nu på morgonen för att jag ska ut i husbil med kompisar i helgen och inte hade lust att testa då. Det var neg och taget 18 dagar sen sex och det står ju 19 dagar på paketet. Det var ju bra att det var neg men det är ju bara lite över en vecka sen sen jag hade äl och jag tänker att ett eventuellt plus inte skulle synas om det är då det har slagit till, vid äl. Jag måste ju testa om om en vecka igen eftersom att det då är lite över två veckor sen äl? För ett plus syns väl inte innan 14+ dagar efter äl?

• Anonym

Mensen borde ha kommit idag men det gjorde den inte. Nu är jag skakig av rädsla. Jag får bara inte vara gravid. Jag testade negativt med morgonurin (cb digital) i tisdags och det var taget 14 dagar efter äl och idag är det alltså 16 dagar senare. Jag brukar alltid få mens 16 dagar efter äl. Jag har stoppat in en tampong för det brukar kunna vara rödaktigt ibland nån dag innan mens men det var inget alls. Jag tror jag är på väg att få en panikångestattack nu.

Svar på tråden Hur länge lever spermier på ALLVAR?