• pojkens

Hur mycket "egentid" och träning är ok under småbarnsåren?

det är lite trixigt det där. Både jag och sambon tränade mycket var för sig innan vi fick barn. Efter sonen kom så blev min träning rätt dramatiskt minskad, men sambo kunde ju köra på rätt bra ändå. 

Jag tycker allting handlar om att man måste kompromissa. Hade ni någon diskussion om hans träning innan ni skaffade barn? Jag tycker det är viktigt att man ska kunna fortsätta med sina intressen, men samtidight måste bägge partner få sin del. Det är inte rimligt att han får träna 7 dagar i veckan och du ska köra hemmaövningar med ert barn. Om han tycker den träningen är lika effektiv så kan ni väl byta några veckor? Föreslå at than ska köra hemmagym och du drar iväg istället.

Det är inte alls samma att träna lite hemma med barn, dessutom funkade det inte alls för mig udner första året. Sonen gillade inte när jag gjorde konstiga saker :). Nu vid 2 är det lättare för då kan vi alla tre gå ut i springa inervaller, genom att turaas om, och sonen hoppar bredvid på marken och tycker det är kul att få springa själv.

Jag tycker ni ska diskutera igenom ordentligt med träningstider. Du får kräva ett visst antal pass i veckan, och att han gör en viss del hemma. och om han tycker hemmaträning är ok, då kan han köra det när du är på gymmet eller joggar. Annars  å kanske ni ska helt enkelt diskutera att turaas om. DVS han får lägga krut på träningen ett halvår till, eller tills när det nu är tävling. Sen får han backa och träna mindre.

Min sambo tränar för att komma med i landslaget nästa år, så det är 4-5 ggr i veckan och en del läger på helgerna. Jag har sagt att det är ok, för jag får träna när han är hemma med sonen. Och pga att efter vm så kommer han tagga ner. Så fram till vm är det ok med hårdsatsning, men sedan får det bli omprioriteringar.  

Svar på tråden Hur mycket "egentid" och träning är ok under småbarnsåren?