• sallybuse

Ni som har 17 åringar

Hur gör ni på morgonen?Låter ni dom ta hand om sig själv eller ni går upp och fixar frukost.Och väcker dom.Jag gör de varje morgon fast jag är ledig.Och jag började fundera på de att han kan göra de själv.Hur gör ni???   Jag klarade mig själv när jag var 17 år.Då hade jag flyttat hem ifrån.

• Svar på tråden Ni som har 17 åringar
  • Majsan70

Öhh, inte går jag upp o väcker mina barn. Det är förbehållet min 7 åring enbart. Sånt där har de fått sköta själva sen de var 10 år och inte fick fritids mer.

Sonen som är 18 har flertalet npf diagnoser o tom han klarar att gå upp själv på morgonen för det mesta.
    Jag måste erkänna att jag nästan blir lite förskräckt när jag läser vad du skriver. Inte för att vara spydig nu alltså utan helt ärligt.

• sallybuse
    Majsan70 skrev 2010-10-05 11:28:06 följande:
    Öhh, inte går jag upp o väcker mina barn. Det är förbehållet min 7 åring enbart. Sånt där har de fått sköta själva sen de var 10 år och inte fick fritids mer.

Sonen som är 18 har flertalet npf diagnoser o tom han klarar att gå upp själv på morgonen för det mesta.
    Jag måste erkänna att jag nästan blir lite förskräckt när jag läser vad du skriver. Inte för att vara spydig nu alltså utan helt ärligt.
    ja de kan jag mycket väl tänka mig att du blev lite förskräckt men de har blivit så.Man har gjort så så länge så de har blivit en vana till slut.´Han är väl bortskämd skulle jag tro.Han är ju en helt vanllig kille snäll och trevlig på alla sätt.Har inga som helst problem.Så nu så är det han som själv får sätta sin mobil.Och själv gå upp.Ska bli kul att se vad andra skriver.
  • MåsteHittaPåNågot
    sallybuse skrev 2010-10-05 11:25:17 följande:
    Hur gör ni på morgonen?Låter ni dom ta hand om sig själv eller ni går upp och fixar frukost.Och väcker dom.Jag gör de varje morgon fast jag är ledig.Och jag började fundera på de att han kan göra de själv.Hur gör ni???   Jag klarade mig själv när jag var 17 år.Då hade jag flyttat hem ifrån.

Är det sant??? Aldrig i hela livet att jag skulle göra det! En sjuttonåring SKA göra detta själv! När mina barn har blivit 17 så har de redan fixat detta själva i måååånga år!

• MåsteHittaPåNågot
    sallybuse skrev 2010-10-05 11:36:31 följande:
    ja de kan jag mycket väl tänka mig att du blev lite förskräckt men de har blivit så.Man har gjort så så länge så de har blivit en vana till slut.´Han är väl bortskämd skulle jag tro.Han är ju en helt vanllig kille snäll och trevlig på alla sätt.Har inga som helst problem.Så nu så är det han som själv får sätta sin mobil.Och själv gå upp.Ska bli kul att se vad andra skriver.
    Ja, han är bortskämd och det är på tiden att han sköter detta själv. Bra beslut av dig! Stå på dig för han kan nog tänkas protestera lite =)
  • Claris

ojdå,nä,då hade jag flyttat.
    och innan det,skött det mesta själv..mat..tvätt..hehe.

nä,ni får ju lära han goda vanor och sedan får han gott göra iordning själv:)

• sveamoder

Aha.........skönt att höra tycker jag med!  Jag har en dotter som är 15 som ska väckas och skjutsas 1700 meter varje morgon.  ska nog visa henne detta tror jag!

• Bellini2

Jag ignorerar min 16 åriga dotter på morgnarna för hennes morgonhumör är ruskigt. Börjar hon prata är jag snäll och engagerad men annars håller jag mig på min kant.
    Det är nog det bästa för ungar i den åldern att få klara sig själva. Om de ska kunna rösta om ett år kan de ju behöva kunna bre en frukostmacka själv...

• sommarenärbäst

Min 16-åring har skött sina morgnar själv i flera år, håller på att så smått få 12 åringen (som inte alls är lika ansvarsfull som stora varit) att mer och mer sköta sina morgnar själv. Tycker det är hög tid när man är 17!, men jag vet också precis som du skriver att en del vanor bara blir kvar utan att man tänker på det, eller kanske speciellt när man inte tänker på det.

• lövet2

17 år? Nej, när de börjat gymnasiet får de ta ansvar själva för att komma upp på morgonen, äta frukost och hinna med bussen!
    11-åringen har gjort det där länge, men honom har jag koll på och väcker om han försover sig ...

• Heisan

Min strax 13-åring går upp en timme före oss andra eftersom hon vill vara i fred på morgonen. Så när vi andra stiger upp har hon ätit frukost o gjort sig i ordning o sitter ofta o går igenom sina läxor.
    Men jag tror det är något fel på henne, när hon har en timmes sovmorgon så brukar hon ställa sin klocka 15 min tidigare än annars...  

Svar på tråden Ni som har 17 åringar