• Anonym (mamman)

Hur ska jag bäst lösa det här? (bråk i skolan)

Det här blir ganska långt men jag hoppas att någon orkar läsa ändå och komma med råd.

Min dotter går i 1:an, är 7 år gammal. I hennes klass finns det 1 tjej hon inte drar jämt med, vi kan kalla henne A, och en tjej som hon kommer väldigt bra överens med och även leker med på fritiden, vi kan kalla henne B. A och B är kompisar, enligt A bästa kompisar vilket hon är noga med att berätta för min dotter.

När min dotter vill leka med B försöker A fysiskt dra B bort från min dotter, hon säger taskiga saker till min dotter, skriker på henne och kallar henne tjocksmock osv. Det har även hänt att A har puttat min dotter så hon nästan ramlat. Oftast reagerar min dotter med att bli ledsen och säger till fröken men ibland har hon gett sig på A fysiskt och dom har puttats lite, inget allvarligare. Mitt upp i allt detta står B och är tycker det är jättejobbigt.

Igår var det dags igen, dom hade bråkat på gymnastiken och enligt den fritidspersonal jag pratade med hade gymnastikläraren sagt att min dotter tagit strypgrepp på A! Jag blev så klart väldigt chockad. Det är verkligen inte likt min dotter. Hon kan puttas och ibland även slå men hon har aldrig tagit stypgrepp på någon tidigare, inte ens sin lillebror som hon kan slåss med ordentligt. .

På väg hem pratade jag med min dotter och frågade henne vad som hänt. Enligt henne hade hon inte alls tagit strypgrepp utan tagit tag i As tröja men att hon tog tag i tröjan i halsringningen. Jag har även pratat med Bs mamma för att höra om B hade något att berätta och enligt henne hade A retat min dotter och att min dotter hade tröttnat efter ett tag och gått på A. När jag träffade B idag frågade om vad som hände igår och då berättar B först att min dotter tagit strypgrepp på A men när jag frågade om min dotter tagit tag runt halsen eller om hon tog tag i tröjan så sa hon tröjan. Jag frågade även om gymnastikläraren sett vad som hände och då berättar B att gymnastikläraren inte varit där just då.

Jag vet inte hur jag ska gå vidare med det här.
    Jag vill att min dotter ska känna sig trygg i skolan och inte slåss. Jag vill att B inte ska känna att hon måste välja sida och jag vill att A inte ska känna sig så osäker att hon måste reta min dotter för att känna sig bättre.
    Hur ska jag göra för att uppnå detta?

• Svar på tråden Hur ska jag bäst lösa det här? (bråk i skolan)
  • mammaannika

RIng läraren och rådfråga. Eftersom detta sker på skoltid behöver läraren vara uppmärksam på detta. Om det inte hjälper får du helt sonika ringa till A:s föräldrar och samtala med dem.

Du verkar vara en klok förälder som inte ser världen i svart eller vitt. Jag är övertygad om att du tillsammans med skolpersonalen och föräldrarna kan lösa detta. Det jag gillar mest är att du inte bara ser till ditt eget barns bästa utan även till de andra två barnen. Det ger goda förutsättningar för att kunna hjälpa barnen till rätta.

Lycka till.

• Anonym (mamman)

Vi har redan kontakt med lärarna dagligen, det här har pågått sen dag 1 i skolan. Eftersom jag inte har någon kontakt med As föräldrar så vet jag ju inte hur hon upplever det här men min dotter tar väldigt illa vid sig av glåpord, skrik och att hon inte får vara med. Just nu vill hon inte gå kvar i skolan och absolut inte vara på fritids.
    Jag tror att om A slutar att vara elak mot min dotter så kommer min dotter inte heller gå på A.

Just nu känns det som att skolan lägger skulden på min dotter eftersom att det var hon som tog strypgrepp, om det nu var det hon gjorde. Att sen A är dum mot min dotter, kallar henne fula saker och knuffas pratades det inte om. Min dotter brukar inte börja bråken men hon har muskelkraft att avsluta dom med besked därför har vi varit väldigt noga med att man inte slåss, något min dotter följer men hon drar inte för att försvara sig. Därför är jag naturligtvis orolig för As säkerhet också. Bråken med lillebror är det uteslutande han som börjar, varför skulle hon vara annorlunda i skolan?

• mammaannika

Jag arbetar som lärare och tycker at verkar mycket märkligt att lägga skulden på en flicka som är 7 år. Givetvis måste läraren verka för att samtliga tjejer, (och killar också) mår bra i klassen.

Om i har varit i kontakt sedan dag 1 kan man ju undra varför det inte har hänt något. har läraren varit i kontakt med A:s föräldrar eller vad har hänt.

om du har möjlighet tycker jag att du ska följa med ditt baarn till skolan och be och få prata med läraren och berätta exakt vad du känner och fråga vad han/hon tänker göra åt saken.

För det går väl i hela fridens namn inte att bara lägga locket på och lägga skulden på en liten 7 åring.......

• Anonym (mamman)

Dom säger att dom pratar med alla 3 tjejer när det händer något, vilket är nästan varje dag. Jag tycker det är konstigt att dom blandar in B i allt det här. Även om det är henne som bråken handlar om många gånger så är hon inte direkt inblandad i bråken. Efter bråket igår så bestämde fritidspedagogen att dom 3 tjejerna inte skulle få leka resterande av dagen igår och idag. Hade det varit en liten grej min dotter och A blivit osams om hade jag förstått det "straffet" men eftersom dom helt enkelt inte drar jämt så löser det inte problemet utan bara skjuter upp det enligt min mening. Summan av kardemumman är att A vill bara leka med B medans B vill leka med min dotter och A. Min dotter vill hellst leka med B men om A vill vara med går det bra också.

Om det här hade pågått i din klass, hur hade du löst det?

Idag har jag inhandlat en vanlig enkel skrivbok där jag hade hoppats på att jag och läraren hade kunnat skriva små meddelanden till varandra om vad som händer och sker, hoppas bara hon är villig att ta sig den tiden att skriva.
    Jag har också köpt en dagbok med lås till min dotter där hon kan skriva ner sina känslor och funderingar om det här och hoppas på att hon kan avreagera sig lite på det sättet.

• Anonym

Låter som ett litet dilemma som måste lösas.
    Kan du inte be om ett möte med A och hennes föräldrar tillsammans med er?
    Skolan måste ju verkligen engagera sig NU...och "vaka" över de tre tjejerna. Hade jag jobbat i skolan hade jag verkligen velat se exakt vad som sker, inte bara vem som nu gör det avslutande "slaget" eller strypgrepp som de nu säger. Det intressanta är ju händelseförloppet innan om man nu ska kunna lösa situationen.

Var iaf glad att din dotter tar för sig så att hon inte blir ett offer, för det är ju som jag läser det h ela, låter som att A är en liten "mobbare", en osäker tjej som försöker vara tuff.
    Hoppas dt löser sig!

• mammaannika

Skrivboken är ett jättebra hjälpmedel och även dagboken med lås. VIlken bra mamma du verkar vara som tänker att din dotter ska få ur sig sina tankar och känslor.

Hade detta pågått i min klass hade jag nog arbetat på två plan. Dels hade jag pratat med hela klassen om hur man kan göra när man vill leka med någon, eller inte vill leka med någon. D v s ge strategier till eleverna att säga ifrån utan att såra. Rollspel kan vara ett bra hjälpmedel i dessa lägen. Att låta eleverna få ta olika roller och prova på hur det känns att vara den som itne får vara med, den som alltid bestämmer eller den som står emellan.

Sen hade jag pratat med varje flicka för sig ,för att få höra dess version av situationen, och sedan pratat med dem alla tre. Om det inte hjälper får man ju prata med föräldrar.

Jag är övertygad om att ingen av flickorna är elak utan bara behöver bättre verktyg att handskas med situationen, något ALLA barn behöver.

• Minomin

Har du varit i kontakt med A:s föräldrar? Hur hanterar dom detta? Vad berättar A hemma? Vad är A för tjej "på hemmaplan"?

Ring dom och träffas i parken en helg! Förmodligen kommer era tjejer leka och har kul ihop när dom ser att ni föräldrar pratar och skrattar ihop.

Alltid lätt att "lämpa över" ansvaret på skolan, även om jag tycker du agerat helt rätt och gjort MYCKET i denna situation.

Lycka till!

• Anonym (mamman)

Försöker mig på att svara alla 3

Jag har haft funderingar på att ringa och prata med As föräldrar men skolan verkar vilja lösa problem själva. T. ex. så får vi föräldrar inte tillrättavisa andra barn än våra egna på skolans område. Så om låt säga Kalle står och slår Olle får jag inte säga till utan då ska jag hitta en fritidsledare och säga till denne att Kalle och Olle slåss. Nu är jag sådan som person att jag lägger näsan iblöt ändå Men jag ska prata med läraren och se vad hon säger.

Det dom säger att dom gör är att ha lite extra koll på rasterna. Dom har ju 5 rastvakter ute men det går 1000 elever där och det är säkert minst 300 elever ute samtidigt som min dotter och hennes klass, dom kan omöjligt se allt som händer. Sen har dom samtal med dom 3 tjejerna varje dag förutom onsdagar när dom kommer till fritids.

Det som stör mig lite där är att jag får höra olika saker från läraren och fritidspedagogen.
    Enligt läraren har dom koll på A och vet PRECIS vad hon håller på med. När man pratar med fritidspedagogen verkar det på henne som att det är min dotter som är problemet eftersom hon vill leka med B, A följer med på köpet, och inte med någon av dom andra barnen i klassen. Jag kan inte bestämma mig för om läraren försöker smöra för mig för att jag inte ska dra igång nåt bråk eller om fritidsledaren är lite partisk eftersom hon har haft A hela förra året och har knytit an till henne mer än min dotter.

• trötta mamma

hej gumman det är jag från hagsätra;) adda mig kram

Svar på tråden Hur ska jag bäst lösa det här? (bråk i skolan)