Hur ska jag bäst lösa det här? (bråk i skolan)
Det här blir ganska långt men jag hoppas att någon orkar läsa ändå och komma med råd.
Min dotter går i 1:an, är 7 år gammal. I hennes klass finns det 1 tjej hon inte drar jämt med, vi kan kalla henne A, och en tjej som hon kommer väldigt bra överens med och även leker med på fritiden, vi kan kalla henne B. A och B är kompisar, enligt A bästa kompisar vilket hon är noga med att berätta för min dotter.
När min dotter vill leka med B försöker A fysiskt dra B bort från min dotter, hon säger taskiga saker till min dotter, skriker på henne och kallar henne tjocksmock osv. Det har även hänt att A har puttat min dotter så hon nästan ramlat. Oftast reagerar min dotter med att bli ledsen och säger till fröken men ibland har hon gett sig på A fysiskt och dom har puttats lite, inget allvarligare. Mitt upp i allt detta står B och är tycker det är jättejobbigt.
Igår var det dags igen, dom hade bråkat på gymnastiken och enligt den fritidspersonal jag pratade med hade gymnastikläraren sagt att min dotter tagit strypgrepp på A! Jag blev så klart väldigt chockad. Det är verkligen inte likt min dotter. Hon kan puttas och ibland även slå men hon har aldrig tagit stypgrepp på någon tidigare, inte ens sin lillebror som hon kan slåss med ordentligt. .
På väg hem pratade jag med min dotter och frågade henne vad som hänt. Enligt henne hade hon inte alls tagit strypgrepp utan tagit tag i As tröja men att hon tog tag i tröjan i halsringningen. Jag har även pratat med Bs mamma för att höra om B hade något att berätta och enligt henne hade A retat min dotter och att min dotter hade tröttnat efter ett tag och gått på A. När jag träffade B idag frågade om vad som hände igår och då berättar B först att min dotter tagit strypgrepp på A men när jag frågade om min dotter tagit tag runt halsen eller om hon tog tag i tröjan så sa hon tröjan. Jag frågade även om gymnastikläraren sett vad som hände och då berättar B att gymnastikläraren inte varit där just då.
Jag vet inte hur jag ska gå vidare med det här.
Jag vill att min dotter ska känna sig trygg i skolan och inte slåss. Jag vill att B inte ska känna att hon måste välja sida och jag vill att A inte ska känna sig så osäker att hon måste reta min dotter för att känna sig bättre.
Hur ska jag göra för att uppnå detta?