• Anonym (ledsen)

Tycker att det ska bli jätte jobbigt med fars-dag!!

Min pappa avled i sommras och nu så kommer fars dag.
    Jag orkar inte känner jag, jag vill inte, jag blir mer o mer depremerad ju närmare söndag vi kommer!
    Som tur är är min mamma utomlands och slipper denna dag!

Idag insåg jag hysterin kring farsdag, överallt i affärerna sitter farsdag skyltar och reor på dittan o dattan. All reklam i tv och på radion.
    Märker detta mera nu när jag inte har någon pappa att fira, men det är jätte jobbigt att se all dess reklam mm.

Jag köpte iallafall en present till min sons pappa, men det kändes jätte tungt.. Och ännu är det ett par dagar kvar!
    Urk, urk och dubbel urk!!!

• Svar på tråden Tycker att det ska bli jätte jobbigt med fars-dag!!
  • Tingan

Förstår att det känns jobbigt för dig, vill bara att du ska veta att jag tänker på dig. Kanske kan ett besök till graven vara ett sätt att hantera det på och känna att du där kan va hos din pappa. och att därefter göra något trevligt med din familj eller vänner. Ät nått gott och se en rolig film som får tankarna på annat kram på dig*

• penapöna

Förstår att det är jobbigt, beklagar sorgen!

Farsdag är jobbigt för många men den saken gör det ju inte lättare för dig, men du är iallafall inte ensam om att känna så som du gör.

Kanske kan du göra nåt extra ändå till farsdag, som att hitta ett fint kort på din pappa och köpa en fin ram till.

• stardust

Jag förstår dig helt fullt. Visserligen dog min pappa för 7 år sen men det är lika jobbigt varje år i alla fall. Spelar ingen roll om det är påsk, midsommar eller någon annan storhelg så är det lika jobbigt. Men jag kan lova dig att smärtan blir lättare fast den kommer alltid att finns kvar.

Jag brukar alltid åka till graven och gråta en skvätt och prata med pappa och sen brukar jag må så mycket bättre. Gör det du känner för men kom ihåg att säga till din sambo hur du känner det så han kan hjälpa dig igenom dagen. Det är otroligt skönt att bara han någon att få gråta ut hos. Många kramar Sara

• Pitufita

Förstår dig helt o hållet min far dog för ca 4 år sedan.... Första fars dag var ett helvete... Födelsedagen, dödsdagen ens egen födelsedag... Det blir bättre med tiden kanske man kan säga... Vill inte vara helt neggo men julafton kan jag säga är den hemskaste och tråkigaste dagen på hela året... har tyvärr inte blivit bättre med åren...

Det enda som tröstar mig är att han har fått frid och mår bättre är inte sjuk och lider inte mera... Det positiva är ju att jag vet att ngn väntar på mig "där uppe" ngn dag.

Kramar till dig

• Ankissen

Här kommer en till som förstår. Min pappa dog -99, och sorgen blir inte lätt att bära såna dagar som fars dag.

• Aros

Förstår hur du känner. Min mamma dog för 5 år sedan och den första mors dagen var fruktansvärd. Fortfarande är det jobbigt, men nu iallafall hanterbart. Jag brukar dock "fira" min mamma med att tänka lite extra på henne, bläddra i albumet jag gjort om henne osv. I år blev jag själv firad för första gången och jag berättade då om min mamma för min son (gjorde samma sak när det var hennes födelsedag nyligen). Givetvis är han för liten för att förstå, men en dag gör han det. Vi tittade på kort och jag berättade små saker om hans mormor och hur mycket hon älskar honom vart hon än är.

Så mitt råd till dig är att istället för att deppa ihop, försöka ta dagen och fira din pappa istället. Gråt för att du saknar honom men le och skratta också åt alla fina minnen du förhoppningsvis har. Titta på foton, berätta om honom.

• Anonym (Minnen)

Bara för att han är död betyder det ju inte att du ska sluta tänka på honom.

Gör något fint i hans minne eller gör något fint för hans grav. Kanske du kan hjälpa någon annan i din pappas namn? Skänka pengar eller kläder till någon välgörenhet...

Bevara minnena och gör flera! Starta en tradition som du och din famil kan gör på farsdag. Din son behöver få veta om sin morfar...

• Tess S

Jag förstår hur du känner dig... Jag tappade min pappa plötsligt för 8 veckor sedan. Gråter varje dag.

Jag håller med Anonym (minnen), sätt en ner och prata om din sons morfar. Börja på en morfarbok med bilder, minnen och tårar...

Jag tänker på dig!

• Anonym (ledsen)

Tess S>> Det med en morfar bok skulle vara mysigt att göra.

Tack alla för era rader. Jag ska gå till minnseslunden o gråta en skvätt o sen hem o äta lite tårta med mitt barns pappa och fira honom och tänkta på min underbara, fantastiska pappa!

TACK

• Anonym (utan pappa)

har alltid tyckt att farsdag varit lite jobbig.
    Jag har en pappa men har aldrig haft ågon riktig kotak med honom. Vet att han är min pappa men hade ingen pappa att skicka kort till när man i skolan skulle skriva och rita farsdagskort. Nu som vuxen har man ju lrt sig hantera den känslan så händer nästa grej.

Min kille får veta att han tydligen har ett barn från ett gammal festragg, one night stand som gick så fel. Familjerätten hör av sig, baret är fött och "ragget" lever med en annan. Min kille träffar "ragget" och får veta att hon och barnet lever sitt liv med en annan och låssas som om min kille inte finns. Han bestämmer sig för att "lämna dom i fred" och säger att barnet får uppsöka honom är det vill. Mamman har ingen förståelse för min kille och att det här blev som en chock för honom. Han har ett abrn som är flera år. Han känner inte barnet, är inte välkommen i dess familj och ville aldrig ha det här barnet, fick aldrig veta att det blev till. Han känner sig kränkt, bitter, lurad och förd bakom ryggen. Han fick inte veta när hon var gravid att han kunde vara möjlig pappa. Fast han sprang på henne i 7 månaden så sa hon att det var en annan mans. Han fick inte veta när barnet föddes eller när det fyllde ett år. Han ha missat allt. Å varje farsdag så lider jag med honom. Han hatar att vara en sån uruselpappa, 1:a gången han blev pappa så blev det så fel.

Svar på tråden Tycker att det ska bli jätte jobbigt med fars-dag!!