• sassus

Har fått en utbetalningsavi, men har inget leg...

Mitt pass gick ut i augusti nu i år, och jag har inte kommit mig för att skaffa ett leg än... Har helt enkelt inte hunnit ta mig till skatteverket för att skaffa personbevis, och vi har ingen skrivare hemma så kan inte skriva ut något.. Jaja... Nu har jag iaf börjat ett nytt jobb, och fick lönen på en utbetalningavi hos Handelsbanken då ingen berättat för mig att jag behöver anmäla mitt kontonummer till dem. Skulle väldigt gärna vilja ha min lön, och har knappt råd att gå och skaffa ett leg utan den. Har jag någon möjlighet att få ut mina pengar? Jag ska naturligtvis sätta in dem direkt på mitt konto i Swedbank, så det är ju samma namn på avin som på kontohavaren...  Suck, vad krångligt allt blev nu... Om jag går och hämtar ett personbevis hos Skatteverket, och tar med min sambo.. Har det någon betydelse tror ni? Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-07 18:32
    Har varit och beställt ett id nu, så jag hämtar ut pengarna när det kommer. Allt löser sig med andra ord

• Svar på tråden Har fått en utbetalningsavi, men har inget leg...
  • 4mychildren

Min sambo var tvungen att ta med sin mor när hans leg hade gått ut. Och han skulle besöka banken. Mamma eller pappa sa dom gällde som bevis men vet inte om det är så överallt. Och personbevis då.

• jeeri74

Kan det inte funka med passet ändå, som leg, när det bara är två månader sen det gick ut..?!
    Vet inte hur det funkar, men kanske värt att försöka. Ta med sambon som kan intyga också.

• Vifsla

Ta med dej din mamma så hon får legitimera dej. Det fungerade när jag hämtade ut mitt körkort då jag inte hade något leg.

• sassus
    Vifsla skrev 2010-10-05 20:46:13 följande:
    Ta med dej din mamma så hon får legitimera dej. Det fungerade när jag hämtade ut mitt körkort då jag inte hade något leg.
    Min mamma bor många mil bort, så det blir svårt Har bara sambon här i staden.
  • sassus
    Vifsla skrev 2010-10-05 20:46:13 följande:
    Det är dessvärre trasigt me.. Dottern har lyckats dela det i två delar. Det är nog inte meningen att jag ska få min lön...
  • Kallebus

Ta med sambon till banken, dom borde godkänna att han intygar vem du är.
    Annars så talar dom om för dig vad du behöver göra för att få dina pengar.
    Har du dessutom varit smart och hämtat ett personbevis plus ett giltigt foto så hjälper dom dig att beställa ett id-kort samtidigt.

• sassus

Jag går och fixar ett id hos polisen istället, och hämtar ut mina pengar sen. Måste ju ändå ha ett nytt id, så det är ju liksom ingen onödig utgift... Tack för alla svar!

• Mumin75

Min bank accepterade mitt utgångna leg när jag inte hade hunnit skaffa nytt... dom sa att det är upp till kassören att acceptera det eller inte så är det en snäll kassör så kan det ju funka ändå. Att gå dit och fråga skadar ju inte. Annars kan du ju ta med dig både passet och sambon som kan intyga att det är du... det borde ju gå. Min sambo har legetimerat mig utan problem.

• sassus
    Mumin75 skrev 2010-10-06 12:28:27 följande:
    Min bank accepterade mitt utgångna leg när jag inte hade hunnit skaffa nytt... dom sa att det är upp till kassören att acceptera det eller inte så är det en snäll kassör så kan det ju funka ändå. Att gå dit och fråga skadar ju inte. Annars kan du ju ta med dig både passet och sambon som kan intyga att det är du... det borde ju gå. Min sambo har legetimerat mig utan problem.
    Jag går och fixar ett id istället, så slipper jag göra bort mig
  • Skogsflickan

Det röda passet funkar som legitimation alldeles utmärkt! Var själv med min mamma på swedbank igår och hon tog ut pengar med sitt pass då hennes id-kort gick ut augusti 2008(!), men hon tycker bara det är onödigt då passet funkar som leg.

• sassus
    Skogsflickan skrev 2010-10-06 23:29:17 följande:
    Det röda passet funkar som legitimation alldeles utmärkt! Var själv med min mamma på swedbank igår och hon tog ut pengar med sitt pass då hennes id-kort gick ut augusti 2008(!), men hon tycker bara det är onödigt då passet funkar som leg.
    Ja, men grejen är den att mitt pass är gammalt och trasigt Annars funkar det alldels utmärkt med pass, har använt det i 6 år nu
  • Kjell2
    sassus skrev 2010-10-07 15:00:38 följande:
    Ja, men grejen är den att mitt pass är gammalt och trasigt Annars funkar det alldels utmärkt med pass, har använt det i 6 år nu
    Kolla med banken. Om du sätter in pengarna på avin till ett konto med samma namn brukar det vara lättare.

/Kjell
Svar på tråden Har fått en utbetalningsavi, men har inget leg...