• mahmoiuds

    Alla invandrare inte bra

    Varför säger många samma ord ?
    varför har så mycket hat mot oss?
    Varför säger inte istället , bosnien, palestinien, kineser , alltid invandrare som ett paket ;)

    Om en invandrare tjuvar en bank , innebär alla inte bra

    Kunde inte fatta det tills nu efter 4 år i Sverige..

    om jag e palestinien innebär inte att jag tillhör alla andra lander.
    om det finns en av de inte bra innebär inte alla inte bra

    Förklara detta

  • Svar på tråden Alla invandrare inte bra
  • SretnaJa
    nu1mlock skrev 2010-10-06 01:49:54 följande:
    Självfallet är du en invandrare. Det kommer aldrig att ändras. Du har inte svenska föräldrar och du är inte född i Sverige. Så enkelt är det - det spelar ingen roll hur mycket du ogillar situationen.

    Jag kan engelska precis lika bra som jag kan svenska, ja. Det gör dock ingen skillnad. Om jag flyttar till t.ex. USA så kommer jag alltid vara en invandrare, då jag har INVANDRAT till USA.
    Jag ogillar inte min situation. Är mycket stolt över min bakgrund men oavsett hur mycket det sticker i dina ögon så ser jag mig som svensk, så länge som jag bor i detta land, är medborgare här, bidrar till allting som du gör och lever som alla andra här. Det här är mitt hem, lika mycket som det är ditt. Skillnaden är att du är född här (antar jag?) medan jag flydde hit från krig. Det var så min resa i Sverige började, och skiljer sig från din start. Men här och nu är vi likadana. Och därför tycker jag inte om att bli inföst i ett fack, som ju är så otroligt brett. Inget problem med att vara invandrare men ett problem att bli sedd som invandrare istället för den individ man är. Tyvärr har begreppet invandrare snarare blivit ett skällsord än något annat.
  • nu1mlock
    mahmoiuds skrev 2010-10-06 02:18:52 följande:
    detta går inte , men att hjälpa och förklara att komma igång kan jag visst

    kan mycket om investering
    Ibland kan det bli jättefel.

    Generellt sett så har Sveriges befolkning ingenting emot invandrare. Nackdelen är att dessa inte "står ut", utan det är endast rasister, smygrasister eller Sverige Demokraterna som sticker ut och märks.

    SD fick 5.7% av Sveriges röstberättigade röster, vilket är väldigt litet, så du behöver varken oroa dig eller tänka mer på detta. Ordet "invandrare" i sig betyder ingenting mer än "någon som kommer från ett annat land som har flyttat till Sverige". Normalt sett anser Sveriges befolkning även att personer med utländsk bakgrund är invandrare, vilket i sig är något som är lite skevt, då dessa egentligen är svenskar.

    Många anser även att invandrare (alla som inte är svenskar) begår fler brott, är våldsammare, drygare, otrevligare och allmänt jobbiga. Det är dock ingenting som man ska bry sig om.

    Jag är svensk, men jag skiter totalt i vad folk tycker och tänker om mig. Gör detsamma så är det mycket möjligt att du kommer komma väldigt långt! 
  • Jakin
    SretnaJa skrev 2010-10-06 02:24:30 följande:
    Jag ogillar inte min situation. Är mycket stolt över min bakgrund men oavsett hur mycket det sticker i dina ögon så ser jag mig som svensk, så länge som jag bor i detta land, är medborgare här, bidrar till allting som du gör och lever som alla andra här. Det här är mitt hem, lika mycket som det är ditt. Skillnaden är att du är född här (antar jag?) medan jag flydde hit från krig. Det var så min resa i Sverige började, och skiljer sig från din start. Men här och nu är vi likadana. Och därför tycker jag inte om att bli inföst i ett fack, som ju är så otroligt brett. Inget problem med att vara invandrare men ett problem att bli sedd som invandrare istället för den individ man är. Tyvärr har begreppet invandrare snarare blivit ett skällsord än något annat.
    Var har det blivit ett skällsord? Vad skall man använda istället för de som är utomnordiskt födda och saknar svenskt medborgarskap tycker du? Skällsord för för annan etnicitet får mig osökt att tänka på väldigt många ord, dock inte "invandrare".
  • nu1mlock
    SretnaJa skrev 2010-10-06 02:24:30 följande:
    Jag ogillar inte min situation. Är mycket stolt över min bakgrund men oavsett hur mycket det sticker i dina ögon så ser jag mig som svensk, så länge som jag bor i detta land, är medborgare här, bidrar till allting som du gör och lever som alla andra här. Det här är mitt hem, lika mycket som det är ditt. Skillnaden är att du är född här (antar jag?) medan jag flydde hit från krig. Det var så min resa i Sverige började, och skiljer sig från din start. Men här och nu är vi likadana. Och därför tycker jag inte om att bli inföst i ett fack, som ju är så otroligt brett. Inget problem med att vara invandrare men ett problem att bli sedd som invandrare istället för den individ man är. Tyvärr har begreppet invandrare snarare blivit ett skällsord än något annat.
    Ta inte i så att du spricker. Jag har aldrig skrivit något negativt om dig. Det ändrar dock inte det faktum att du räknas, och kommer räknas som invandrare tills du dör.

    Du må vara svensk medborgare, men du är inte lika svensk som personer som har svenska föräldrar och som är födda i Sverige. Det är mycket möjligt att du känner dig svenskt - vilket du är. Du är svensk. Men du är fortfarande invandrare.

    Jag har ingenting emot invandrare, eller dig - som kom till Sverige när du var fem år. Det ändrar dock inte det faktum att du är en invandrare, oavsett hur svenskt du känner dig.
  • Anton72
    SretnaJa skrev 2010-10-06 02:24:30 följande:
    Jag ogillar inte min situation. Är mycket stolt över min bakgrund men oavsett hur mycket det sticker i dina ögon så ser jag mig som svensk, så länge som jag bor i detta land, är medborgare här, bidrar till allting som du gör och lever som alla andra här. Det här är mitt hem, lika mycket som det är ditt. Skillnaden är att du är född här (antar jag?) medan jag flydde hit från krig. Det var så min resa i Sverige började, och skiljer sig från din start. Men här och nu är vi likadana. Och därför tycker jag inte om att bli inföst i ett fack, som ju är så otroligt brett. Inget problem med att vara invandrare men ett problem att bli sedd som invandrare istället för den individ man är. Tyvärr har begreppet invandrare snarare blivit ett skällsord än något annat.
    Har aldrig uppfattat "invandare" som ett skällsord, lägger inte ner något neativt alls i just det ordet!
    Lite nyfiken bara.... du kallar dig själv för Svensk nu och det har du all rätt att göra om du tycker att det låter bättre än invandrare men vad är du när du åker hem till ditt hemland?
    Om någon frågar dig där vad du är, säger du svensk då också eller vad säger du?
  • nu1mlock
    Anton72 skrev 2010-10-06 02:39:52 följande:
    Om någon frågar dig där vad du är, säger du svensk då också eller vad säger du?
    Väldigt intressant.

    Jag förväntar mig att personen i fråga anser sig vara invandrare (om man har tänkt stanna). 
  • nu1mlock

    .. men samma regler kanske inte gäller om man åker tillbaka till sitt hemland, eller till något annat land. Det kanske bara är i Sverige som man inte "får" bli kallad invandrare pga. invandringspolitiken?

    Med det sagt så vill jag klargöra att jag inte alls röstar på SD eller håller med partiet och deras politik. Kanske slipper man eventuella påhopp eller anklagelser. 

  • Jakin
    nu1mlock skrev 2010-10-06 02:54:51 följande:
    .. men samma regler kanske inte gäller om man åker tillbaka till sitt hemland, eller till något annat land. Det kanske bara är i Sverige som man inte "får" bli kallad invandrare pga. invandringspolitiken?

    Med det sagt så vill jag klargöra att jag inte alls röstar på SD eller håller med partiet och deras politik. Kanske slipper man eventuella påhopp eller anklagelser. 
    Inte helt säkert. I många delar av vårt PK-samhälle (tänk V, tänk AFA), så får man inte tycka någonting relaterat till flyktingmottagning eller invandring över huvud taget, för då är man rasist, eller åtminstone litet dum i huvudet. Dock brukar jag ursäktas då jag har en fru med invandrarbakgrund, som t o m är muslim, det brukar konstigt nog fungera som legitimt skäl. Glad
  • nu1mlock
    sopes alva skrev 2010-10-06 03:13:32 följande:
    finns "svenskar" som "inte är bra"heller
    .. vad nu det har med saken att göra..?
    Jakin skrev 2010-10-06 03:10:56 följande:
    Inte helt säkert. I många delar av vårt PK-samhälle (tänk V, tänk AFA), så får man inte tycka någonting relaterat till flyktingmottagning eller invandring över huvud taget, för då är man rasist, eller åtminstone litet dum i huvudet. Dock brukar jag ursäktas då jag har en fru med invandrarbakgrund, som t o m är muslim, det brukar konstigt nog fungera som legitimt skäl. Glad
    Och varför citerade du mig? Jag sa ingenting som har med något med ditt inlägg att göra. Gör om, gör rätt.
Svar på tråden Alla invandrare inte bra