• sommarblomma1

Tjänstledighet för studier

Har jag fattat det rätt att jag kan ta tjänstledigt för studier till en utbildning som är på 3 år och inte har med jobbet att göra? Jag har jobbat hos samma arbetsgivare i över 10 år så villkoren för 6 månader uppfyller jag. Läste att de kan skjuta upp ledigheten med ett halvår om det vill sig illa.

Är det så är det ju helt fantastiskt i så fall!

Funderar på att utbilda mig till något annat men inte bestämt vad än så länge.

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Svar på tråden Tjänstledighet för studier
  • anmaca

Jag har inte själv varit tjänstledig pga studier men vi har just nu en kollega på jobbet så är det.
    Det var inga problem för henne att få ledigt i 3 år pga studier, hon informerade vår chef tidigt att hon tänkte söka ledig pga studier och att hon endast ville vara ledig OM hon kom in på utbildningen.
    Det var tydligen viktigt att vara tydligt med det för en annan kollega till oss fick problem när hon hade sökt ledigt och sen inte kom in på utbildningen hon valt. Hennes dåvarande chef hade redan skrivit anställningskontrakt med hennes vikarie för 3 månader så under den tiden var hon ledig utan lön.
    Vet inte om dom kan göra så längre men det kan vara värt att kolla upp.

Lycka till

• anmaca

skriver som en kratta ser jag.. sorry

• Kjell2
    sommarblomma1 skrev 2010-10-06 09:13:23 följande:
    Har jag fattat det rätt att jag kan ta tjänstledigt för studier till en utbildning som är på 3 år och inte har med jobbet att göra? Jag har jobbat hos samma arbetsgivare i över 10 år så villkoren för 6 månader uppfyller jag. Läste att de kan skjuta upp ledigheten med ett halvår om det vill sig illa.

Är det så är det ju helt fantastiskt i så fall!

Funderar på att utbilda mig till något annat men inte bestämt vad än så länge.
    Du har rätt att få tjänstledigt för studier men måste söka i god tid innan.

/Kjell
  • sommarblomma1

Det är ju toppen då!

Ja jag har tänkt på att man borde kanske meddela att man vill vara ledig förutsatt att man kommer in på utbildningen.

• sommarblomma1
    Tecken skrev 2010-10-06 13:01:35 följande:
    Du har lagligt rätt till tjänstledigt för studier. Du har också laglig rätt att återgå till din tjänst (hur snabbt, beror på hur länge du varit tjänstledig).

För vidare info: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.htm
    Tack för länken! =)
  • Skånskan

Ska läsa till SSK till våren. Undrar om jag kan ta delvis ledighet från min fasta tjänst som uska, så att jag fortfarande kan arbeta varannan helg? Eller det är att begära det omöjliga. Tacksam för svar.

• Tecken
    Skånskan skrev 2010-10-27 20:47:59 följande:
    Ska läsa till SSK till våren. Undrar om jag kan ta delvis ledighet från min fasta tjänst som uska, så att jag fortfarande kan arbeta varannan helg? Eller det är att begära det omöjliga. Tacksam för svar.
    Du kan ta tjänstledigt på deltid, men du kan inte själv bestämma schemat. Nej, det är inte att begära det omöjliga. Prata med din chef. Kanske är det så att det på ditt jobb behövs folk på helgen?
Svar på tråden Tjänstledighet för studier