• Anonym (förvirrad)

aldrig uppehåll?

Har alltid hört o läst att man ska göra uppehåll när man tar p piller. En gång varje månad. Men när jag var hos gynykologen som är doktorand inom ämnet sa han till mig att jag inte behöver göra uppehåll om jag inte vill...hmm och att det inte är farligt på ngt vis.
    Har ni hört ngt liknande? Han var jo väldigt kunning så jag vet inte. Han sa att man säger att man ska göra upphåll bara för att kvinnorna ska känna sig kvinnliga o känna att de fungerar som de ska ..
    Så nu gör jag inget uppehåll men är ändå lite orolig.

Nu pratar jag inte om minipiller utan vanliga p piller

• Svar på tråden aldrig uppehåll?
  • Anonym (förvirrad)

puffar

• Anonym (Maja)

Jo faktiskt. Det där uppehållet med fejkmens är för att kvinnor ska luras att tro att de är normala och inte att de är syntetiskthormongravida, som man blir av p-piller.
    Det anses inte farligt, men ovanligt många i USA har faktiskt dött av p-pillret Lybrel, Anya i Sverige , där man inte blöder alls med. Siffror av vilka p-pillermärken folk har dött av är hemliga, men anhöriga till de döda kvinnorna sprider dem på nätet.
    I Sverige har minst femtio kvinnor dött av p-piller under årens lopp, men förmodligen fler. Lågt antal i förhållande till hur många som äter, men hemskt för dem som drabbats.
    Men risken är förmodligen inte så mycket större av att man äter dem konstant.Så det finns väl inga skäl att vara orolig.
    Varför använder du inte hormonspiral i stället om du vill slippa mens? Säkrare, enklare och lägre hormonpåverkan. Du kan även ha ägglossning då. Vilket kan vara bra för lusten.

• Anonym (förvirrad)
    Anonym (Maja) skrev 2010-10-09 08:51:29 följande:
    Jo faktiskt. Det där uppehållet med fejkmens är för att kvinnor ska luras att tro att de är normala och inte att de är syntetiskthormongravida, som man blir av p-piller.
    Det anses inte farligt, men ovanligt många i USA har faktiskt dött av p-pillret Lybrel, Anya i Sverige , där man inte blöder alls med. Siffror av vilka p-pillermärken folk har dött av är hemliga, men anhöriga till de döda kvinnorna sprider dem på nätet.
    I Sverige har minst femtio kvinnor dött av p-piller under årens lopp, men förmodligen fler. Lågt antal i förhållande till hur många som äter, men hemskt för dem som drabbats.
    Men risken är förmodligen inte så mycket större av att man äter dem konstant.Så det finns väl inga skäl att vara orolig.
    Varför använder du inte hormonspiral i stället om du vill slippa mens? Säkrare, enklare och lägre hormonpåverkan. Du kan även ha ägglossning då. Vilket kan vara bra för lusten.
    oj, nu blir jag orolig, dött pga? Blodpropp? Jag tar p piller pga att jag har pcos, så p piller hjälper mig att stabilisera hormonerna, annars hade jag aldrig stoppat i mig hormoner =( .
  • Anonym (Maja)

Ja men då är det väl klart att du ska äta dina piller.
    Ja, alla vet väl att man kan få blodpropp av p-piller och att de flesta överlever, samt att det är mycket sällsynt. En 16-åring dog förra året efter tre månaders p-pillerätning.
    Fast alla borde också känna till symtom på blodpropp och komma ihåg att säga att man äter p-piller när läkare frågar vad man äter för medicin. P-piller är läkemedel. 
    Trist med pcos. Och var inte orolig. Farligare att åka bil.
    Och du kan utan problem hoppa över fejkmensdagarna och hålla ditt blodvärde på topp i stället. 

• Kimona

Jag har ätit p-piller i 5 år och har aldrig gjort uppehåll. Har aldrig hört att man ska göra det heller, men så är det ju Cerazette som jag äter som inte innehåller östrogen eftersom vi har blodpropp och diverse i familjen

• Anonym (förvirrad)
    Kimona skrev 2010-10-09 17:24:58 följande:
    Jag har ätit p-piller i 5 år och har aldrig gjort uppehåll. Har aldrig hört att man ska göra det heller, men så är det ju Cerazette som jag äter som inte innehåller östrogen eftersom vi har blodpropp och diverse i familjen
    ja, med minipiller vet jag att man kan skippa att göra uppehåll men hae aldrig hört om att man kan göra det med p piller.
  • IsDimma
    Kan det inte vara så att du äter ppiller som dom sista typ tre-sju tabletterna är sockerpiller och du därför inte gör något uppehåll?

Själv har jag hört det du har ts, att man inte behöver. Alltså skippar jag mina sista fyra (socker) tabletter på kartan och påbörjar en ny på en gång. Himla praktiskt att slippa mensen som ändå bara är jobbig. Däremot så får jag den ändå ibland i slutet på kartan.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • IsDimma
    Ähh. Strunta i det jag sa nyss. Såg nu att du äter minipiller...
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Fru U

Alla kvinnor slipper inte mens bara för att man äter flera kartor i rad. Jag fick rådet att göra det när jag åt p-piller (mot endometrios) men inte tusan slapp jag mens för det.

Mensen kom som en klocka ändå (och det var starka p-piller jag åt, inga sockerpiller på de kartorna)

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden aldrig uppehåll?