• Snöflinga

Kiropraktik el. motsvarande då man är gravid - farligt???

Jag är så orolig - fast det är jag mest hela tiden över allt möjligt vad gäller den här graviditeten...

Hur som helst hade jag fått en låsning i ryggen och fick behandling för det idag. Jag berättade att jag var gravid.
    Men nu är jag orolig att behandlingen kan orsaka missfall? Vet någon om det kan vara så?
    Man ska väl inte gå på massage då man är gravid? Men hur är det med att "knäcka" till saker som sitter fel?
    Man kan ju inte heller gå helt sne under hela graviditeten?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Kiropraktik el. motsvarande då man är gravid - farligt???
  • Alexi

Massage är ingen som helst fara när man är gravid. Jag har gått regelbundet båda mina graviditeter, inkl de första tre månaderna. Som min massör sa, det är helt orimligt att massage utanpå kroppen skulle kunna påverka bebisen där inne.
    dock kiropraktik vet jag inte men mer ur perspektivet att bäcken mm är ganska löst och uppluckrat av graviditeten, dvs jag tror inte det är farligt för bebisen.

• Snöflinga

Det låter ju bra, men jag har läst någonstans att massage kan sätta igång ett missfall (tidigt i graviditeten).
    Någon som vet mer om detta med att "knäcka" saker till rätta och graviditet?

• MygganMy

Om du går till en seriös kiropraktor kan du gå hela graviditen- kiropraktorer får till och med hjälpa nyfödda nu.. mot bland annat påstådd kolik...:)
    Akta dig för humbuggare bara..

Lycka till!

• MygganMy

PS Kiropraktorer går 5år i skola- det lär inte göra nogot som är farligt... kan dom inte hjälpa dig säger dom till..:)

• Jempajenny

Men om du sa att du var gravid borde väl kiropraktorn vara professionell nog att inte göra något som är farlig för bebisen.

Jag vet flera gravida som gått till kiropraktorer och fått behandling för t ex foglosssningsbesvär och det borde ju tyda på att det INTE är farligt. Nu vet jag inte exakt vad kiropraktorn gör under dessa behandlingar, om det är "kotknäckande" eller mer massage, streching och TNS.

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Snöflinga

Det var inte en kiropraktor utan en sjukgymnast som "tryckte till" min höft/bäcken. Har varit med om att sjukgymnaster gjort det flera gånger, så de kan också göra sådant.

Det låter ju väldigt bra att ni inte tror att det är någon fara! Tack!

Svar på tråden Kiropraktik el. motsvarande då man är gravid - farligt???