Hur får man kött mört?
Hur får man kött mört? Måste man köpa dyrt kött? Familjen klagar över att köttet smakar segt gummi! *skratt*
Hur får man kött mört? Måste man köpa dyrt kött? Familjen klagar över att köttet smakar segt gummi! *skratt*
det beror på vad du tillagar...
Gör jag fläskkotletter brukar jag panera dem ( då stannar lite mer saft kvar i köttet) eller bara steka dem så att de får färg och sedan koka dem ett tag..
Det finns massa olika knep...ösa köttet mkt ( om det är en stek) koka köttet till köttgrytan minst 2h etc etc
Det kan vara ganska svårt. Om det är nötkött av något sämre kvalitet så brukar lösningen ligga i lång tillagningstid. Om man gör en gryta, låt det puttra i två timmar eller så. Men då löper man risk att det blir torrt istället. Man får experimentera tills man lärt sig känna av hur mycket det ska brynas, stekas, kokas, allt vad man gör med det.
(Och ofta är problemet med fläsk att man låtit det steka/vara i ugn/whatever för _länge_, då blir det ju superlätt torrt och träigt...)
Man kan även lägga det i marinad i några timmar.
Det här är ju också ett lysande sätt att få billigt kött läckert:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m5485447.html
När jag steker kotletter så steker jag dom klara o sedan lägger jag dom i en gryta o spär med vatten o buljong o låter dom små sjuda i ca 1timme...då blir de så möra att köttet lossnar från benen...dessutom får jag spad att göra smarrig sås från...
Att banka ut köttet innan man tillagar det gör oxå att det blir mörare....
Panering skulle jag aldrig göra...usch så mycket fett som fastnar i ströbrödet...tvi vale...
Biffar bankar jag så dom blir lite mörare och alltid när jag steker fläskfilé med, smälter i munnen
. Är det oxfilé så bankar jag dom sen steker snabbt på hög värme för det får gärna vara rosa i, då är dom som mörast! *mums*drömmer mig bort till La Pampa* Kansk edagt att äta lunch?!
Jättetack för tipsen *ler*
Då är det nog så att mitt problem är att jag vill att det ska gå snabbt. Så det är inte riktigt färdigt. Men har läst och hört att det bara ska brynas och nästan vara lite rött inuti.
Och när jag kokar gryta brukar det bli knappt en halvtimme. Ska prova att koka längre. Men på vardagar vill man snabbt ha mat på bordet. Så jag kanske ska göra storkok på helgen.
Panering kan vara en idé, då fett inte är ett problem i vår familj där alla konstigt nog inte har problem med vikten... hehe... kanske beror på min dåliga matlagning.
Är det lättare att laga fläskkött än nötkött?
Mmmarie:
Ja, det behöver ju inte alls samma tid för att bli klart. Jag brukar hellre göra grytor på fläskfilé (som man ibland får tag i för väldigt lågt kilopris!) än nötkött, just för hastigheten det blir färdigt.
Hrm... harkel.... marinad kan _aldrig_ göra ett segt kött mört. Marinad tränger ner nån millimeter i köttet, och påverkar inte så mycket. Marinad är eg ganska meningslöst, du kan lika bra pensla köttet under stekning, och gör du gryta så kvittar det ju.