Hur får man kött mört?
Hur får man kött mört? Måste man köpa dyrt kött? Familjen klagar över att köttet smakar segt gummi! *skratt*
Hur får man kött mört? Måste man köpa dyrt kött? Familjen klagar över att köttet smakar segt gummi! *skratt*
Det beror på vilket kött du använder dig av skulle jag vilja påstå. Till tex kalops så använder jag högrev eller märgpipa, det kräver lååång koktid, men det blir så gott. Till det skulle jag aldrig ta fläskkött. Däremot en till liten stroganoff tar jag strimlat nötkött, det behöver inte alls samma koktid. Passar bättre som vardagsmat kanske? Sen kan man ju göra gryta på skinkstek (fläskkött) som man strimlar själv, enkelt och billigt.
Hmm.. Okej.. Det står nämligen kokböcker.
Åh vad ni är duktiga tack. Nu kanske jag kan lära mig laga kött också så vi slipper äta korv jämt.
Ska försöka mig på en kötträtt ikväll.
Linda1976. Så det är en myt med att marinad gör kött mört. Ok.
Ja det är det faktiskt. Janne Boris Möller (ni vet matkemisten med Kockens kryddor-reklamen och "HÄr är ditt kylskåp" skrev en jättebra bok, om matens kemi, och där avfärdar han en hel del myter.
Saker som inte hjälper:
Marinera kött
Olja i pastavattnet
hm.. nu minns jag inte mer bara för det.
Det verkar ju inte så svårt, men mitt kött blir alltid knasigt.
Får ta kött till helgerna och prova mig fram. Fast min kille säger att jag borde inte laga kött.... Tur att det finns pizzeria om det blir kasst ...
Linda1976:
Mmm, oljan häller man såklart på efter att man slagit av vattnet.
Jäklar, vad hungrig jag blir nu.
Ja, men i gamla kokböcker så står det ofta att man ska hälla salt och olja i kokvattnet!
Linda1976:
Så stolligt.
Kan tänka mig att köket är ett sådant område där många "myter" lever kvar länge. Framförallt för att man i gemen lär sig det traditionsvis, alltså förälder till barn, snarare än på ett "vetenskapligt" sätt. Det blir nog mycket "Så gör man, för så gjorde alltid mamma" och sedan efterkonstruerar man kanske till och med förklaringar och skäl till varför, när t.ex. ens sambo ifrågasätter vissa vanor/ovanor man har...
Linda1976, jag har alltid misstänkt att det är meningslöst att marinera kött. Jag vet inte hur många gånger jag har marinerat kyckling t ex och aldrig märkt någon egentlig skillnad, det var ju skönt att få det bekräftat!
Men om man marinerar köttet i vin eller öl, är det också meningslöst?
använder inte olja i pastan men däremot smör eller margarin för att det förhindrar vattnet från att koka över...
men olja...låter knasigt...
Ariane: Ja eg borde det ju vara så. Det tar inte direkt smak av det. DÅ är det bättre att göra en glaze och pensla köttet med så att det får yta.
Linda1976:
Fast om man har mer strimlat/skivat kött är det enklare att marinera. För smak tar det definitivt, men är ganska meningslöst för större bitar. Så tycker jag!
Ja, har man tunna strimlor av tex lövbiff, så e det ju lönt, men att marinera en hel stek är ju slöseri m tid
Jag har olja i pastavattnet för att det inte ska koka över. 1malle tycker att det låter knasigt med olja, men såklart är det fettpartiklarna som spelar roll! Dock skulle jag nog aldrig få för mig att lägga en smörklick i pastavattnet, trots att det nog fungerar - det tycker jag verkar knasigt...
sweetpa....
Testa med smör så får du se så lovar jag att testa med olja...