• Anonym (undrar)

Ni som utsatts för övergrepp av er pappa som barn

Jag undrar om det är någon här som vill dela med sig av sina upplevelser från att ha blivit utsatt för övergrepp av sin pappa som barn?

Anledningen till att jag frågar är att jag misstänker att mitt barn är utsatt av sin pappa och jag vill bättre försöka förstå hur jag kan avläsa mitt barn. Mitt barn är 3 år och vi bor tillsammans med pappan. Jag är tacksam för all hjälp.

• Svar på tråden Ni som utsatts för övergrepp av er pappa som barn
  • Anonym (Whoknows!)

Vad får dig att misstänka det? Vad är det du tror och ser?

Har inte blivit utsatt och kan tyvärr inte ge dig hjälp av personliga erfarenheter.

• solskina

Hej ett tips är att läsa boken Min kropp är min, för barnet. Då kan ni ha ett samtal som inte är konstigt alls om vad folk och fä får göra med varann. Då kanske barnet säger det rakt ut om du har tur.

Blåmärken på låren, blåmärken bakom öronen, problem med tex. filmjölk. rädd att somna, mardrömmar, bygger fällor i rummet, torr hud mellan låren, problem med bajseriet, urinvägsinfektioner, svamp.

Listan kan göras lång.

/ ATSU / Ingela

• Anonym (Mamma)

Har en dotter som blev utsatt för övergrepp när hon var tre år (idag är hon 7). Det visade sig genom en mängd olika saker. Först och främst berättade hon "konstiga" saker. Han hade "kissat" på henne och mycket annat. Sedan var hon inte sig själv. Hon drömde mardrömmar, var svår att nå, nedstämd, otroligt rädd för fadern, åt dåligt, stora sömnproblem, extremt mammig och klängig, ja hur mycket som helst egentligen. 

Ring BRIS vuxentelefon och berätta om dina misstankar och vad dom grundar sig i. Dom har tystnadsplikt och kan råda dig. Annars är BUP otroligt bra på den här problematiken. Dom hjälpte oss massor under många års tid.

Hoppas verkligen att det inte är som du tror. Men lyssna på din magkänsla, den brukar stämma. Jag hjälper dig gärna på alla sätt du behöver. Kollar tråden emellanåt. Många styrkekramar!

• Anonym (undrar)

Tack för era svar.

Mitt barn är 3 år och berättar också konstiga saker. Samtidigt visar h*n värme och känslor för sin pappa och leker gärna med honom. De första konstigheterna berättade h*n för ca ett år sedan och tack vare hur vår familjesituation ser ut så har jag kunnat vara hemma och tar hand om vårt barn till största delen. Pappa och barn är mer eller mindre aldrig ensamma och det är alltid jag som nattar.

Många av de symptom som mitt barn uppvisar kan dock bero även på annat så det är väldigt svårt för mig att förstå. De övergrepp som det eventuellt rör sig om som jag "upptäckt" handlar nog om att pappan blottar sig men det kan även röra sig om annat. Tror jag ska testa att ringa BRIS och se vad de har att säga.

• Anonym (Mamma)

Jättebra att du kontaktar BRIS. Dom har ju som sagt tystnadsplikt och har mycket erfarenhet om det här. Du gör rätt i att försöka minimera riskerna att något eventuellt skulle hända, kanske igen. Var uppmärksam på ditt barn. Att barnet söker kärlek och bekräftelse hos pappan behöver inte betyda något alls. Vad jag menar är att han mycket väl kan ha gjort något hemskt även om dottern söker kärlek hos honom. Många kramar!

• Anonym (Undrar)

Solskina: Vem har skrivit den boken och vart hittar man den?

• Anonym (Jeez)

Men alltså, blottar sig? Hur menar du att barnet har nämnt detta? Är väl inte jättekonstigt om barnet sett sin pappas private parts i samband med bad och dylikt?

• KatjaKinky
    Anonym (undrar) skrev 2010-10-11 15:23:15 följande:
    Tack för era svar.

Mitt barn är 3 år och berättar också konstiga saker. Samtidigt visar h*n värme och känslor för sin pappa och leker gärna med honom. De första konstigheterna berättade h*n för ca ett år sedan och tack vare hur vår familjesituation ser ut så har jag kunnat vara hemma och tar hand om vårt barn till största delen. Pappa och barn är mer eller mindre aldrig ensamma och det är alltid jag som nattar.

Många av de symptom som mitt barn uppvisar kan dock bero även på annat så det är väldigt svårt för mig att förstå. De övergrepp som det eventuellt rör sig om som jag "upptäckt" handlar nog om att pappan blottar sig men det kan även röra sig om annat. Tror jag ska testa att ringa BRIS och se vad de har att säga.
    Blottar sig? Men det är väl inget konstigt att se sina föräldrar nakna? Vill inte förringa din oro men låter som du "målar fan på väggen" för ingenting.
    Blev själv utsatt för övergrepp men skulle inte kalla det övergrepp att se någon naken.
  • Dr Mupp
    Anonym (Jeez) skrev 2010-10-14 16:23:15 följande:
    Men alltså, blottar sig? Hur menar du att barnet har nämnt detta? Är väl inte jättekonstigt om barnet sett sin pappas private parts i samband med bad och dylikt?
    Reagerade också på det. Är väl mer regeln än undantag att småbarn sett sina föräldrar nakna.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym (Viran)

Jag tycker att blotta sig och visa sig naken har olika betydelse. Att se någon naken är inte sexuellt medan blotta sig har en sexuell mening. Att se sin pappa naken när han byter om eller duschar är en sak och det är en annan om han "visar upp sig" för barnet.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Viran) skrev 2011-03-06 17:57:21 följande:
    Jag tycker att blotta sig och visa sig naken har olika betydelse. Att se någon naken är inte sexuellt medan blotta sig har en sexuell mening. Att se sin pappa naken när han byter om eller duschar är en sak och det är en annan om han "visar upp sig" för barnet.
    Det är verkligen skillnad på att vara naken och blotta sig. Med blotta menade jag snarare att försöka inleda barnet till sexuella aktiviteter.

Jag kommer inte att skriva mer i den här tråden men för er som undrat vad som hänt så kan jag berätta att mitt barn berättade för mig om övergrepp i höstas. Pratade med socialen, de polisanmälde. Under förhör berättade mitt barn om övergreppen för polisen och de (samt socialen) bedömde barnets berättelse som väldigt trovärdig. Tyvärr lades förundersökningen ner pga brist på bevis (så ser det tyvärr ut i 90% av fallen när ett barn är offret.) Eftersom han inte är dömd kan jag i princip inte heller få ensam vårdnad men kämpar för att mitt barn ska vara tryggt och skyddat.

Mycket mer har framkommit än vad jag skrivit om här men jag vill att ni tar med er en sak: lyssna på barn. Kan du/ni inte själv avgöra om barnet tala sanning så ta hjälp av expertis. Låt aldrig ett barns berättelse om misstänkta övergrepp gå er förbi.
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2012-02-20 20:56:14 följande:
    Det är verkligen skillnad på att vara naken och blotta sig. Med blotta menade jag snarare att försöka inleda barnet till sexuella aktiviteter.

Jag kommer inte att skriva mer i den här tråden men för er som undrat vad som hänt så kan jag berätta att mitt barn berättade för mig om övergrepp i höstas. Pratade med socialen, de polisanmälde. Under förhör berättade mitt barn om övergreppen för polisen och de (samt socialen) bedömde barnets berättelse som väldigt trovärdig. Tyvärr lades förundersökningen ner pga brist på bevis (så ser det tyvärr ut i 90% av fallen när ett barn är offret.) Eftersom han inte är dömd kan jag i princip inte heller få ensam vårdnad men kämpar för att mitt barn ska vara tryggt och skyddat.

Mycket mer har framkommit än vad jag skrivit om här men jag vill att ni tar med er en sak: lyssna på barn. Kan du/ni inte själv avgöra om barnet tala sanning så ta hjälp av expertis. Låt aldrig ett barns berättelse om misstänkta övergrepp gå er förbi.

Men varför bor du ffortfarande ihop med honom då? Verkar konstigt...
  • Luna84
    Anonym (?) skrev 2012-02-24 23:43:19 följande:
    Eftersom hon måste ha delad vårdnad om hon skiljer sig. Bor hon kvar kan hon ha mer koll än om hon måste lämna barnet ensamt med honom varannan vecka.
  • Faile
    Anonym (?) skrev 2012-02-24 23:43:19 följande:

Luna84 skrev 2012-03-02 13:24:43 följande:
    Eftersom hon måste ha delad vårdnad om hon skiljer sig. Bor hon kvar kan hon ha mer koll än om hon måste lämna barnet ensamt med honom varannan vecka.

Eller så har de separerat då dessa händelser hände efter trådstarten som var för ca 1 år sedan?
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (undrar)

Såg att någons skrivit och svarar på det trots att jag skrivit tidigare att jag inte skulle skriva mer här.

Men vi är separerade och utredning pågår hos soc och familjerätt. När mitt barn berättade vad som hänt i höstas flyttade vi ut på en gång.

Svar på tråden Ni som utsatts för övergrepp av er pappa som barn