Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Ni som utsatts för övergrepp av er pappa som barn

Jag undrar om det är någon här som vill dela med sig av sina upplevelser från att ha blivit utsatt för övergrepp av sin pappa som barn?

Anledningen till att jag frågar är att jag misstänker att mitt barn är utsatt av sin pappa och jag vill bättre försöka förstå hur jag kan avläsa mitt barn. Mitt barn är 3 år och vi bor tillsammans med pappan. Jag är tacksam för all hjälp.

• Svar på tråden Ni som utsatts för övergrepp av er pappa som barn
  • Anonym (undrar)

Tack för era svar.

Mitt barn är 3 år och berättar också konstiga saker. Samtidigt visar h*n värme och känslor för sin pappa och leker gärna med honom. De första konstigheterna berättade h*n för ca ett år sedan och tack vare hur vår familjesituation ser ut så har jag kunnat vara hemma och tar hand om vårt barn till största delen. Pappa och barn är mer eller mindre aldrig ensamma och det är alltid jag som nattar.

Många av de symptom som mitt barn uppvisar kan dock bero även på annat så det är väldigt svårt för mig att förstå. De övergrepp som det eventuellt rör sig om som jag "upptäckt" handlar nog om att pappan blottar sig men det kan även röra sig om annat. Tror jag ska testa att ringa BRIS och se vad de har att säga.

• Anonym (Undrar)

Solskina: Vem har skrivit den boken och vart hittar man den?

• Anonym (undrar)
    Anonym (Viran) skrev 2011-03-06 17:57:21 följande:
    Jag tycker att blotta sig och visa sig naken har olika betydelse. Att se någon naken är inte sexuellt medan blotta sig har en sexuell mening. Att se sin pappa naken när han byter om eller duschar är en sak och det är en annan om han "visar upp sig" för barnet.
    Det är verkligen skillnad på att vara naken och blotta sig. Med blotta menade jag snarare att försöka inleda barnet till sexuella aktiviteter.

Jag kommer inte att skriva mer i den här tråden men för er som undrat vad som hänt så kan jag berätta att mitt barn berättade för mig om övergrepp i höstas. Pratade med socialen, de polisanmälde. Under förhör berättade mitt barn om övergreppen för polisen och de (samt socialen) bedömde barnets berättelse som väldigt trovärdig. Tyvärr lades förundersökningen ner pga brist på bevis (så ser det tyvärr ut i 90% av fallen när ett barn är offret.) Eftersom han inte är dömd kan jag i princip inte heller få ensam vårdnad men kämpar för att mitt barn ska vara tryggt och skyddat.

Mycket mer har framkommit än vad jag skrivit om här men jag vill att ni tar med er en sak: lyssna på barn. Kan du/ni inte själv avgöra om barnet tala sanning så ta hjälp av expertis. Låt aldrig ett barns berättelse om misstänkta övergrepp gå er förbi.
  • Anonym (undrar)

Såg att någons skrivit och svarar på det trots att jag skrivit tidigare att jag inte skulle skriva mer här.

Men vi är separerade och utredning pågår hos soc och familjerätt. När mitt barn berättade vad som hänt i höstas flyttade vi ut på en gång.

Svar på tråden Ni som utsatts för övergrepp av er pappa som barn