• Mrs Charles

Hur ska man rengöra sin bettskena?

Fick en bettskena då jag gnisslar tänder för ett tag sedan men dom sa inte hur jag ska rengöra den. Jag sköljer då och då med vatten men sedan har jag även köpt sådana tabletter som är till för tandproteser som man lägger tillsammans med protesen i ett glas varm vatten. Funkar det eller sliter det på bettskenan?
    Jag har iallafall hört att man inte ska borsta den med tandkräm då det sliter på skenan.

• Svar på tråden Hur ska man rengöra sin bettskena?
  • Renesmee

Jag har ingen aning men ett glad med munskölj borde väl gå med?
    Då får man väl i iaf bort bakterier samt att det inte sliter allt för mycket.

• Mrs Charles

Jo men då borde det nog funka med dom där tabletterna jag har också tycker man. Jag tänkte inte på att fråga!

• Jezamine
    Mrs Charles skrev 2010-10-07 15:48:22 följande:
    Fick en bettskena då jag gnisslar tänder för ett tag sedan men dom sa inte hur jag ska rengöra den. Jag sköljer då och då med vatten men sedan har jag även köpt sådana tabletter som är till för tandproteser som man lägger tillsammans med protesen i ett glas varm vatten. Funkar det eller sliter det på bettskenan?
    Jag har iallafall hört att man inte ska borsta den med tandkräm då det sliter på skenan.
    Fick du inga råd av din tandläkare?
    Jag är INTE avstängd
  • Mrs Charles
    Jezamine skrev 2010-10-07 17:47:18 följande:
    Fick du inga råd av din tandläkare?
    Nej dom sa ingenting och jag glömde helt bort det själv.
  • UntilTheDark

Corega borde väll fungera även för bettskenor? Det använder vi på jobbet iallafall för de som har tandproteser.

• Jezamine
    borsta tänderna innan du sätter in bettskenan i munnen rengör bettskenan med vanlig tandborste och lite tandkräm när du inte använder skenan bör den förvaras i friskt vatten
    http://www.tandlakarnahenefalk.nu/bettskena.htm

Tänk vad fort det gick att googla fram

Jag är INTE avstängd
  • Mrs Charles
    Jezamine skrev 2010-10-07 17:54:07 följande:
    borsta tänderna innan du sätter in bettskenan i munnen rengör bettskenan med vanlig tandborste och lite tandkräm när du inte använder skenan bör den förvaras i friskt vatten
    www.tandlakarnahenefalk.nu/bettskena.htm

Tänk vad fort det gick att googla fram

Haha *slår mig själv i huvet*. Att jag inte ens tänkte på google när man har FL.
    En kompis sa dock att hon inte mindes HUR man ska rengöra bettskenan (hon har också en) men hon kom ihåg att man inte skulle anända tandkräm då det innehåller slipmedel (finns säkert de utan).
    Äh, det går säkert bra.

Army Of Dreamers: Jamen det är Corega som jag har!
  • Inspektorskan

Nu har du säkert fått svar men vill bara tillägga att man Inte ska använda
    tandkräm typ Whitening för det är de som innehåller slipmedel.
    Bettskenan kan ligga i Corega i några minuter och sedan sköljas noga
    och efter det tandkräm.

• tobiq

Tandkräm ska fungera bra! TIPS, slarva inte med rengörningen! Hade skena samtidigt som tandställningen för några år sedan och orkade inte göra rent den jämt utan sköljde ibland bara av den. Luktar INTE gott efter ett tag i den där burken!

Moa-08 Svea-10
  • Enlin

Detta var en gammal tråd men måste bara flika in lite info. Man ska INTE använda någonslags tandkräm för rengöring av bettskenan. Det är slipmedel i tandkräm som sliter på bettskenan. Man ska ta en mjuk tandborste med lite mild oparfymerad tvål på soch borsta den ren. Man ska helst inte använda såna där cortega tabletter då det också sliter. När man vill göra en ordentlig rengöring av den så kan man lägga den i ett glas vatten med lite ättika så blir den fin igen!

• Enlin

Glömde såklart en sak. Man ska rengöra den med tvålen två gånger per dag. Innan du sätter i den och efter du tagit ut den. Självklart sköljer man av den noga, det smakar nog inget vidare annars ;).

• bettskena

Har haft bettskena i många år, fick rådet av tandläkaren att rengöra med Correga-tabletter, vilket inte har fungerat särskilt bra. Men så fann jag en broschyr hos min nuvarande tandläkare. Där står: Rengör dagligen med tandborste och tandkräm UTAN slipmedel. Rengör bettskenan varannan månad genom att låta den ligga ett par timmar i ättiksprit som blandats till hälften med vatten. Därefter rengör du den med tandborste och tandkräm för att få bort tandsten och hårdare beläggningar. Och detta blev jättebra. Nu änns den fräsch igen.

• mmm

Jag har också skaffat bettskena pga gnissla tänder etc. Jag tvättar mitt bettskena varje morgon, direkt efter att jag vaknat, med tvål och vatten.
    Jag tycker det är super bra och jag även tog upp det med min tandläkare och han sa att det är helt ok, även om han inte själv har någonsin tänkt på det. Glad

Svar på tråden Hur ska man rengöra sin bettskena?