• nudabaga

Kan jag ha PCOS?

Hej! Jag slutade äta p-piller för ca ett år sedan. Jag fick två menser nårolunda regelbundet nära jag slutat men sedan hade jag ett uppehåll på 7 månader..! Fick sedan mens men bokade ändå in en tid på gyn.
    De sa att undet tiden jag väntade på gynundersökningen så skulle jag prova med äl stickor för att se lättare när äl är på gång så att det skulle bli lite lättare att göra bebis:) Provade teststickorna för första gången för en vecka sedan och då fick jag två streck. Mitt streck var dock svagare än kontrollstrecket så det var ej positivt. Jag  blev jätteglad och tänkte att nu är det på gång ialf men sen har det sett likadant ut sen dess. Hörde att LH halten kan vara häg ändå om man har PCOS. 

Jag har inga andra symton som jag tänkt på. Ej överviktig, eh problem med hårväxt eller acne. Jag har fått hos gyn i januari och det känns som det är evigheter tills dess!!!

Tacksam för svar:) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-07 18:16
    Jag har ätit p-piller sen jag var 17 och är nu 28 och därför minns jag inte om jag nånsin haft regelbunden mens. det var dock inga problem när åt pillren...

• Svar på tråden Kan jag ha PCOS?
  • helenvaupptaget

Jag tycker inte det låter som pocs alls! Vad får dig att tro det?
    Har du svårt att bli gravid och har oregelbunden mens, så kolla dina TSH värden istället.

• nudabaga

Åh vad glad jag är att du svarade!!! Anledningen att jag misstänkte att det är för jag haft sådan oregelbunden mens. Och även det här med att jag fått högt utslag på äl stickorna under 7 dagar. Jag kanske är nojjig, men när man vill bli gravid så blir man galen av denna väntan på mensenObestämd... På vilket vis låter det inte som PCOS/PCO? Intresserad av att veta... Tack så otroligt mycket för att du svarade, man kan ju fundera knut på sig själv:)

• helenvaupptaget
    nudabaga skrev 2010-10-07 18:59:41 följande:
    Åh vad glad jag är att du svarade!!! Anledningen att jag misstänkte att det är för jag haft sådan oregelbunden mens. Och även det här med att jag fått högt utslag på äl stickorna under 7 dagar. Jag kanske är nojjig, men när man vill bli gravid så blir man galen av denna väntan på mensenObestämd... På vilket vis låter det inte som PCOS/PCO? Intresserad av att veta... Tack så otroligt mycket för att du svarade, man kan ju fundera knut på sig själv:)
    Jo man brukar ju får fler symtom, så jag tycker det låter lite mer som något annat hprmonfel OM det är något fel alls. Jag har alltid starka ÄL test och jag har hypotyreos och endometroios och en sjukdom som heter addiosns sjukdom!

12 månader med försk att skaffa barn kvalificeras som "problem" att få barn. det finns inte alltid ett problem dock, men man får komma till läkare och kolla efter 12 mån. Många har för höga TSH värden (kroppen egna singaler att göra mer T4 som är ett livsviktigt hormon) När man tar dessa tester så är det viktigt att veta att vissa labb har lite för hög referensmall, och detta håller på att ändras sverige runt, men har inte hunnit göras ännu.

Många får hjälp med annat, för att skaffa barn eller få regelbunden mens, när bekymmret egentligen var för höga TSH värden.

Men hursom helst, har du några andra symtom alls?

trött?
    Törstig?
    ledvärk?
    Något som är galet som kanske inte har med pcos att göra?
  • nudabaga

Nej jag kan inte påstå att jag har några andra symtom. Men det är ju så svårt att säga. Tidigare när jag åt piller hade jag urinvägsinfektioner  efter i pricip varje gång jag hade sex och hade ketoner i urinen vid provtagning.  Detta var vanligt vid diabetes och ätstörningar. Jag hade inget av dem så det var ett litet mysterium. Nåja, sen jag sluade med pillren så har uvi inte varit ett problem så jag måste säga att jag för övrigt känner mig frisk som en nötkärna... Min förhoppning är att det bara är pillren som gjort att jag kommit i obalans men jag har för mig att redan innan jag började med dem när jag var ung så hade jag -4 månader mellan mens...

Hur har det gått för dig? Försöker du bli gravid? 

• helenvaupptaget
    nudabaga skrev 2010-10-07 19:35:11 följande:
    Nej jag kan inte påstå att jag har några andra symtom. Men det är ju så svårt att säga. Tidigare när jag åt piller hade jag urinvägsinfektioner  efter i pricip varje gång jag hade sex och hade ketoner i urinen vid provtagning.  Detta var vanligt vid diabetes och ätstörningar. Jag hade inget av dem så det var ett litet mysterium. Nåja, sen jag sluade med pillren så har uvi inte varit ett problem så jag måste säga att jag för övrigt känner mig frisk som en nötkärna... Min förhoppning är att det bara är pillren som gjort att jag kommit i obalans men jag har för mig att redan innan jag började med dem när jag var ung så hade jag -4 månader mellan mens...

Hur har det gått för dig? Försöker du bli gravid? 
    Okej, men då låter det som någon form av homronbalans ägde rum vid ppiller? Som gav dig mycket symtom i undelivet osv!

Nej vi kan inte bli gravida, för jag har så många sjukdomar så det är en för stor risk just nu och några år framåt.

Okej, låter lite mysko, men som tidigare, dina ppiller hade säkert med saken att göra?!
  • nudabaga

Ja det kanske är så. Jag lider med dig, jah hoppas att det kommer att bli bättre för dig så att ni kan försöka om några år. Det kommer ju nya mediciner och metoder med jämna mellanrum också{#emotions_dlg.flower}

• Pandamamma79

Klart att det kan vara PCO. Det är inte säkert att man har några symtom. Jag har massor av symtom men en kompis har inga symtom alls förutom att mensen inte kommer. Det behöver dock inte betyda att det är omöjligt att bli gravid. Både hon och jag har ju blivit gravida...

• nudabaga

GAAAH, skrev ett inlägg nyss som försvann! Men men... Jag jag har en känsla om att allt kanke inte står rätt till. Har läst många om många som visat svaga kontrollstreck på öl stickorna under en längre tid. men det verkar vara vanligt både bland de som har PCO och andra. Jag får helt enkelt fortsätta med mina stickor ett tag till och se om det blir nån skillnad och sen diskutera PCO när jag ska på gynundersökningen... Käna bara så länge tills dess... Det verkar som att många PCO:are fårr mycket hjälp av medicinerna. Som du till exempel pippitrollSkrattande Grattis!!! Hur långt gången är du?

• Lille Gris
    nudabaga skrev 2010-10-08 10:20:26 följande:
    GAAAH, skrev ett inlägg nyss som försvann! Men men... Jag jag har en känsla om att allt kanke inte står rätt till. Har läst många om många som visat svaga kontrollstreck på öl stickorna under en längre tid. men det verkar vara vanligt både bland de som har PCO och andra. Jag får helt enkelt fortsätta med mina stickor ett tag till och se om det blir nån skillnad och sen diskutera PCO när jag ska på gynundersökningen... Käna bara så länge tills dess... Det verkar som att många PCO:are fårr mycket hjälp av medicinerna. Som du till exempel pippitrollSkrattande Grattis!!! Hur långt gången är du?
    Vilka stickor använder du och har du provat flera olika märken? För en del kan en viss sort inte funka alls medan en annan sort funkar klockrent. Varför är det ingen som vet, "det bara är så". 

Det kan vara PCO, men behöver inte vara det. Det finns många andra tillstånd som också kan ställa till det med mensen. Har du "tur" så är det bara en tillfällig låsning efter långvarigt p-pilleranvändande som lätt kan lösas med att framkalla medicinsk blödning en eller ett par gånger.
    Men januari är ju alldeles för långt fram! Leta upp en annan gyn, tycker jag.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
Svar på tråden Kan jag ha PCOS?