• Novemberstjärnan

Hur ofta löper katter?

Min katt började löpa i somras. Hon löpte i fem dygn, för att börja igen två veckor senare! För att börja löpa igen ytterligare 2-3veckor senare. Hon slutade för en vecka sen. Till saken hör att hon smet ut i gamla lägenheten, så löpningarna kom direkt efter att vi letat upp och hämtat in henne. Nu har vi flyttat till en lägenhet där hon har mindre chans att smita. Kommer hon fortfarande löpa såhär ofta? Eller kommer det upphöra? Vi ska kastrera henne den 22e oktober, och har svårt att få till tider hos veterinären. Hon slutade löpa för en vecka sen (dagen innan vi flyttade) Hur stor är chansen att hon löper den 22e?
    Man kan väl inte kastrera katter när de löper?

Tack för svar! 

• Svar på tråden Hur ofta löper katter?
  • Bedan

Jag kastrerade min katt när hon löpte, det gick alldeles utmärkt.
    Hur ofta de löper vet jag inte, men det är ofta! Jag tyckte hon gick runt och vrålade med rumpan i vädret mest hela tiden. 

• Bedan

Jag kan även tillägga att katten var 7 år när jag kastrerade henne. Ägaren innan hade gett henne p-piller.

• Rottis77

Det finns en risk för ökad blödningsrisk att kastrera under löp, men så som din katt löper har man nästan inget val för så kan hon göra året runt om hon har lust!

• Birgitta2

Katter löper OFTA. Så länge de inte blir befruktade kan det bli en gång i månaden. Vissa löper en vecka, har uppehåll två veckor, och sen löper igen. Skitjobbigt.

Om din katt börjar löpa så att löpet misstänks hålla sig till operationen rekommenderar jag 1 p-piller om dagen i tre dagar, då bryter du det löpet. Risken för blödningar är stor vid kastration vid löp. P-Piller kan du be att få recept till hos din veterinär. Du behöver bara lyfta luren.

• Majsan70

Mina katter löper varannanvecka i 7 dagar i perioder året runt.  Säger som Birgitta här uppe...ge p-piller o få uppehåll i löpen nu innan kastrering.

• Novemberstjärnan

Nu löper katten igen... Men det lär ju sluta fram tills den 22e Oktober. Har bara varit med om att en katt löpt en gång och då gjorde jag det smarta valet att ringa veterinären direkt så vi bokade in det 7dgr senare
    Snart så slipper man det här. Låter säkert jättehemsk, men  en katt som löper är inte det trevligaste jag varit med om direkt, annars är katter mitt liv! Tack för svar!

• And3RZsoN

Min katt löpte i början av sitt vuxenliv OFTA å ca en vecka i taget...
    Men nu snart 2 år gammal som löper hon ca 2 ggr/år.
    Å nu e hon gravid med :D ( planerat )

Men detta alternativ med p-piller skulle jag personligen ALDRIG ge till min lilla tös, då till och med veterinären avrådde mig då det är en stor cancerisk. Däremot kastrering låter som en bra ide om man vill slippa skriken :).

• Becca1986

när våra katter började löpa så slutade de ALDRIG, blev galen på dem. Efter några månader stod vi inte ut, så vi kastrerade dem. Inte ett löpande sen dess =) Härligt att kunna sova eller ha lite tystnad häromkring igen. Kan tilägga att de kastrerades för ett par år sedan. Så de lär ju inte börja igen.

Våra löpte när de kastrerades, det spelar ingen roll.

• Majsan70
    And3RZsoN skrev 2010-10-13 19:39:56 följande:

Min katt löpte i början av sitt vuxenliv OFTA å ca en vecka i taget...
    Men nu snart 2 år gammal som löper hon ca 2 ggr/år.
    Å nu e hon gravid med :D ( planerat )

Men detta alternativ med p-piller skulle jag personligen ALDRIG ge till min lilla tös, då till och med veterinären avrådde mig då det är en stor cancerisk. Däremot kastrering låter som en bra ide om man vill slippa skriken :).

Ppiller är helt OK att ge kortare perioder. Ingen långtidslösning, men mycket bra om man som jag tex. har avelskatter som inte kan gå o löpa hela tiden.  Att gå o tomlöpa är absolut inget bra för katten och risken för livmoderinflammation blir då stor. Så har man ingen avelskatt bör den för sin egen skull kastreras.
  • Bedan
    Becca1986 skrev 2010-10-13 19:43:08 följande:

när våra katter började löpa så slutade de ALDRIG, blev galen på dem. Efter några månader stod vi inte ut, så vi kastrerade dem. Inte ett löpande sen dess =) Härligt att kunna sova eller ha lite tystnad häromkring igen. Kan tilägga att de kastrerades för ett par år sedan. Så de lär ju inte börja igen.

Våra löpte när de kastrerades, det spelar ingen roll.

Nej det är ju lite svårt att löpa när man inte har några äggledare som kan skicka ut könshormoner som säger till kroppen att löpa...
Svar på tråden Hur ofta löper katter?