• Lillstoran

Prednisolon?

Har liksom ni läst mycket om Predisolon och (extra) tillskott av Progesteron. Varför får man detta ? Räcker det att man fått missfall ? Till mig sa läkaren på Huddinge inget om dessa två tillsatser (har sköldkörtelproblem och fått missfall tidigare). EFTER man fått plus - är det helt riskfritt med dessa tillsatser för fostret och OK att ta på eget bevåg som jag förstått att många gör. Ska på RUL om en dryg vecka, kanske ja ta upp detta med läkaren men min fundering är främst om det är riskfritt att ta detta på eget bevåg - efter - positivt test.

• Lillstoran

Tack för svar. Jag fick något som heter Crione vid ET. Då jag började blöda RD 10 så lade jag av. Vid TD när det var positivt så kontaktade jag Huddinge och ställde precis denna fråga. Jag behövde inte börja med progesteron igen vad det besked jag fick. I våras fick jag en remiss till en ögonläkare på Medicular i Stockholm då jag fått så dålig syn / närseende. Ungefär som att behöva läsglasögon redan vid 40 ! Jag såg suddigt med linser och torkade glasögonen 5 ggr dag då jag tyckte de var suddiga. Men framför allt kunde jag inte läsa på nära håll med glasögon eller linser. Då jag har sköldkörtelproblem och det finns en ögonsjukdom som hänger samman med detta, en inflammation i ögat, ville ögonläkaren skriva ut kortison för att dämpa inflammationen. Jag avböjde i juni p g à graviditet och har nu ett återbesök i augusti. Skulle gärna vilja se om synen återställer sig med kortison men med tanke på graviditeten så vet jag inte om det påverkar. Jag får höra på RUL. Går på Odenplan. Tuvalina - jag önskar att det går vägen för dig och att det är din tur nu. Vackra bilder från bröllop som någon skvallrade om. Miss Cat - hoppas din graviditet förlöper väl !

• Lillstoran
    germany skrev 2012-08-06 20:52:08 följande:
    Lillstoran - Mixtra inte med något nu, vänta tills du har fött ditt barn. Den dåliga synen hinner du åtgärda sen Vore jag du så skulle jag bara njuta och åter njuta av att vara gravid och formligen längta tills jag fått träffa bebisen när den tittar ut och säger hej Miss Cat -  Förstår jag dig rätt när du tycker du jag ska fråga IVF kliniken vilken dos de skulle rekommendera mig om jag ska börja ta detta på eget bevåg? Tror du inte att de väljer att inte ge mig något svar då när det inte är dom har ordinerat mig Prednisolon? Jag har ett eget schema med Prednisolon som jag gärna vill ha synpunkter på om ni tycker det är bra eller dåligt. Återkommer med detta en annan dag när jag har tid att sitta en stund vid datorn.

Det var nog en klok ide! Jag ska på RUL nästa vecka och tiden år så fort. Just nu njuter jag av mina sista semesterdagar efter att ha varit ledig i 4 hel veckor!
  • Lillstoran
    Tuvalina skrev 2012-08-12 18:38:32 följande:
    Mig veterligen har jag aldrig varit i denna tråden, men tack Lillstoran för din kommentar ang vårt bröllop och önskningar att det ska gå bra för oss!! Råkade hoppa in här nu och passar på att skriva en rad. Jag har också fått prednisolon utskrivet från Falun. jag sa bara att mitt immunförsvar blivit så bra den sista tiden och de nekade mig inte det. Jag ska göra ÄP i morgon och får det efter ET men jag har börjat redan förra cykeln med 5 mg och från dag 11 har jag ätit 15 mg och ska dagen innan ET gå upp till 20 och sen ned till 15 igen och därefter sakta trappa ut!! Tror stenhårt på det! Kämpa på alla!! kram från mig!

Då har jag blandat ihop med en annan tråd, kanske var det Dhea - tråden. Jag vet faktiskt inte då det är samma personer med i många trådar. Jag ber om ursäkt, det var absolut inget illa menat. Bilderna var dessutom väldigt fina. Hoppas det går vägen för er. Angående Falun så verkar det vara den kliniken som är mest innovativa och kreativa i Sverige. Får den uppfattningen efter att ha läst om Falun i flera trådar. Skulle nog ha valt den även om det hade blivit obekvämt med avståndet, främst för att de är så för långtidsodling. Alla kliniker kör inte det.
  • Lillstoran

Visst är det så att man inte talar om allt. Inte ens för sin sambo eller man.

När jag träffade min sambo i november 2010 så blev vi gravida efter 4 månader som dessvärre resulterade i missfall före v. 12.

Våren 2012 körde vi första IVF behandlingen.

Allt det här var känsligt eftersom relationen var så ny. Dessutom var läget känsligt för mig eftersom jag närmade mig 40 år.

Jag ville liksom hålla en fasad utåt även inför min sambo. Det är inte så lätt allt det där och för många är det känsligt att öppna sig helt.          

• Lillstoran

Det är både fördelar och nackdelar med internet. Nackdelen är kanske att man läser för mycket. Mycket men inte allt är riktigt som återges här. Man blir också påverkad både positivt och negativt av allt man läser här. Nackdelen är också att man inte känner de man talar med i cyberrymden. Det är en stor skillnad och träffas IRL och umgås privat, ringa varandra varje vecka och träffas regelbundet än att sitta så här i cyberrymden och tala med okända människor.

Dock så kan man "älta" sönder och samman sin man eller sambo. Att allt kretsar kring IVF och skaffa barn blir ju destruktivt till sist i en relation. Man måste ju kunna koppla av och tänka på annat också.

Därför är detta forum bra där man kan ventilera sina tankar med andra.

• Lillstoran

Förtydligande - jag tycker det är jättebra att tala med likasinnade här om sina tankar och känslor. Dels är det svårt för de som aldrig haft dessa problem att förstå innebörden.

Jag har faktiskt inga vänner som råkat ut för det här.

Dels kanske man inte berättar - allt - ens för sin man eller sin sambo.

Dels är det viktigt att ha ett arbete så får man något annat att tänka på. För egen del har jag bestämt att jag inte ska vara här på arbetstid, då detta tar alldeles för mycket tid från arbetet. Dessutom är det bra att ha vänner och gå ut med så man tänker på lite annat, men framför allt fokusera på lite annat än IVF så inte man ältar detta 24 timmar om dygnet med sin man eller sambo.

Mina kusiner uppgav att vid sina IVF behandlingar så kretsade allt kring detta och de befann sig i ett mörker.        

• Lillstoran
    gustava22 skrev 2012-08-14 11:14:46 följande:
    Tack Tuvalina! Är snart 30 år, två IVF försök, båda med tidiga missfall. Tror att Prednisolon kan vara till hjälp, men frågan är just doseringen och när man ska starta? Till och med vecka 12 vid graviditet verkar väl vara det som gäller för att avsluta med nedtrappning för de flesta? Har du Tuvalina eller någon annan, någon länk till någon undersökning där doserna har diskuterats?

Googla på Prednisolon och IVF får du upp en artikel.
  • Lillstoran

Finns att köpa utomlands över disk. Vad jag vet Grekland, Kroatien m.m. Vet dock inte om det är så i alla länder utom Sverige.

• Lillstoran
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-20 17:48:48 följande:
    Jag har ätit 20 mg prednisolon sedan jag plussade (efter ordnation från en Grekisk läkare som har utrett vår barnlöshet). Är i vecka 12 nu och har minskat till 15 mg. Efter vecka 14 kommer jag att gå ner till 10 mg. Utöver prednisolon tar jag även fragmin och trombyl varje dag samt intraipid-dropp med några veckors mellanrum. Allt för att undvika missfall.

Hjärtefröjd - jag läste någonstans att du fått tag i en väldigt bra läkare som skriver ut alla dessa mediciner och ordnar det som behövs från Athen. Är det Anette Sjösten som någon startat en tråd är om? Har gått hos 2 olika gynekologer här i Stockholm samt på Huddinge där de inte alls ville gå med på att skriv ut Prednisolon, Trombyl och Fragmin. Albyl Minor är väl samma sak som Trombyl. Kanske finns de som skriver ut allt detta men oaktat min autoimmuna sjukdom, har sköldkörtelproblem så ville ingen av de 3 läkarna ge mig någon tilläggsmedicin.
  • Lillstoran

Går det inte att beställa via internet?

• Lillstoran
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-21 08:37:03 följande:
    Jag tror Dr D sätter in det först vid pluss, eftersom det inte är den primära behandlingen när man behandlas av honom (det är ju IL).

Jag är i vecka 12 nu och mår precis som vanligt (har gjort det hela tiden). Vi ska göra KUB på måndag och efter det hoppas jag våga tro att det blir en bebis i mars trots allt.

Spännande! Och varmt lycka till.
Svar på tråden Prednisolon?