• MissCat

Prednisolon?

Jag skriver här med eftersom jag tog prednisolon när jag väl lyckades.

Jag har gjort 5 fulla ivf behandlingar, bara 1 ägg till frysen som inte klarade upptining men fina ägg alla gånger de har blivit befruktade. Har 2 autoimmuna sjukdomar: Diabetes typ 1 och Seboré (psoriasis i hårbotten).

Ivf läkarna trodde absolut inte på prednisolon trots vetskapen om mina sjukdomar och tog heller inte löpande tsh värde vilket man också ska se till att de tar då värdet stiger med behandlingarna. Rekommenderat värde runt 1,0 vid ET.

Det var efter mitt 3:e och 4:e misslyckade IVF som jag började ifrågasätta läkarna om mediciner bl a kortison eftersom jag hade läst så mycket om det här i trådarna men det blev ett nej sen var jag hos min diabetesläkare som även är endokrinolog och bad han ta tsh som för övrigt tas som ett rutinprov på diabetiker 1 ggr om året. Jag bad han även att få prova kortison eftersom jag själv trodde på det och hade läst mycket om sambandet mella det immunologiska och att stöta ifrån sig embryon.

De doser jag uppgav tyckte han inte var så farliga eftersom det är mer riskabelt för en diabetiker att ta kortison då insulinet behöver ökas med 30-40% men med kontroll så tyckte han det gick bra. Mitt tsh värde var även det för högt 4,4 så jag fick börja med Levaxin i 6 v innan för att sänka ner värdet.

Min dosering var: 10 mg prednisolon första sprutdagen tills ÄP-dagen då jag höjde till 20 mg tills 3 dagar efter ET sedan sänkte jag till 10 mg 1 vecka för att sedan gå ner till 5 mg till 4 dagar efter TD som är dag 18 efter ET. Höjningen till 20 mg tyckte ivf läkaren i Falun att jag skulle ta då jag också har autoimmuna sjd.

Så efter 4 ivf misslyckanden så lyckades vi nu på det 5:e och jag är gravid i v16+4 idag Skrattande

• MissCat

Germany: Maila till Dr Urban i Falun, det gjorde jag för att få veta vilka doser jag skulle ta och vad han rekommenderade. Viktigt att berätta då att du har en autoimmun sjukdom för annars tycker han inte att du behöver kortison.

Angående att börja med kortison?! Börja helst vid sprutstart då hinner ens egna immunförsvar komma i mer balans eftersom det är i obalans när man har en autoimmun sjukdom. Det är även bättre att höja dosen strax vid insättning ett par dagar så ens egna försvar inte attackerar embryot direkt.

Lillstoran: Jag vet inte varför du just skulle behöva ens fråga om prednisolon eller progesteron??!! Du är ju redan gravid och dessutom hunnit väldigt långt. Extra progesteron eller prednisolon brukar en del få ta till max vecka 12.

Lycka till tjejer med krigandet om kortison, säg att det är era kroppar och att ni tror på att detta kan hjälpa er. Be dem ta extra tsh värde med. :D

• MissCat
    germany skrev 2012-08-10 12:40:42 följande:
    Härligt Lillan att du fick Prednisolon utskrivet.

Miss Cat - Får jag fråga vilka autoimmuna sjukdomar som du bär med dig i ryggsäcken? Du behöver inte svara om du inte vill. Själv har jag då allergi, men vet inte om det direkt hör till just autoimmuna eller om det bara allmänt är immunolgiskt?

Håhåjaja, om ni visste vad jag tänker och grubblar på när det är bäst att sätta in Pred.
    En del nämner att det kan vara bra att börja redan cykeln innan den rätta cykeln när IVF ska göras och då i låg dos (5 mg) för att sedan köra igång med högre dos när "sprutcykeln" börjar.

Finns som sagt var många olika upplägg, men det lutar åt att jag tar till mig just din dosering Miss cat samt Spionos förslag.

Hoppas fler "Prednisolonare" söker sig hit så vi kan dela erfarenheter och ge och få tips.

Kram! / Germany
    Hej Germany :)

Jag har svarat dig i andra tråden med men det går lika bra här. Jag har Diabetes typ 1 och sedan psoriasis/eksem. Astma och allergi tillhör de immunologiska sjukdomarna.

Ja du behöver nog inte fråga dem om doser om du skall självmedicinera men jag maila dr Urban i Falun för att fråga han vilka doser de skulle rekommendera till en som har autoimmuna sjukdomar och då fick jag mina doser :) även starttid och sluttid för prednisolonet. Det var min dibetesläkare som även är endikronolog som skrev ut mitt prednisolon för han ansåg att de var så små doser och om jag verkligen trodde på det så kunde jag testa, vilket jag absolut inte ångrar idag då jag nu har gått halva tiden med bebis i magen :) Då hade jag också misslyckats 4 hela ivf behandlingar innan med bara minus.
  • MissCat
    germany skrev 2012-08-13 10:03:49 följande:
    Ni som använt Prednisolon, har ni alla gjort som Spino och delat upp dagsdosen på 2 eller 3 ggr / dag?
    Eller har ni tagit hela dagsdosen vid ett enda tillfälle?

Här skiner solen i dag och jag ska nu ta med mig mina fyrbenta vänner i skogen och plocka dagsfärska blåbär till dagens blåbärspaj. Balsam för själen minsann, både utflykt och det som sedan ska lagas till för att sedan njutas av ute i trädgården senare i dag {#emotions_dlg.flower}
    Jag har tagit hela dosen direkt. Jag fick ingen annan ordination än så och det var bara bra för mig eftersom jag ändå brukar glömma bort tabletter ;P

Precis som du säger så är det skönt att kunna prata med någon om IVF och allt man går igenom eftersom varken familj eller arbetskamrater knappt vet vad en IVF är. Hela det känslomässiga hos en går i gungning, man får obalans i sina hormoner, vissa sätts i klimakteriet osv. Ändå försöker man hålla upp en sorts fasad mot alla utåt, kanske också mot sin egna man.

Jag kommer ihåg en av mina ivf:er så gjorde jag långa protokollet och försattes i tidigt klimakterie och det ångrar jag djupt idag. Jag gjorde den i höstas och då tappade jag sexlusten helt och har än idag inte fått tillbaka den helt, jag får kämpa fortfarande. Det är en sak som vi försökt prata om och min man förstår men jag känner fortfarande att han inte helt gör det och jag vill inte skämmas utan jag hittar på alla sorts ursäkter som finns bara för att komma undan, vilket inte är bra.

Jag tänker vänta tills vårt barn är fött nu och om det fortfarande återstår så tänker jag be om hjälp.

Sådana här saker pratar man inte om med ens bästa väninna för det är så svårt att kunna sätta sig in i.

Vad härligt det låter med att gå ut i skogen och plocka blåbär till blåbärspaj! Ja det gör verkligen gott för själen :D
  • MissCat

Hemulen: Jag tror inte du kommer bli sjukare av din förkylning. Det är bra att din kropp har reagerat nu på kortisonet, då vet man att det fungerar iaf :) jag fick också en förkylning när jag sprutade och hade hoppats på att få den vid ET men det gick bra ändå :)

Lycka till nu, jag håller mina tummar för er.

• MissCat

Jag tycker det är självklart att vara med och peppa, jag vet hur jobbigt det är. Vi är alla olika men vi kan absolut dela de erfarenheter vi har med oss i bagaget, alltid kan det gynna någon Solig

Jag var själv glad över att de som blivit gravida fortfarande fanns kvar. Det var tryggt på något vis, man kände igen personerna.

Säger det igen. Håller mina tummar hårt för att det kommer gå vägen för er, sen också för att kunna trycka upp i ansiktet på ivf läkarna att kortison kan hjälpa de som faktiskt har besvär.

Det som intresserar mig mest är att en del av IVF läkarna säger att det inte har någon betydelse om man tar kortison medan någon läkare säger att har man en autoimmun sjukdom så skall man ta det. Det var min diabetesläkare som skrev ut till mig och när jag väl lyckades så frågade min IVF läkare vilken dos jag hade tagit...och då sa hon att det inte hade någon betydelse innan försöket. Oskyldig

Varför kan de inte bara starta en studie här hemma i Sverige så kanske många skulle bli hjälpta av detta.

• MissCat

Germany:

Jag fick börja med prednisolon vid sprutstart för att sänka ner mitt immunförsvar. Alltså jag började ungefär två veckor innan ET med 10 mg för att jag just inte skulle chocka kroppen utan ta det stegvis för att vid ÄP dra upp det till 20 mg och hålla det där tills 3 dagar efter ET för att trappa ner sedan med. Detta gjorde att jag blev av med min seboré en vecka innan ÄP. Det tog så lång tid för mig innan mitt immunförsvar drogs ner lite.

Det finns fler här på FL som har börjat vid sprutstart. Enya är ett exempel :)

Du kan få se det mail jag fick från Dr Urban hos IVF Falun, ökningen vid ÄP gjorde på eget bevåg.

"

20 jan

till mig
    Bästa Linda,

Tack för ditt mail. Jag förstod inte att du har "autoimmuna sjukdomar". Inte heller att det var din 5:e IVF-behandling.

Då skulle vi ge Prednisolon 10 mg vid sprutstart, 20 mg från ET och sedan trappa ner enligt det schema som du själv beskriver i ditt mail.

Med vänlig hälsning

Urban Waldenström
    Docent

/ces"

• MissCat

Germany: Hehe det där med att ha kortison på hjärnan är du nog inte ensam om :P jag tror inte det försämrar äggen med kortison. Det där med DHEA vet jag inget om så det uttalar inget om. Kolla att ditt TSH värde ligger på runt 1,0 med innan du börjar :)

Lycka till

• MissCat
    germany skrev 2012-09-26 08:00:44 följande:
    Jag är på nedtrappning av prednisolon (5 mg) och undrar om jag kan gå och kolla mitt TSH värde idag trots att jag tagit kortisontabletten nu på morgonen? Har det någon betydelse? Vet ju att Levaxintabletten bör man vänta med att ta tills TSH provet är taget. Men hur är det med kortisondosen?
    Det borde inte vara problem att ta tsh värde även fast du tagit kortison 5mg, annars hade de frågat om man tar kortison om det hade påverkat blodprovet :)

Mig frågade de inte iaf :)

När sätter du igång med din ivf behandling?
  • MissCat
    Colourful skrev 2012-10-04 20:27:52 följande:
    MissCat: hur trappade du ner sedan efter tre dagar med 20mg? Hur många dagar med 10mg och hur många med 5? Hoppas att jag klarar mig med de tabletter jag fick av en supergullig tjej. :)
    Jag tog 10mg 1 vecka efter och sedan gick jag ner till 5 mg i 1 vecka. Jag hoppas det lyckas för dig denna gång! Har du koll på TSH värdet?
  • MissCat
    Colourful skrev 2012-10-06 08:48:24 följande:
    Har ingen aning om TSH-värdet. Borde de inte kollat så att det låg bra från början? Alltså under utredningen?
    De "borde" ha gjort det men du behöver nog fråga vad det låg på för värde eftersom vissa av ivf klinikerna tycker över 2.0 är ok. Har du kört en behandling så "borde" de ta ett nytt tsh värde på dig.
  • MissCat

Germany: Jag kommer hålla mina tummar tills de blir blåa inför ditt kommande försök :) Att ditt tsh värde låg på 0,9 är ju helt perfekt! Solig

Svar på tråden Prednisolon?