Prednisolon?
Jag skriver här med eftersom jag tog prednisolon när jag väl lyckades.
Jag har gjort 5 fulla ivf behandlingar, bara 1 ägg till frysen som inte klarade upptining men fina ägg alla gånger de har blivit befruktade. Har 2 autoimmuna sjukdomar: Diabetes typ 1 och Seboré (psoriasis i hårbotten).
Ivf läkarna trodde absolut inte på prednisolon trots vetskapen om mina sjukdomar och tog heller inte löpande tsh värde vilket man också ska se till att de tar då värdet stiger med behandlingarna. Rekommenderat värde runt 1,0 vid ET.
Det var efter mitt 3:e och 4:e misslyckade IVF som jag började ifrågasätta läkarna om mediciner bl a kortison eftersom jag hade läst så mycket om det här i trådarna men det blev ett nej sen var jag hos min diabetesläkare som även är endokrinolog och bad han ta tsh som för övrigt tas som ett rutinprov på diabetiker 1 ggr om året. Jag bad han även att få prova kortison eftersom jag själv trodde på det och hade läst mycket om sambandet mella det immunologiska och att stöta ifrån sig embryon.
De doser jag uppgav tyckte han inte var så farliga eftersom det är mer riskabelt för en diabetiker att ta kortison då insulinet behöver ökas med 30-40% men med kontroll så tyckte han det gick bra. Mitt tsh värde var även det för högt 4,4 så jag fick börja med Levaxin i 6 v innan för att sänka ner värdet.
Min dosering var: 10 mg prednisolon första sprutdagen tills ÄP-dagen då jag höjde till 20 mg tills 3 dagar efter ET sedan sänkte jag till 10 mg 1 vecka för att sedan gå ner till 5 mg till 4 dagar efter TD som är dag 18 efter ET. Höjningen till 20 mg tyckte ivf läkaren i Falun att jag skulle ta då jag också har autoimmuna sjd.
Så efter 4 ivf misslyckanden så lyckades vi nu på det 5:e och jag är gravid i v16+4 idag