• hemulen

Prednisolon?

Jag började spruta i onsdags och hade lite lyckats glömma att jag skulle börja med prednisolon. Fattade ett lite snabbt beslut om att prova ungefär som Miss Cat, d.v.s 10 mg om dagen initialt och sedan ökning. Ska bli spännande se hur det går. Är dock redan förkyld så jag vet inte om jag nu kommer bli mycket sjukare pga prednisolonet och dess verkan på immunförsvaret....

• hemulen
    germany skrev 2012-09-02 12:53:19 följande:
    Hemulen - Härligt med sprutstart! Önskar dig lycka till på kommande VUL, hoppas det visar på fina folliklar.
    Får jag fråga om du medicinerar själv eller på läkares rekomendation?
    Har du några immunologiska sjukdomar?

Miss Cat - Du är för gullig som vill bry dig i oss som ännu inte lyckats. All heder till dig och andra som har lyckats bli gravida, men som ändå fortfarande vill finnas för oss andra. Du / Ni hade lika gärna kunnat "dragit" vidare i eran lycka och lämnat kvar oss i "träsket". Fint gjort att du fortfarande stöttar andra! HjärtaSolig
    Håller med Germany, vad gullig du är som är här och stöttar och hejar på oss som fortfarande kämpar Hjärta.

Germany, jag har inte just några autoimmuna sjukdomar. Lite pollenallergi men både pappa och farmor har psoriasis och jag är väldigt lik dem så jag tänker att jag kanske harlite anlag från dem. Mest tarjag prednisolon för att jag fått två MA och tänker att OM det skulle bero på något autoimmunt så skadar det inte att försöka. Jag medicinerar helt på eget bevåg. På Akademiska har jag inte träffat någon läkare som varit intresserad av tiläggsmediciner...
  • hemulen

Germany, jag kan tänka mig att läkarna inte vill skriva ut det för att det finns risk för otrevliga biverkningar. Kortison är ju verkligen ett potent läkemedel. Min tanke är att man egentligen kanske inte har så stor nytta av det förrän det är dags för inplantation. Kortison verkar snabbt i kroppen (48 h tror jag) så då finns ingen anledning att förskriva det längre än vad man tror är nödvändigt. Jag tror inte att det har negativ verkan på äggkvaliten, då borde folk som står på det ha svårare att bli gravida och så vitt jag vet har de inte det utan tvärtom. De med autoimmunasjukdomar som står på kortison får ju lättare att bli gravida (vilket säger sig själv om man nu har lite urspårat immunförsvar). Nu ser jag att det ser lite virrigt ut min text, hoppas du förstår hur jag tänker!

• hemulen

Germany, jag försökte mig på en gissning på hur svenska gynekologer tänker. Själv tänker jag lite mer som Cathy, att det nog kan finnas antikroppar (som man inte vet så mycket om) i äggen och därför började jag vid sprutstart...

Svar på tråden Prednisolon?