• Vilaa

Prednisolon?

Hej! Lägger mig i här med egna funderingar kring när man ska äta prednisolon =) Äter det inte i ivf sammanhang men har fått prednisolon för upprepade missfall av gyn här i sverige. Första gången jag åt det så skulle jag börja på mensens första dag den cykeln jag önskade bli gravid i, om jag inte blev gravid fick jag högst äta pred i 3 månader i rad, för att sedan trappa ner. Jag tog 10 mg om dagen. Det fungerade tyvärr inte, och nya ordinationen var att börja med prednisolon vid konstaterat pluss för att "chocka kroppen" liksom. (Jag har fel på sköldkörteln med antikroppar)
    så buden verkar lite olika när man ska börja. Inget svar men har läst om prednisolon länge här på familjeliv och förut var budet att det var bra att sätta igång i tid för att kroppen skulle bli nedtryckt av kortisonet liksom. 
    Men tyvärr är det så många olika bud så man vet ju varken in eller ut.    

• Vilaa

Jag trappar ut 10 mg såhär enligt gyn: Tar med 5 mg i en vecka och sen slutar jag helt. Om det kan vara till någons hjälp =)

• Vilaa
    Cathy skrev 2013-11-21 16:55:22 följande:
    Heidi; tyvärr kan ju inte de svenska fert läkarna så mycket om pred, de vågar prova med Max 10mg (vet det av egen erfarenhet). Det beror helt på immunproblematiken man har vad som räcker, jag tog 15mg men tog även intralipider som påverkar immunförsvaret mycket mer än kortison. Jag skulle höja till minst 10mg nu med en gång, och gärna till 15mg efter ET. Tänk på att fert experterna utomlands (t ex dr Gorgy i London) ordinerar 25mg på en gång...lycka till!
    Jag upplevde att min gyn var väldigt försiktig i början med prednisolon, tror jag började på 5 mg, sen 10 mg, men nu tycker hon 15 till nästa gång, och hon verkar öppen för ännu högre sen med. Men vet inte om prednisolon kommer hjälpa mig ändå =(
Svar på tråden Prednisolon?