• trex2013

Prednisolon?

Hej, någon som är kvar i tråden?
    hur har det gått för er alla? själv börjar jag med Menopur,Fragmin och Prednisolon nästa vecka inför ivf nr 2.
    Har endometrios. Ska dock bara äta 5mg per dag. har läst den här tråden och det känns som en väldigt liten dos?! vad säger ni?

• trex2013
    leah2012 skrev 2013-10-25 09:06:27 följande:

Ja det är en Låg dos. Jag tar 25 mg. Tar också klexane och tagit menopur. Ruvar nu på tredje försöket. Lycka till till er nu!
    Tack för svar Leah2012 .Håller tummarna nu för dig och Heidi82. Jag har precis mailat kliniken och frågat ang domsen, hoppas på att få en bra motivering till den låga dosen.
    Detta är min andra IVF sväng. tidigare behandlades jag med Puregon och innohep. Nu blir det alltså Menopur,innohep och prednisolon.

• trex2013

Fick svar från kliniken i fredags. Jag startar i morgon (äntligen!!) onsdag med hormonsprutorna och kortisonet. Börjar med 5mg men ökar dosen till 10mg efter ÄP. Tycker ändå det låter lågt men jag får väl lite på läkarens plan. :)
    Lite nojjig hur jag kommer bli påverkad av kortisonet. En sköterska sa i dag, ja då kommer du bli jättepigg! :)
    tror jag tar tabletten på morgonen då. Flört

• trex2013
    germany skrev 2013-10-30 09:46:38 följande:
    Vet inte om du kikar in här i tråden Miss Cat, men vill bara tala om att jag plussade i december i fjol och sitter nu här med min älskade  bebis på 2 månader Solig.
    I tankarna så leker jag redan på att försöka bli gravid på nytt så att vi kanske kan ge vårat barn ett syskon, det skulle kännas fint. Men är såå nöjd med det barn vi nu verkligen håller i våra egna armar.

Vill passa på att önska er andra i tråden lycka till med er bebisverkstad, "plötsligt händer det" och det är så sant så! Glad
    Grattis Germany till pluss o bebis!:)
    Hur såg din medicinering ut för din sista IVF som lyckades? Åt du något annat förutom Prednisolonet?

• trex2013
    Heidi82 skrev 2013-11-18 16:32:14 följande:

trex2013: Jag har ocksa fatt prednisolon utrskivet och tar 7,5 mg per dag. Har ocksa endometrios. Tycker ocksa att dosen är ganska klen men har Äggplock pa Torsdag och ska fraga om jag ska öka dosen fran Transferdagen och under ruvningen. Nagonstans har jag läst att prednisolon under sprutfasen kan ge sämre äggkvalitet.

Kommer inte riktigt ihag vart jag läste det men om det stammer är det kanske bra att man börjar med en lag dos och sedan stegvis trappar upp.
    tack för infon ska kolla upp det. Och lycka till nu på Torsdag! :)
  • trex2013
    trex2013 skrev 2013-11-18 16:38:02 följande:
    tack för infon ska kolla upp det. Och lycka till nu på Torsdag! :)
    jag fick tyvärr avbryta min behandling förra veckan pga inga av de befruktade äggen överlevde. :(
    Förhoppningsvis börja om med ny behandling i jan igen + prednisolon.
  • trex2013
    Heidi82 skrev 2013-11-18 16:57:28 följande:

Neee vad trakigt!! Skrikandes Rynkar på näsan Vad tror läkarna att det berodde pa? Hoppas inte prednisolonet kan ha paverkat...

Se till att vila upp dig till Jan nu och ta nya fräscha tag!  
    Jag tror inte att prednisolonet påverkade hann ju bara äta 5mg per dag, det är ju men mkt låg dos.
    Blir nog inte av någon behandling i Januari. :(
    germany skrev 2013-11-18 19:58:56 följande:

Sent svar....
    Jag plussade den naturliga vägen cykeln efter misslyckat IVF.
    Gjorde en hel del en bra tid innan för att boosta min kropp. Ändrad kost (inget gluten och laktos och soyafria produkter, rejäl och nyttig mat i övrigt), åt flera olika sorters vitaminer, Prasteron (DHEA) och prednisolon.

Prednisolon åt jag från cykeldag 1 den cykel jag gjorde IVF, när det försöket inte lyckades så fortsatte jag med kortisonet då jag försiktigt ville trappa ner, men jag hann aldrig sluta helt för helt plötsligt så plussade jag då på den ägglossning som jag hade efter vårat misslyckade IVF.

Jag fortsatte äta kortison till över vecka 12 och trappade sedan långsamt ner.

Även om jag tror starkt på DHEA och kortison så tror jag också att hela "kombot" av planering och boostande med allt  bidrog till att det till slut blev bingo.

Trist att det inte blev någon återföring för dig, men nästa gång kan slutresultatet se helt annorlunda ut.
    Förresten, varför genomgår du IVF? För mig var det urusla hormonvärden, men se kroppen fixade det hela ändå. Så ge inte upp! Chans finns alltid Glad
    Åh så roligt att höra att du lyckades på egen hand till slut! :)
    Jag har precis slutat med kortisonet nu. Hade tänkt precis som du att fortsätta äta det + en massa andra vitaminer. men förutom att jag fick avbryta min beh förra veckan så drabbades jag av blodproppar i ena benet.
    så framtiden är väldigt oviss för mig nu. vet inte ens om jag kan göra någon mer behandling. Gråter
    Äter Waran nu i 6mån sen får jag se vad som händer.
    Jag har endometrios så det är därför jag har försökt få hjälp via IVF.

sköt om er!

• trex2013
    Cathy skrev 2013-11-19 21:54:26 följande:
    Äsch paddan ville inte styckeindela Glömde att säga att prednisolonet ger inte dåliga ägg. Tvärtom, det kan sänka vissa antikroppar (mot FSH tex) som stör hormonerna och ger istället bättre ägg
    tack Cathy ska kolla den tråden med! :) hoppet är ju det sista som överger en..
Svar på tråden Prednisolon?