• Cathy

Prednisolon?

Hej tjejer!
    Ser att ni diskuterar prednisolon...Colourful, jag förstår att du inte bor i Sthlm men jag kan berätta att jag fått prednisolon utskrivet både av en gyn i Sthlm och av min klinik här i Sthlm. Det behövdes lite övertalande på kliniken men jag visade dem bl a den här studien (läs sista sidan!) http://www.hindawi.com/journals/cdi/2012/762541/ . Det finns även andra studier -  kolla på pubmed.com. Och kom ihåg - man kan ofta övertala läkare om man tror tillräckligt på sin sak.

Det finns även studier som visar att fragmin kan öka chansen efter ET/FET. Kolla på pubmed.com - fragmin ivf som sökord.

Colourful; jag köpte prednisolon när jag var i Aten och har säkert några paket över till dig om du vill prova. inboxa mig om du vill Flört 

Stor kram på er alla {#emotions_dlg.flower}

• Cathy

germany; Dr D tycker man ska börja sent med kortison och inte ta det länge. Han vill att man börjar sent för annars har det inte samma kraft om man kör det väldigt länge innan. Men jag tog pred av och till hela våren och 5-10mg i minst 4 veckor innan jag började spruta. Man kan ha antikroppar i äggen som gör att det blir dålig befruktning (vilket vi hade de tidigar försöken) och därför ville jag testa pred men jag vet ju inte om det som gjorde att äggen blev finare än nån annan gång. Dels säkert tack vare pred men även fler sprutdagar.

• Cathy

germany; enda anledningen för mig att ta prednisolon så långt innan ET var att vi haft så dålig befruktning och jag var osäker på om det berodde på 'dåliga' ägg eller om äggen hade antikroppar så att spermien inte kom in. Jag rekommenderar dig att läsa studien som jag skickade länken till (ovan), den förklarar nog en hel del...och enligt den ska man ta pred gärna en månad innan sprutstart just pga av alla antikroppar man kan ha. Men det här tror ju inte en enda fertilitetsläkare i sverige på, så det är onödigt att ens försöka diskutera med dem. Orsaken till varför klinikerna lägger in pred först vid ET är att de tror att det kan förbättra chanserna för implantation. Men det är som sagt det enda som våra kliniker tror på...

• Cathy

Hej Germany (minns du mig?) och stort grattis till bebisen! Till slut lyckades jag också med immunbehandling och väntar nu på när den lille behagar komma ut kram Rosen; wow du har orkat med många försök! Vill bara tipsa dig (och alla andra förstås!)!om vår Aten tråd 'Vi som snart är gravida efter behandling i Aten' - vi som har äntligen lyckats eller försöker med hjälp av immunbehandling dvs bl a med prednisolon, fragmin, trombyl och intralipider! Välkomna dit! Och ni som fått kortison, beroende på vilken (immun) problematik ni har kan 10-15mg prednisolon räcka medans andra kan behöva upp till 20-25mg (utan andra immunmediciner). Detta ordineras av bla Dr Gorgy i London. Kram på er och Lycka till!

• Cathy

Äsch paddan ville inte styckeindela Glömde att säga att prednisolonet ger inte dåliga ägg. Tvärtom, det kan sänka vissa antikroppar (mot FSH tex) som stör hormonerna och ger istället bättre ägg

• Cathy

trex, ja kolla tråden! Och prednisolon är bara en början på immunspåret, det finns mycket annat man kan prova om immunförsvaret är ett problem. Man ska inte ge upp, själv gjorde jag 7 ivfer..men lyckades till slut!

• Cathy

Heidi; hoppas det gått bra för dig idag på ÄP! Vi lyckades till slut med att jag sänkte mitt prolaktinvärde (som dock var inom ref värden men för högt för att jag skulle få ÄL), tog en stor dos Q10 som förbättrar kvaliteten på äggen plus all immunmedicinering (intralipider, prednisolon, trombyl och fragmin - ordinerat av Dr Dimitri på Life Clinic i Aten). Lycka till!

• Cathy

Hej Germany! Jag förstår hur du menar, efter allt kämpande har jag fortfarande svårt att tro att det snart kommer ut en liten. En månad kvar Det var någon i Aten tråden som precis frågade om nån lyckats med bara prednisolon - du är ju ett bra exempel. Kika gärna in där nån dag när du hinner Ta hand om er! Kram

• Cathy

Heidi; grattis till bra plock! Håller tummarna att det ska bli riktigt fina embryon! Hur mycket pred ar du? Ta nu 10-15mg iaf...doser under 10mg har nog inte mycket verkan. Lycka till på lördag!

• Cathy

Heidi; tyvärr kan ju inte de svenska fert läkarna så mycket om pred, de vågar prova med Max 10mg (vet det av egen erfarenhet). Det beror helt på immunproblematiken man har vad som räcker, jag tog 15mg men tog även intralipider som påverkar immunförsvaret mycket mer än kortison. Jag skulle höja till minst 10mg nu med en gång, och gärna till 15mg efter ET. Tänk på att fert experterna utomlands (t ex dr Gorgy i London) ordinerar 25mg på en gång...lycka till!

• Cathy

Vilaa; tyvärr hjälper inte enbart prednisolon alla utan man måste kanske ta till annan medicin. Helt beroende på vilka antikroppar/blodvärden som är förhöjda. Du kan bra prova med upp till 25mg prednisolon, börja då senast i början av cykeln eller stimuleringen vid ivf. Om inte prednisolon är nog är intralipider (IL) dvs fettlösning ett bra alternativ, väldigt riskfritt och sänker ofta immunförsvaret mer än vad prednisolon gör. Kan rekommendera dig att prova IL!

Svar på tråden Prednisolon?