• Heidi82

Prednisolon?

Hej. Jag står just i startgroparna inför vårt första IVF (rookie, jag vet) och ska försöka få min läkare att skriva ut prednisolon. Detta för att jag länge misstänkt att jag har överaktivt immunförsvar. Har endometrios och hypotyrios (autoimmuna sjukdomar) och är aldrig sjuk. Jag hoppas det her kan leda mig till plusset.

• Heidi82
    trex2013 skrev 2013-10-24 21:37:25 följande:
    Hej, någon som är kvar i tråden?
    hur har det gått för er alla? själv börjar jag med Menopur,Fragmin och Prednisolon nästa vecka inför ivf nr 2.
    Har endometrios. Ska dock bara äta 5mg per dag. har läst den här tråden och det känns som en väldigt liten dos?! vad säger ni?

trex2013: Jag har ocksa fatt prednisolon utrskivet och tar 7,5 mg per dag. Har ocksa endometrios. Tycker ocksa att dosen är ganska klen men har Äggplock pa Torsdag och ska fraga om jag ska öka dosen fran Transferdagen och under ruvningen. Nagonstans har jag läst att prednisolon under sprutfasen kan ge sämre äggkvalitet.

Kommer inte riktigt ihag vart jag läste det men om det stammer är det kanske bra att man börjar med en lag dos och sedan stegvis trappar upp.
  • Heidi82
    trex2013 skrev 2013-11-18 16:41:05 följande:
    jag fick tyvärr avbryta min behandling förra veckan pga inga av de befruktade äggen överlevde. :(
    Förhoppningsvis börja om med ny behandling i jan igen + prednisolon.

Neee vad trakigt!! Skrikandes Rynkar på näsan Vad tror läkarna att det berodde pa? Hoppas inte prednisolonet kan ha paverkat...

Se till att vila upp dig till Jan nu och ta nya fräscha tag!  
  • Heidi82
    Cathy skrev 2013-11-20 14:16:38 följande:
    trex, ja kolla tråden! Och prednisolon är bara en början på immunspåret, det finns mycket annat man kan prova om immunförsvaret är ett problem. Man ska inte ge upp, själv gjorde jag 7 ivfer..men lyckades till slut!

Vad gjorde du annorlunda den lyckade gangen da? Tog du prednisolon vid varje IVF?

Jag tar just nu prednisolon inför min IVF, har äggplock imorgon.
  • Heidi82

Cathy: Jag ligger hemma i soffan efter Äggplock, lite lagomt mosig men mår oförskämt bra ändå. Plocket gav 5 ägg av totalt 10 äggblåsor. Kändes lite lite men enligt min läkare är dessa av toppkvalité. Och det är ju det som räknas.

Imrgn får vi besked om hur många som klarat sig vidare. Om allt går som det ska får jag två riskorn tillbaka på Lördag. Spännande tider!

Tar prednisolon (låg dos) och trombyl. Hoppas det ska få bukt med mitt immunförsvar.

• Heidi82

Cathy: Jag har tagit 7.5 mg fram till Äggplock idag. Tycker också att dosen låter i underkant. Ska fråga min läkare på lördag, om det nu blir återföring, om jag kan öka dosen.

Vilken dos predni tog du?

• Heidi82

Cathy: Tack för ditt intressanta svar. Kommer genast att öka dosen till 10mg och sen kanske lite ytterligare efter ET.

Svar på tråden Prednisolon?