• germany

Prednisolon?

Härligt Lillan att du fick Prednisolon utskrivet.

Miss Cat - Får jag fråga vilka autoimmuna sjukdomar som du bär med dig i ryggsäcken? Du behöver inte svara om du inte vill. Själv har jag då allergi, men vet inte om det direkt hör till just autoimmuna eller om det bara allmänt är immunolgiskt?

Håhåjaja, om ni visste vad jag tänker och grubblar på när det är bäst att sätta in Pred.
    En del nämner att det kan vara bra att börja redan cykeln innan den rätta cykeln när IVF ska göras och då i låg dos (5 mg) för att sedan köra igång med högre dos när "sprutcykeln" börjar.

Finns som sagt var många olika upplägg, men det lutar åt att jag tar till mig just din dosering Miss cat samt Spionos förslag.

Hoppas fler "Prednisolonare" söker sig hit så vi kan dela erfarenheter och ge och få tips.

Kram! / Germany
  • germany
    MIss cat - Förstår verkligen att du inte ångrar dig att du åt Prednisolon då du nu är gravid :)
    Tror det lutar åt att det blir start för mig vid sprutstart och med ungefär samma upplägg som ditt.
    Verkligen kanon att kunna bolla tankar & ideer. Jag diskuterar rrätt så sällan saker kring min barnlöshet med mina nära & kära som har fått veta. Känns inte som om de förstår vad jag pratar om och det är omöjligt för dom att ens veta vad en IVF tex innebär. Blir bara jobbigt att förklara vad allt betyder och sedan kan de ändå inte riktigt  då förstå vad man går igenom....så, det känns enklast att avstå att prata alltför mycket om detta barnämne med dom. Så FL med alla fina människor som finns här, det / ni är värda i guld! Måste bara få säga det för så känns det för mig i allafall  Kyss

Tuvalina - Du som har ätit Prednisolon nu i 2 cyklar. Har inte du känt av några biverkningar? Fast du har ju ätit i låg dos så det går nog inte att jämföra med dom som ätit i lite högre dos än dig.

Själv ska jag till veckan inhandla lite kalcium så är jag väl sedan redo för IVF nr 4 Foten i munnen
  • germany

Ni som använt Prednisolon, har ni alla gjort som Spino och delat upp dagsdosen på 2 eller 3 ggr / dag?
    Eller har ni tagit hela dagsdosen vid ett enda tillfälle?

Här skiner solen i dag och jag ska nu ta med mig mina fyrbenta vänner i skogen och plocka dagsfärska blåbär till dagens blåbärspaj. Balsam för själen minsann, både utflykt och det som sedan ska lagas till för att sedan njutas av ute i trädgården senare i dag {#emotions_dlg.flower}

• germany

Återigen TACK Miss Cat för din input om att dela upp kortisonet under dagen eller ej Kyss.

Känns också skönt att jag liksom du och Lillstoran känner att man inte pratar så mkt om barnlösheten med sina nära och kära utan att det faktiskt är otroligt skönt att ha detta forum där andra i liknande situation finns och som förstår och som man kan  "prata" med och diskutera saker in i minsta detalj utan att känna att det känns fel eller att man säger för mycket som man sedan får ångra. Här är samtalsämnet i varje tråd just det ämne man vill ta upp, hur bra som hellst!!!  Solig

• germany
    Colourful skrev 2012-08-20 15:08:07 följande:
    Jag försökte få utskrivet prednisolon av Carlanderska idag, men nekades. Fick trombyl bara... Så inget prednisolon detta försöket heller. Nästa försök är det sista i trepacket vi köpte. Jag vill så gärna prova med prednisolon, finns det något sätt jag skulle kunna få tag i det ändå? :(
    Av vilken anledning fick inte du kortison utskrivet? Eller sa de bara nej utan en förklaring till varför?
    Tyvärr så är det inte alla som läkarna vill skriva ut kortison till. Jag har fått nej också, men har nu den 4:e gången lagt fram önskemål om att få prova det, får se vad som säger. Är inte alltför långt borta som vi nu är på gång igen.

Annars så finns kortison recpeptfritt att köpa utomlands på apotek där.

Någon som har påbörjat med Prednisolon 1 vecka innan ET?

• germany

Hjärtefröjd - Din graviditet är ett härligt mirakel Solig. Dr D, vid vilken tid anser han oftast att Prednisolon ska sättas in, dvs innan ÄL, efter ÄL, vid plus eller något annat? Eller ordinerar han olika beroende på patient?

Colurful - Känner du ingen som ska resa utomlands?

• germany
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-20 18:42:54 följande:
    Jag tror Dr D oftast sätter in prednisolon vid pluss.
    Det är här jag blir kluven till vad som är bäst, att en del läkare anser att det är för sent att sätta in kortison  vid ÄP eller vid plus. Samtidigt så är ju Dr D expert på immunologifrågor. Och det verkar finnas så många olika varianter på när man bör börja med kortison.....Inte lätt att veta vilket ben man ska stå på och jag förstår ju att alla som gjort på olika sätt tycker att det är bra. Men jag tycker det är kanon att få höra er andras åsikter, ty genom dom så växer min egen magkänsla sig starkare och starkare.

Förresten, vilken vecka är du i nu? Hoppas du mår bra och att du snart kommit så långt i graviditeten att du kanske kan slappna av lite och verkligen njuta av att du är gravid. Glad 
  • germany
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-21 08:37:03 följande:
    Jag tror Dr D sätter in det först vid pluss, eftersom det inte är den primära behandlingen när man behandlas av honom (det är ju IL).

Jag är i vecka 12 nu och mår precis som vanligt (har gjort det hela tiden). Vi ska göra KUB på måndag och efter det hoppas jag våga tro att det blir en bebis i mars trots allt.
    Det förstås, IL. Då kanske jag ändå inte är helt fel ute om jag börjar med kortison ett tag innan ÄP.
    IL lär ju göra en hel del bara det och därför så sätter Dr D in kortison så pass sent. Jag är så glad att jag har alla er på FL att bolla med. Även om jag vet att i slutändan så är det mig själv som jag måste lita på i mina slutgiltiga beslut. Men som sagt, mkt växer fram allteftersom och jag har ingen brådska i mina beslut. Bättre skynda långsamt och kanske komma fram än att hafsa fram något "bara för att".

Lycka till på KUB på måndag. Vet en annan FL vän som också ska på undersökningen samma dag som dig.
    Önskar även dig lycka till, måste kännas skönt att ha avklarat åtminstone de 3 första grav.månaderna samt denna undersökning. Jag hoppas jag får följa i era fotspår snart jag också. Smitta gärna ner oss vetja med lite graviditetsbaciller! Glad 
  • germany
    Tuvalina - Redan på ruvardag 5!! Tiden går minsan fort. Hoppas du mår bra och att ruvardagarna inte är alltför jobbbiga. Jag håller tummar för att det går vägen för er denna gång.

Kan passa på att fråga om någon här i tråden vet hur äggen påverkas om man börjar med Prednisolon vid sprutstart? Kan kvaliten på äggen förändras, antingen åt det sämre eller bättre? Eller är det egentligen (sett till äggen) ingen större risk att att börja med Prednisolon i samband med sprutstart? Funderar om det kan vara en ide att kanske börja några dagar efter sputstart istället. Tankar hit och tankar dit, men alla bitar kommer att falla på sin plats när det väl börjar dra ihop sig, det vet jag med säkerhet Skrattande

Copyjulia - Jag inboxar dig nån dag.
  • germany

Är det någon som är i startgropar för IVF försök snart och som planerar att prova med Prednisolon så hojta till så kan vi jämföra varandras upplägg och diskutera ev för och nackdelar med våra upplägg. Jag har flera alternativa upplägg som jag gärna delar med mig av, men bara ett av dessa kommer att följas.

Hjärtefröjd - Vad är den främsta verkan med IL?

Svar på tråden Prednisolon?