• Lizz

Prednisolon?

Cahela skrev 2010-10-11 16:24:11 följande:
    Lizz: Intressant! Jag går oxå på CvL och har gjort fem insättningar där utan resultat. 3 ET och 2 FET. Har 7 i frysen och jag har bett om en telefontid med en läkare nu på torsdag där jag vill veta om det är någon idé med fortsättning och om man kan göra något "extra" i samband med detta.
    Prova att be om trombyl, skadar ju inte. Han nämde dock att han tyckte det var värt att prova pga de problemen jag haft tidigare (skrivit om det i ett tidigare inlägg), men vet inte om det var den enskila orsaken till att jag kommer få trombylGlad

Vad har du haft för kvalitet på dina ägg och har ni något konstaterat fel??
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-11 16:34:03 följande:
    Lizz: Vi är oförklarligt barnlösa. Min man har en dotter sin tidigare. Jag är jättelättstimulerad och har blivit ÖS tre gånger. Äggkvalitéten ser jättebra ut enl kliniken. Får ofta många ägg och har fått två till frysen vid IVF 1 & 2 samt 8 till frysen vid IVF 3. Jag undrar så varför det aldrig funkar...vill prova något mer. Dock undrar jag om jag som astmatiker kan ta Trombyl? Det innehåller väl Acetylisalsyra och det ska man undvika som astmatiker.
    Jag vet också att astmatiker inte ska ta Trombyl, men kanske finns andra liknande preparat som funkar på liknande sätt??
    Iom att ni har så bra förutsättningar så borde man ju verkligen prova med något annat. Läkaren jag pratade med igår höll med om att nåt annat måste vara fel när man har så bra provresultat, ägg, spermier osv
    Har du kört samma hormonpreparat varje gång? Jag har bara haft Puregon men ska nu byta till Menopur, deras erfarenhet var att det kan hjälpa ocksåGlad
  • Lizz
    callimero skrev 2010-10-11 16:39:18 följande:
    Här är en till som läst på mycket om Trombyl, Fragmin, Prednisolon och immunologiska faktorer. Har själv testat Prednisolon + Trombyl, tyvärr utan ett plus men ska nu ett sista försök även få Fragmin.

Hur skiljer sig Innohep och Fragmin åt?

Det är så synd att svenska kliniker sätter upp handen rakt i ansiktet på en när man vill diskutera detta.
    Hur äggkvaliten varit och har ni något konstaterat fel?? Går du i Falun???
  • Lizz
    spino skrev 2010-10-11 20:16:24 följande:
    bor  norr om London. tycker att de vagar och kan mycket har i england (men sa kommer ju IVF:ens fader harifran ocksa )
    Jag förstår det, sista utvägen blir att flytta helt enkeltCool
  • Lizz
    isisisis skrev 2010-10-11 16:49:38 följande:
    Ja,det är trist.Men jag tror det är på frammarsch
    Skillnaden är att Innohep är mycket billigar(lättare att få)Skiljer en hel del.
    Det kostar ju endel .Men högkstnadsskyddet kommer ju in för oss.
    Innohepen ligger på 4500IE i förfyllda sprutor.Fragminet på 5000 IE .Ingen större skillad.
    Sen "ska" Iohepen vara lika bra.
    Likadant som andra läkemedel man uppmanas välja en biligare typ.
    Kostar mer för landstinget.    

Aha så Innohep och Fragmin är samma, då får man jaga det nästa gång dåTungan ute
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 08:41:30 följande:
    Lizz: Jo, vi har kört puregon först och sen menopur IVF 2 & 3. Jag har tjatat om att få två tillbaka men hitills med resultat nej, får se vad läkaren säger på tor
    Blev det någon skillnad på äggen vid bytet för dig? ? Antal eller kvalitén?
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 09:02:48 följande:

Inte antalsmässigt där har jag hela tiden legat runt 15-20 men kvalitéten blev mkt bättre. Jag gick på akupunktur sista IVF:n och jag har funderat mkt på om det var det som gjorde att 9 av 10 embryon blev jättebra. 1 till mig och 8 till frysen. Jag hade jättelåg dos menopur och var kraftigt ÖS redan på dag 6 (hej och hå) så det blev till att sluta spruta redan dag 7 och jag fick ändå ut 14 ägg varav 4 inte befruktades men de övriga blev jättebra.

Men höjdes dosen mellan IVF 2 och 3?? Vilken dos Puregon hade du IVF 1 och sen Menopur??
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 09:44:15 följande:

Jag gjorde en IVF för fyra år sedan (IVF 1) med min dåvarande sambo. Då gjorde jag långa metoden (spray+sprutor) med dos 150 Puregon hela vägen och den läkaren som gav mig det hade inte riktigt koll på vad hon gjorde. När jag kom in för VUL hade jag över 20 äggblåsor och efter ÄP blev jag jättesjuk i en hel vecka, riktigt ÖS.
    Min andra IVF (min första med min nuvarande) blev korta metoden (ingen spray) med startdos 92 i Puregon och sen gick jag upp stegvis och avslutade med 125 i dos dom tre sista dagarna. Fick då ut 18 ägg tror jag det var.
    Min tredje IVF (min andra med min nuvarande) även det korta metoden där körde vi 112 som startdos och gick upp till 125 i slutet och hamnade på 15 ägg.
    Min fjärde IVF (min tredje med min nuvarande) även det korta metoden där körde vi 125 som som startdos och efter 6 dagar var jag riktigt ÖS. Inget mer sprutande utan en dag utan sprutor och sen ÄL-spruta på dag 8. Fick ut 14 ägg.

Usch va jobbigt med all ÖSRynkar på näsan Jag ska få samma dos Menopur som Puregon, men jag hoppas på fler ägg..läkaren säger iofs att vi har optimalt läge då alla ägg som plockats har varit mogna och blivit befruktade..och sist blev alla 10 poängare men vad hjälper det när de inte fäster;((
    Ni borde ju också tillhöra de som det "borde" funka för!!
  • Lizz
    callimero skrev 2010-10-12 10:14:13 följande:
    Tack för info isisisis!

Lizz, jag har också astma men vet att jag tål tex Treo. Det är ju en svag dos i Trombyl så det kan fungera.
    Läkaren gör väl alltid en avvägning utifrån individens förutsättningar/riskfaktorer. Allt som står i FASS tex är ju inte hugget i sten=)

Vilken klinik går du på?
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 10:30:19 följande:
    Ja, ÖS är fruktansvärt. Framför allt den ÖS jag åkte på första gången, då trodde jag nästan att jag skulle dö. Kunde inte andas, sova, äta, gå, ligga, sitta, stå. Det var hemskt.
    Den ÖS som kom dag 6 på sista IVF:en var inte kul den heller men den lade sig snabbt.
    Ja, vi är en av dom det borde fungera för och äggen blir 10-poängare men jag undrar vad det kan bero på att det inte funkar. Vem har du på CvL?
    Låter inte kul, hoppas du slipper det nästa gång!! När räknar du att du får börja med nästa omgång?? Jag har spraystart 24/10 och sprayar fram till mens, men kommer ju bara bli nån vecka säkert. Förra gången blev det över 4v sprayning pga semesterstängt...hoppas det inte påverkarObestämd

Jag har nog träffat dom alla vid VUL, ÄP. ET och FET..inte träffat nån mer eller mindre egenltigen. Alla har varit bra, igår på telefon pratade jag med den norska..han var kanon på telefonen igår. Pratade i 45 min och lyssnade verkligen och stressade inteSkrattande Vem ska du prata med på tor?
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 10:37:45 följande:
    Den norska som även går under namnet superman bland patienter. Flört
    Jag sprayar aldrig inför IVF för jag tål inte sprayen så därför blir det bara korta metoden. Vi har 7 kvar i frysen så vi kör på nytt FET nu. Jag ska prata med H på torsdag.
    Haha jaså, det har jag missat? Vad har han för superkrafter egentligen förutom att han är supertrevlig??Cool

Gud va skönt med FET, är ju rena rama räckmackan i jämförelse. Gör du helt ostimulerat?
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 10:55:12 följande:
    Han har superkrafter som gör att tjejer blir gravida:) sen är det flera som blivit gravida efter att få ändra lite i behandlingen när dom gått hos honom. Han har jättegott rykte.
    Jag har PCO så jag måste först äta tabletter för att få mens, sen äta pergo för att få ägglossning och sen ta vaggisar för att förlänga tiden mellan ÄL och mens så det enda som är skillnad är att jag slipper ÄP.
    Fast visst föredrar jag FET-varianten, absolut!
    Haha åhh 17 låter ju verkligen lovande, jag som var så orolig att ändra till Menopur och det ena med det andra. Men då känns det som att jag är i trygga händerSkrattande Har du träffat honom nåt?

Aha ja är ju lite att hålla reda på ändå förstås. Jag tyckte det var skönt att slippa känna sig så uppblåst vid FET, blir ganska svullen av Puregonet. Usch!

Bor ni Uppsala eller pendlar ni dit?
  • Lizz

Ja det kan jag tänka mig, jag kanske inte skall klaga..har du blivit tappad på vätska också?

Vi bor i sthlm men har gått väldigt smidigt att pendla faktiskt, ca en timme och 20 min har det tagit i snittGlad 

• Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 12:32:00 följande:
    Nej, jag har inte blivit tappad på vätska men det var på håret att jag hade behövt det.
    FY vilken tur!

Du måste uppdatera här på torsdag efter du pratat med CVLSkrattande
  • Lizz
    callimero skrev 2010-10-12 13:38:35 följande:
    Ni som blivit ordinerade Prednisolon - vilken dos har ni tagit?
    From när och hur länge?
    Jag har själv inte tagit det, vet bara av att de som går på falun får det..kika in i någon Falun-tråd?
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-13 10:22:14 följande:
    Vad är det det gör Prednisolon?
    Ett kortisonpreparat som drar ner immunförsvaret så ägget lättare skall fastna. Fast det har bara effekt på dem som har detta problem att kroppen stöter bort ägget. Är problemet äggkvalitén så har det ingen effekt.

Detta har jag bara läst mig till på internet kan jag tillägga.
    Är inte så vanligt i sverige att man talar om dessa problem men JAG tror att flera i gruppen "oförklarligt barnlösa" med toppägg som aldrig fastnar har detta problem.
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-13 10:35:30 följande:
    Linné säger att oftast är det äggets kvalité som avgör om det blir graviditet eller inte men jag är väldigt skeptisk i mitt fall när jag får ut så många och så bra (enligt kliniken) hela tiden. Känns som att något annat måste vara felet i mitt fall.
    Precis!

Jag önskar att man som i Tyskland tex kunde "scanna" äggen för att se vilka som är graviditetsdugliga/välja bort dem med kromosomfel, hos vissa kanske 2 av 10 är ok och på andra 8 av 10. Här kan de bara se utifrån hur ägget ser ut utanpå. Så dels kan det vara att äggen är risiga inuti, eller att man kanske har en immunologisk faktor. Men är det så att man tillhör dem som har färre graviditetsdugliga ägg så kan det ju räcka med att vänta till IVF 8 och att det funkar då.

Jag känner mig ganska säker på den immunologiska faktorn för mig iom att jag fått konstaterat "överaktivt immunförsvar" av tre olika läkare i andra sammanhang. Men kan ju vara så att våra embryon inte är ok inuti också...
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-13 11:06:17 följande:
    Jag vet inte om jag skulle ha ett överaktivt immunförsvar men jag blir aldrig sjuk annat än förkyld två gånger om året. Åker aldrig på magsjuka, influensor eller annat som går. När jag blir förkyld så sätter det sig i halsen en dag och sen går det över i en rejäl förkylning och sen luftrörsproblem pga min astma. Just att det halsonda bara är en dag och sen försvinner gör att jag funderar på om jag har ett starkt immunförsvar. Har heller aldrig feber.
    Jag är ingen expert men tror man skiljer på "bra immunförsvar" och ett "överaktivt". Ett bra immunförsvar angriper inte normala processer i kroppen såsom ett ägg som skall fästa..

Finns massa sjukdomar som är autoimmuna dvs egna immunförsvaret angriper kroppens egna vävnad, MS, diabetes I och giftstruma tex.

Men återigen, jag har bara läst mig till detta och inte ens läkarvetenskapen är ju ense och det är inte så mycket forskat på området, men finns en del.

Tror de på Falun gjort en studie med två grupper, en som fick ASA (ex Trombyl) och prednisolon och jämförde med en grupp som gjorde IVf utan medicinering. Tror utfellet var 5-7 % fler graviditeter i gruppen med mediciner. Så det är ju tyvärr inte hela lösningen...
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-14 16:26:25 följande:
    Nu har jag pratat med min läkare. Han tyckte det var konstigt att ingen av våra fem försök hade lyckats. Vi ska nu tina upp alla 7 frysisar och se om dom klarar 3 dagar till i odling. Gör dom inte det så kan det vara ett tecken på att embryona är dåliga. Klarar sig en så får vi tillbaka den.  Väldigt nervöst men det är iaf ngt nytt som händer...
    Oj så de tinar alla på en gång?? Va spännande och nervöst, skulle de vara så att de är dåliga så kan det ju tydligen hjälpa att byta preparatSkrattande 
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-15 08:43:16 följande:
    Ja det är spännande och nervöst. jag har redan kört puregon två svängar och Menopur 2 svängar så jag vet inte om ett nytt preparat skulle hjälpa.
    Ahh ok, när kkommer de påbörja upptiningen? Läste om någon här som bytt från menopur till Gonal-F men de skall väl vara liknande preparat?
Svar på tråden Prednisolon?