• cassis23

Att bli blöjfri!?

Vår dotter är 2 år och i februari kommer nästa barn så vi tänkte börja träna med potta/toalett nu för att slippa 2 blöjbarn.

Har ni bra tips på att bli blöjfria? När och hur ofta sätter ni era barn på pottan? vår dotter kommer ofta på sig själv precis när hon börjar kissa, precis som att hon inte hinner reagera, kanske hon inte är redo?
    Hon är faschinerad av att gå i trosor som mamma och vi brukar sjunga på pottan men de är just momentet att komma på pottan innan man kissar.

Vi har just nu bara 2 par trosor men ni vet ju hur de är, ett par är redan nerkissade och de andra paret är nog snartt likaså
    Ska in till stan idag och köpa några fler men har hört talas om några "potträningsbyxor", vet ni nått om dom? Hur funkar de?

Alltså:
    Tips på potträning? Hur lång tid tog de för era små när ni väl började?
    Är potträningsbyxor bra och hur fungerar dom?

• Svar på tråden Att bli blöjfri!?
  • Caranlachiel

Här har vi inte kommit så långt i planerna än, har en 1,5-åring. Men jag har sett att det finns potträningsblöjor i affären. Tydligen absorberar de inte lika mycket, med syftet att barnet ska känna att nu kom det en kisskänsla, sen kom det kiss och jag blev blöt - då skulle jag gått på toa. I längden ska det väl lära barnen att gå på toa när kisskänslan kommer.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Fröken85

Vi har pottränat vår 2 åring i sommar. Det kändes jobbigt att börja med det när det var dags för tjocka ytterkläder så vi valde sommaren.

Vi köpte massor av trosor, lät henne gå utan kläder och frågade ofta om hon behövde kissa. Tog henne til pottan och testade innan vi skulle ut etc. Om det kom kiss någon annanstans lyfte vi upp och sprang till pottan för att tydliggöra att man kissar på pottan. Till slut bara funkade det och efter ett tag började hon säga till när hon skulle kissa. Ibland hann vi inte till pottan, men det blev bättre och bättre. Någon månad tog det väl innan hon skötte allt detta galant. Till dagisstart i august var hon helt blöjfri och vi har väl haft kanske 3 olyckor sedan dess.

Jag tror det är viktigt för barnet att man är konsekvent. Att man inte tar på blöja ibland och trosor ibland. mend et är en hjobbig tid när allt är osäkert, jag vet. Jag tror det blir förvirrande för barnet annars...

• cassis23

Läste lite om "pottblöjorna" och ska gå o köpa ett sånt paket sen, dom ska tydligen hålla tätt ändå men att de ska kännas blött som du skriver.

Vi va oxå inne på sammaren först men nu är jag sjukskriven och tänkte då ta tag i de. Tycker oxå man måste va koncekvent men får köra samma "linje" även när den riktiga blöjan är på att "säg till om du ska kissa".
    Sen blir de ju helt klart jobbigt med alla tjocka ytterkläder men hoppas på att vi fixar de ändå =)

• framsteg

Belöning när man sitter på pottan och när något kommer är bra!

Vad ni har som belöning är ju upp till er vad som funkar - allt från glädjeskutt och hurra-rop till någon mindre muta.

Har börjat sätta min 16 mån son på pottan lite då och då för att vänja honom, sen kör vi med russinmuta. I början var det för att våga sitta på den läskiga pottan ( ) och sen när det kom nåt i pottan. Han har stenkoll på russinen just nu, men vi kan lika gärna "glömma" dem också.

Dessutom kommer vi öva att sitta på toa också, för det är inte alltid det finns pottor när man kommer igång med potträningen och då är det bra att man övat på toa också så det är en van situation.

Lycka till!

• cassis23

Vet inte om hon egentligen är mogen för pottan/toan för hon tycker de är lite jobbigt och ber gärna om en blöja men idag har hon kissat 2 ggr på pottan o x-antal ggr på golvet.
    Känns som att nu när man gett sig in i de så får man fortsätta för att inte snurra till de för henne. Dock så kör vi fortfarande med blöja när vi ska på kalas o så tills de sitter, för de gör de inte nu.

Man känner sig lite taskig när hon inte vill och skulle då gärna ge upp men försöker skoja till de med att prata om dom fina trosorna o figurerna på dom. Ibland skulle de va skönt att ge upp men antar att de är så här de är när man pottränar

Svar på tråden Att bli blöjfri!?