• Anonym (fundersam)

körkort = ekonomisk fråga.

hej

för att göra en lång historia någorlunda kort.....

jag har börjat emd mitt körkort i omgångar, men aldrig blivit färdig.
    NU är jag mamma & har ett barn till påväg med bf i Januari, (alltså om 3månader)

jag har lagt undan & sparat pengar till mitt körkort.. från början var det ca 15.000kr nu återstår 4.000kr alltså räcker det inte
    jag har en bit kvar & mitt mål är att fixa det INNAN barnet kommer (eller så fort som möjligt därefter)

min/våran ekonomi kan inte hålla om jag skulle betala resten av utbildningen av våran lön. alltså vi anser inte att vi har råd att lägga ca 3.000-4.000kr/månad av våran lön till mitt körkort!

& jag vill verkligen verkligen inte låna pengar av någon familjemedlem ex mor/far.

SÅ är det helt fel att låna, säg max 10.000kr av banken för mitt körkort?
    & kanske betala av det på säg 1 1/2- 2år.?!

vi har inga lån/krediter för övrigt!

vad tycker ni??

• Svar på tråden körkort = ekonomisk fråga.
  • Birgitta2

Min dotter lånade pengar på banken för sitt körkort. Nu har hon bil, körkort etc. Men ett lån att betala. Dock - hon  betalar hellre lånet på ett år eller två, än att ha väntat med körkortet som hon måste ha i jobbet.

• Jenny Hä

Visst kan väl det vara ok , men det blir ju mycket dyrare o det ska ju fortfarande betalas ca 1000 kr i månaden på lånet...
    Tillåter eran ekonomi det men inte  att lägga pengar varje månad på körkortet?
    jag skulle nog har siktat in mig på att lägga 1000 kr i månaden från lön till det o sen ta att det kanske inte är klart till bebis kommer utan lite senare. 

• Anonym (fundersam)

14 st har läst men ingen har någon åsikt?

• Anonym (fundersam)
    Jenny Hä skrev 2010-10-08 12:32:09 följande:
    Visst kan väl det vara ok , men det blir ju mycket dyrare o det ska ju fortfarande betalas ca 1000 kr i månaden på lånet...
    jag skulle nog har siktat in mig på att lägga 1000 kr i månaden från lön till det o sen ta att det kanske inte är klart till bebis kommer utan lite senare. 
    fast det handlar inte bara om 1000kr/månad till körkort utan 4-5tusen. DET tilåter inte ekonomin. 1.000kr hade inte varit något problem
  • Anonym

Men med 15.000 från början borde du ju ha klarat få körkort?

• 7 små apor

Fel? Nej, det är upp till dina prioriteringar.
    Men kanske nödvändigt om du bor i Kiruna men korkat om du bor i  Stockholm.

• Anonym
    Jenny Hä skrev 2010-10-08 12:32:09 följande:
    Håller med helt.
    Spara 1 000:- själv istället det blir mycket lönsammare.
  • Anonym (24.000kr)

Körkort kan bli en dyr historia. Mitt körkort gick på 24.000kr och då klarade jag uppkörningen, riskutbildningen och teoriprovet på första försöket... Har du någon du kan köra privat med?

Som svar på din fråga: Nej, jag tycker inte det är fel att ta lån till vettiga saker som t ex körkort. Men se upp så att inte pengarna försvinner på annat (tänker då på de 15.000kr du hade från början).

• Anonym

Du måste ju inte ha körkortet innan barnet kommer även fast jag förstår att du vill, jag skulle inte dra på mig ett lån för så lite pengar, utan spara lite mindre varje månad istället.

• Tittij

Du menar att du kommer betala 25 000 för körkortet?? Du borde klara det på de 15 000 du sparat kan jag tycka.. Kan du inte köra med mannen alls? Jag tog mitt körkort för nåt år sen och kunde inte köra med sambon, utan bara på skolan. Klarade mig under 15 000. Men alla har ju olika förutwsättningar. Vet du att du "bara" behöver låna 10 000 till? Är ju ingen garanti att det räcker, och då skulle jag avråda om det är ett "blanco-lån". Dumt att ta ett lån på 10 000 för inget så att säga.. Har du ett bolån du kan baka in det i så är ju 10 000 ingenting och då är det väl bara köra på, ett körkort är ju värt så oerhört mycket, speciellt om man har barn.

Svar på tråden körkort = ekonomisk fråga.