Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Amma en tvååring...

Klart det är normalt.
    Upp till 6 år är både normalt och naturligt (om än väldigt ovanligt) sen är det dags att sluta om det inte skett tidigare.

• Plutteli
    Anonym skrev 2010-10-08 13:37:08 följande:
    Upp till 6 år...????

Ojoj, vad äckligt..........
    Tja, det mesta vi är ovana vid brukar ju ses som äckligt och onormalt...men det var inte alls länge sedan normen i Sverige trots allt förespråkade amning i minst två år, att amma längre var inte ett dugg konstigt då..
  • Plutteli
    Hoppfull84 skrev 2010-10-08 13:43:47 följande:
    urk fick rysningar i hela kroppen!
    amma en sexåring, hur kan man tycka att det är naturligt? visst GÅR det, men hallå? man måste väl dra gränsen någonstans? kan barnet äta vanlig mat så finns ju ingen anledning att amma förutom att mamman kanske tycker det är mysigt att vara behövd på det sättet. Närhet och mys kan man väl ha utan att dra fram tuttarna hela tiden.
    själv tycker jag nog att det vore rätt skumt att amma en tvååring med, de flesta jag känner har slutat amma nånstans mellan 6månader och 1år.
    Nåja, min tjej behövde amma av rent näringsmännsiga skäl fram till 18 månader, därefter trappades det ner och hon slutade helt frivilligt en månad innan hon fyllde två år.
    Det finns mycket vi gör som vi inte har någon orsak att göra, bara för att det får oss att må bra. För ett barn är amning mer än mat och fyller andra funktioner än rent näringsmässiga, således finns behov av amning så länge barnet vill amma, men från 6 års ålder tappar barnet förmågan att amma (i snitt) och därför drar jag gränsen där, då har naturen bestämt att det är dags att sluta om inte amningen slutat tidigare.
  • Plutteli
    Anonym (Z) skrev 2010-10-08 13:48:01 följande:
    Tror det var mycket vanligare för läänge sen att de ammades så länge, när det kanske var stor brist på mat osv.
    Det var vanligt fram till 50-60 talet då mammor i större utsträckning började arbeta, ersättning hypades och amningen kom i skym undan, sedan dess har inte amningen vad gäller amningsläng återhämtat sig och kommer nog sannolikt inte göra det heller, mycket pga av att folk fått en skum syn på vad bröst skall användas till...
  • Plutteli
    Comtesse skrev 2010-10-08 13:51:07 följande:
    Varför anser du att det är dags att sluta vid sex års ålder om barnet fortfarande kan amma och trivs med det?
    Står i mitt svar ovan: Rent generellt tappar barn förmågan till att dia/amma vid 6 års ålder, somliga tidigare somliga senare men de flesta just runt 6 år, alltså har naturen satt ett naturligt amningsstopp där.
  • Plutteli
    Anonym skrev 2010-10-08 13:51:47 följande:
    Äckligt. Handlar om mammans behov, inte barnets.
    Hur så? Det går inte att tvinga ett barn att amma.
  • Plutteli
    Anonym (Ehh??) skrev 2010-10-08 13:54:13 följande:
    Ni som tycker att det är normalt att amma en sexåring, vart drar ni gränsen? När barnet börjar låg- mellan eller högstadiet?
    Än så länge är det bara jag som sagt nått om det och jag säger att det är nomalt UPP till 6 års ålder. Så där får du ju min gräns direkt.
  • Plutteli
    Anonym skrev 2010-10-08 13:54:30 följande:
    Klart det gör, om man vill att det ska göra det. Undviker barn godis om det står på bordet? Njae.
    Eh nej, du kan inte tvinga barnet att amma, vill inte barnet så ammar det inte, svårare är det inte. Eller hur menar du att man kan tvinga barnet att amma? Kanske vore bra info för de vars bebisar aldrig någonsin vill ammas ens vid födseln...
  • Plutteli
    Comtesse skrev 2010-10-08 13:58:49 följande:
    Därav att jag skrev om barnet fortfarande kan amma, alltså har kvar sugförmågan, varför ska man sluta amma vid sex års ålder då?
    För att jag fortfarande anser att den naturliga gränsen går där även om barnet fortfarande kan amma. Dock är det extremt ovanligt att ett barn ens försöker amma så länge så för mig är det lite av en icke fråga.
  • Plutteli
    Twiist3d skrev 2010-10-08 14:14:10 följande:
    Alltsåå..
    Jag förstår INTE vitsen med att amma så länge!!
    Barnet äter fast föda. Det finns ingen som helst behövlig näring i bröstmjölk
    när barnet är sex år!!

Det är nog mamman som har separationsånget och har svårt att acceptera
    att barnet växer upp.

UUUUUUUUUSCHHHHH
    För att det ger trygghet, närhet, har lugnande effekt hos barnet., frigör endorfiner hos mamam och barn, sänker risken för bröstcancer hos mamman, slipper ge komjölk som vi egentligen inte är skapta för att dricka osv osv.
    Och helt enkelt för att mamma och barn VILL.
    Gör du verkligen allt bara för att du måste för din överlevnads skull? Nä, trodde väll det.
Svar på tråden Amma en tvååring...