Hoppfull84 skrev 2010-10-08 13:43:47 följande:
urk fick rysningar i hela kroppen!
amma en sexåring, hur kan man tycka att det är naturligt? visst GÅR det, men hallå? man måste väl dra gränsen någonstans? kan barnet äta vanlig mat så finns ju ingen anledning att amma förutom att mamman kanske tycker det är mysigt att vara behövd på det sättet. Närhet och mys kan man väl ha utan att dra fram tuttarna hela tiden.
själv tycker jag nog att det vore rätt skumt att amma en tvååring med, de flesta jag känner har slutat amma nånstans mellan 6månader och 1år.
Nåja, min tjej behövde amma av rent näringsmännsiga skäl fram till 18 månader, därefter trappades det ner och hon slutade helt frivilligt en månad innan hon fyllde två år.
Det finns mycket vi gör som vi inte har någon orsak att göra, bara för att det får oss att må bra. För ett barn är amning mer än mat och fyller andra funktioner än rent näringsmässiga, således finns behov av amning så länge barnet vill amma, men från 6 års ålder tappar barnet förmågan att amma (i snitt) och därför drar jag gränsen där, då har naturen bestämt att det är dags att sluta om inte amningen slutat tidigare.