Inlägg från: canmamma |Visa alla inlägg
  • canmamma

Amma en tvååring...

Anonym skrev 2010-10-08 14:46:55 följande:
    NI som ammar länge då menar jag 2 år och uppåt

Hur gör ni när barnet går på dagis??
    Ni som jobbar skift,hur gör ni??
    När barnet är på dagis ammar jag inte. När barnet är med mig så ammar jag. Jobbar heltid.

Varför ammar ni så länge, jag menar barnet har ju inget näringsbehöv av det
    Varför inte? Amningen funkar problemfritt, den är nyttig (om ej inte nödvändig) och utgör en utmärkt del av en hälsosam kost för ett småbarn. Närhet och tröst kan ges på många vis och amning är ett av dem.

Har ni separationsångest eftersom ni ammar så länge eller är det att ni inte ser barnet bli stort??
    Separationsångest kommer och går som en naturlig del av att växa upp och bli självständig.  En tvååring stor? Nej jag tycker inte det. 

Ammar ni offentligt??

Ja och jag kan ärligt talat säga att jag aldrig har fått någon negativ reaktion från omgivningen. Och då har jag ammat i ett flertal olika länder och i mängder av olika situationer. Jag är diskret, men jag ammar var jag än befinner mig och går inte undan. 
    Men jag står frågande varför så länge ???
    Varför inte? Blir du lika upprörd om du ser en tvååring med en vällingflaska som ges under amningslika förhållanden? Tycker du att tvååringar ska sluta daltas med och behandlas som stora barn eller vuxna? Eller har du problem med att bröst är involverade? Förklara gärna! 

Jag ammade min äldste son tills han var 2 1/2 år och ammar fortfarande tvåan som snart blir två.  Jag kan faktiskt förstå dig till viss del för när man väl har slutat amma så känns det ofta väldigt konstigt att tänka på att återuppta amningen (för mig i alla fall), men så här mitt i kan jag lova att det inte är konstigt alls. Jag tog mig tid att svara för att du verkade uppriktigt förbryllad och intresserad av att få reda på varför och inte (bara) fördömande. Om jag misstolkade dina intentioner så kan du väl vara bussig att bara strunta i mitt inlägg. Jag diskuterar gärna, men bara snällt!
Svar på tråden Amma en tvååring...