örtagård skrev 2010-10-09 23:32:45 följande:
Jag blir också förvånad och jag undrar hur representativt det är för verkligheten. Men i sin tur funderar jag aldrig över vad andra tycker om det jag gör när jag gör det jag tror på. Verkligen inte. Vänner och familj har jag som gillar mig, vad andra har för synpunkter på mitt levnadssätt är inte relevant för mig! Jag hymlar inte med min amning och att den kommer bli lång denna gången. Jag har varit ytterst normal tidigar (runt året) men nu vill jag amma längre av olika skäl och ser verkligen inget konstigt i det.
Jag töraktar verkligen inte andra människor med andra matvanor och tycker sällan ens att andra gör grymt jävla fel med sina barn, varken när det gäller mat eller annat - bara att de gör annorlunda än jag

. För mig är kostvanor och hälsa mycket intressant och jag tycker jag funnit en väg som passar och fungerar för oss. Det innebär inte att min väg passar andra. När det gäller socker är jag mycket mer rädd för välling till ett spädbarn än en kaksmula och inte särkskilt impad av barnmat utan tillsatt socker (när det är fullpumpat med fruktsocker) men så vet jag ju att vi har en hälsosam låggi-kost i familjen. Jag skulle dock aldrig döma andras matvanor om de inte var dirket farligt osunda så barnet for illa - men det gör ju inte ett barn av att inte ammas och inte heller av att få saft ibland så att någon engagera sig i att döma föräldar som vill amma sina barn länge är lite knepigt för mig.
Samma här, jag kör mitt race med amningen och om folk har problem med det så är det verkligen ingenting jag bryr mig om. Jag har vänner och släkt som aldrig skulle vilja amma lika länge som jag har gjort av framför allt bekvämlighetsskäl eller "normer" men det påverkar inte vår vänskap. Alla har rätt till sin åsikt och gillar man varandra så respekterar man varandra utan att spy galla eller kalla mig för äckligt osv.