Inlägg från: Pilu |Visa alla inlägg
  • Pilu

Amma en tvååring...

Innan jag fick barn hade jag aldrig nånsin kunnat gissa hur het den här amningsdebatten är....tydligen är det sjukt att inte amma sitt barn alls likväl som det är sjukt att amma sitt barn länge....fattar inte grejen om jag ska va helt ärlig. Min son blir snart 1 år och tanken att sluta amma "bara för att" har aldrig slagit mig utan vi fortsätter så länge vi båda tycker det känns bra och hur länge det är får tiden utvisa. Självklart ammar jag offentligt, om nån stör sig på det så är det väl deras problem.

Onormalt eller inte, varför bry sig så mycket om vad andra gör? Varför inte bara sköta sig själv? Alla gör väl det man tror är bäst för sitt barn?!

♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu

Blir så fascinerad av att vissa blir så upprörda över hur andra väljer att leva/vara/göra osv osv. Själv har jag fullt upp med mitt och och även om jag skulle göra/inte göra saker med mitt barn så är det väl inte upp till mig om andra gör det med sina Jag skulle tex aldrig ge min snart 1-åring bullar/kakor/saft/glass osv men det betyder inte att jag föraktar dom som gör det. Visst tycker jag det grymt jävla fel men det är väl upp till dom, inte mig.

♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    AHöst skrev 2010-10-09 22:46:49 följande:
    Lottilina's inlagg ar ju bast!!
    Så jäkla bra
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    örtagård skrev 2010-10-09 23:32:45 följande:
    Jag blir också förvånad och jag undrar hur representativt det är för verkligheten. Men i sin tur funderar jag aldrig över vad andra tycker om det jag gör när jag gör det jag tror på. Verkligen inte. Vänner och familj har jag som gillar mig, vad andra har för synpunkter på mitt levnadssätt är inte relevant för mig! Jag hymlar inte med min amning och att den kommer bli lång denna gången. Jag har varit ytterst normal tidigar (runt året) men nu vill jag amma längre av olika skäl och ser verkligen inget konstigt i det.

Jag töraktar verkligen inte andra människor med andra matvanor och tycker sällan ens att andra gör grymt jävla fel med sina barn, varken när det gäller mat eller annat - bara att de gör annorlunda än jag . För mig är kostvanor och hälsa mycket intressant och jag tycker jag funnit en väg som passar och fungerar för oss. Det innebär inte att min väg passar andra. När det gäller socker är jag  mycket mer rädd för välling till ett spädbarn än en kaksmula och inte särkskilt impad av barnmat utan tillsatt socker (när det är fullpumpat med fruktsocker) men så vet jag ju att vi har en hälsosam låggi-kost i familjen. Jag skulle dock aldrig döma andras matvanor om de inte var dirket farligt osunda så barnet for illa - men det gör ju inte ett barn av att inte ammas och inte heller av att få saft ibland så att någon engagera sig i att döma föräldar som vill amma sina barn länge är lite knepigt för mig.
    Samma här, jag kör mitt race med amningen och om folk har problem med det så är det verkligen ingenting jag bryr mig om. Jag har vänner och släkt som aldrig skulle vilja amma lika länge som jag har gjort av framför allt bekvämlighetsskäl eller "normer" men det påverkar inte vår vänskap. Alla har rätt till sin åsikt och gillar man varandra så respekterar man varandra utan att spy galla eller kalla mig för äckligt osv.
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Plutteli skrev 2010-10-09 23:53:41 följande:
    Sen fattar jag inte det där med "slita upp tröjan och ta för sig", det har ju faktiskt inte med amningen att göra utan vilka gränser mamman sätter. Min dotter har aldrig fått ta för sig hej villt, hon har fått fråga och ibland har jag sagt nej (när det varit nära till mat tex) och ibland när det passat har jag sagt ja, aldrig att hon bara fått slita upp min tröja och börjat amma!
    Precis, det där "argumentet" har jag aldrig riktigt fattat...
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Plutteli skrev 2010-10-10 00:03:57 följande:
    Precis.
    Jag tror faktiskt att barn och pappa knyter an bättre om barnet tillåts amma ifall denne vill det, att pappan inte ser det som att han ratas eller så, för för barnet ger det ju signaler om att han är någon att lita på, någon som förstår barnets önskan och behov.
    Jag har pratat med flera av mina vänner som ammat mer enligt "normen", dvs slutat innan ett års ålder. De vill vara mer jämställda än de är och kämpar för det. Flera ondgör sig över just att de inte kan lita på att deras partner fattar vad som behövs om de ska bort över en dag tillsammans alla i familjen, och att de överlag saknar koll, trots att deras män har varit hemma i omgångar. Så som sagt, jämställdheten sitter ju inte i amningen utan i kommunikationen mellan pappan och mamman och den går ju att fixa oavsett. Pappan får ju finna sitt sätt att trösta barnet på och mamman sitt sätt, när vår dotter var ett halvår och fortfarande helammades var det bara min man som kunde lägga henne för jag nattade tydligen på "fel" sätt, det skulle göras så som min man gjorde, och han hade verkligen inga bröst att amma till söms med
    Kunde inte sagt det bättre själv
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 13:46:57 följande:
    I i-länder finns inget behov o det är äckligt.
    Tur att du vet vad andra har för behov hehe
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:08:30 följande:
    INGET barn behöver amning om ersättning finns, men amning är ETT alternativ. Behövs inte alls efter ca 8 mån.
    Sen är det ju skillnad på behov och behov, jag gör inte allt jag gör bara för att överleva utan jag vill må bra också och det vill jag såklart att mina nära och kära också ska göra 
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:17:31 följande:
    Kan man göra utan amning om man har lite fantasi.
    Absolut men varför ska jag sluta bara för att du vill?
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:21:26 följande:
    För att tänka på barnet.
    Du är rolig
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:24:24 följande:
    Barn har rätt att utvecklas.
    Som sagt
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:29:36 följande:
    Man kan ersätta för att man inte vill amma också.
    Exakt och den diskussionen har vi också hört ("huuur kan man inte amma sitt barn mm mm), folk får tydligen inte göra som dom vill utan alla "har rätt" att lägga sig i och klanka ner. Spelar ingen roll vad man gör så är det alltid nån stackare som har så jobbigt med sig själv att man inte kan låta bli att hacka på andra för att själv må bättre, lite tragiskt faktiskt.
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:34:38 följande:
    Barn över 1 år behöver inte amning o ska därför inte ha det.
    Exakt vad du tycker
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:38:17 följande:
    Finns INGET barn som måste ammas för att överleva, då det är över året.
    Som sagt så är du otroligt rolig och jag antar att det är vad som är meningen hehe
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:38:17 följande:
    Finns INGET barn som måste ammas för att överleva, då det är över året.
    Finns inget barn som måste ammas för att överleva under året heller eftersom det finns ersättning. Sluta skrik förresten du får nog ont i halsen snart
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:39:53 följande:
    Det är inte sant att man klarar sig bra på det.
    För det har du bestämt
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    Här och nu skrev 2010-10-10 22:52:07 följande:
    Då hade jag låtit undersöka barnet grundligt. Barnet har inte varit friskt.
    Eftersom du kommer med så konstiga egna värderingar och påhitt kanske du borde läsa på lite
    ♥ Välkommen Max ♥
Svar på tråden Amma en tvååring...