Amma en tvååring...
Plutteli skrev 2010-10-08 14:46:24 följande:
En 6 åring går i förskoleklass, inte i skolan, och i vilket fall känns det rätt irrelevant. Visst finns det andra sätt att ge trygghet och lugn, men varför ta bort ett sätt bara för att det finns fler? Slutar du pussa dina barn bara för att de kan få kramar istället tex?
Jag helammade till 4 månaders ålder, då han var redo för mer stadiga mål. Sen ammade jag lite fram till 11 månaders ålder. Från ca 9-11 fick han en skvätt på morgon och en vid läggdags då var det för mys, närhetsskäl.
Om jag skulle amma min son nu, som då är över fem skulle det inte bara vara onaturligt, jag skulle göra honom en enorm otjänst. Så stora barn ska inte vara beroende av sina föräldrar på det sättet. 5-6 åringar ska lära sig bli självständiga, sova över hos kompisar osv.
Hos oss pussas, kramas och myser vi samt säger fina saker tillvarandra, när vi vill ha närhet och så. När barnen är så stora finns det ingen anledning till att amma dem. Inga alls.
Bebisar däremot, som man inte kan resonera med, är väl normalt att amma om de behöver extra närhet, trygghet. lugn, mys osv. De behöver alla de där nyttiga ingredienserna som ingår i amning.
Att amma stora barn är mer till för mamman än barnen.
Upp till två år är det väl ingen fara, även om jag själv inte skulle göra det. Vill inte amma ett barn som kan ta fram brösten själv och äter riktig mat. But that´s just me.