Inlägg från: Brasset |Visa alla inlägg
  • Brasset

Amma en tvååring...

Plutteli skrev 2010-10-08 14:46:24 följande:
    En 6 åring går i förskoleklass, inte i skolan, och i vilket fall känns det rätt irrelevant.

Visst finns det andra sätt att ge trygghet och lugn, men varför ta bort ett sätt bara för att det finns fler? Slutar du pussa dina barn bara för att de kan få kramar istället tex?
    Min son blir sex nästa år och börjar i sexårsverksamhet i en skola. Förskolan har han gått i sen 15 måndaders ålder. Dagis = förskola nuförtiden. PÅ vårt "dagis" jobbar det i alla fall förskolelärare och det har det alltid gjort.

Jag helammade till 4 månaders ålder, då han var redo för mer stadiga mål. Sen ammade jag lite fram till 11 månaders ålder. Från ca 9-11 fick han en skvätt på morgon och en vid läggdags då var det för mys, närhetsskäl.

Om jag skulle amma min son nu, som då är över fem skulle det inte bara vara onaturligt, jag skulle göra honom en enorm otjänst. Så stora barn ska inte vara beroende av sina föräldrar på det sättet. 5-6 åringar ska lära sig bli självständiga, sova över hos kompisar osv.

Hos oss pussas, kramas och myser vi samt säger fina saker tillvarandra, när vi vill ha närhet och så. När barnen är så stora finns det ingen anledning till att amma dem. Inga alls.

Bebisar däremot, som man inte kan resonera med, är väl normalt att amma om de behöver extra närhet, trygghet. lugn, mys osv. De behöver alla de där nyttiga ingredienserna som ingår i amning.

Att amma stora barn är mer till för mamman än barnen.

Upp till två år är det väl ingen fara, även om jag själv inte skulle göra det. Vill inte amma ett barn som kan ta fram brösten själv och äter riktig mat. But that´s just me.
  • Brasset
    Lingonflickan skrev 2010-10-10 11:41:43 följande:
    Jag måste bara undra; Var han redo för stadiga mål vid 4 månader? Jag vet att en del börjar med smakisar vid 4 månader fast rekommendationen är väl 6 månader, men redo för stadiga mål är de ju inte i och med smakisarna?
    Men kära du, jag började med smakisar vid 4 månaders ålder. Inte stadia mål. Utan man måste ju naturligtvis vänja bebisen vid fast föda.
    Jag började vid 4 månader eftersom min son hade en enorm aptit och jag medömde att han var redo för det. Vilket han också var. Och då pratar vi fortfarande om smakisar, inte stadiiga mål. Utan återigen så är ju smaiksar inkörsport till fast föda och därmed stadiga mål.
  • Brasset
    annbom skrev 2010-10-10 11:48:50 följande:
    Vs är det som säger att man inte kan sova över hos kompisar bara för att man ammas? Jag ammade min son tills han var nästan 3 och själv valde att sluta. Men vi hade faktiskt barnvakt några nätter från han var drygt 2 och det funkade utmärkt. Det är ju faktikst så att ammande barn blir inte mer knutna till mamman än vad flaskfödda barn blir.

Sedan så ÄR det inte ett fakta utan endast din åsikt/tro att ammning av stora barn är till för mamman och inte barnet. Likaså är det din tro att det skulle vara skadligt för barn att ammas så länge. Du har en tro på att banren blir bundna vid mamman. De som har ammat så länge och har erfarenhet säger annat.
    Hmm... jag lämnade aldrig mitt barn över natten så länge jag ammade. Kanske mest för att han var bebis. Och jag inte ville. Klart att man kan få alla situationer att fungera, annars går det ju inte att leva med dem. Så jag är inte ett dugg förvånad att du haft barnvakt.

Jag tycker att det är onaturligt att amma stora barn som ska börja i skolan, jag tänker fortsätta tycka så. Och jag ser ju direkt vilken otjänst jag skulle göra min son. Jag har inte sagt att det är skadligt alls, tror bara att man gör sitt barn en otjänst. Allt jag sagt och menat.

Du kan inte berätta för mig vad min tro är, utan jag säger bara att jag tycker att det är onaturligt. Eftersom jag har en 5 åring själv och ser inte hur, varför jag skulle amman honom.
  • Brasset
    Lingonflickan skrev 2010-10-10 11:57:47 följande:
    Ok, jag bara undrade, ifrågassatte inget alls utan var bara nyfiken.
    Ok
  • Brasset
    Lena skrev 2010-10-10 12:57:26 följande:
    Är det inte ganska stor skillnad på en treåring och en sexåring?
    Jag pratar ju om sexåringar. Inte treåringar.
  • Brasset
    Plutteli skrev 2010-10-10 14:03:40 följande:
    Från 1-5 år = Förskola
    Sedan förskoleklass och därefter grundskolan åk 1-9.
    (Jag har läst pedagogik för tidigare år och min man än nästan färdig förskolelärare så jag har koll på indelningarna)

En 6 åring kan mycket väl vara självtsändig och ändå ammas. Nu fattar jag dock inte varför alla hoppar på mig om att amma barn äldre än 6 år eftersom jag skrivit att jag anser det normalt och naturligt UPP till 6 års ålder.
    Att börja mata 4 månaders med "stadiga mål" är däremot onaturligt, även om det funkar för en del och alla gör som de vill.
    Jag kramade,pussade osv med min dotter från första dagen hon föddes. Jag fattar faktiskt inte varför allt skall ställas som nån motsats när det kommer till att amma barn över 1 års ålder?
    Säger man att man ammar ett barn över 1 år så verkar det vara samma sak som att barnet får slita i kläder bäst denne vill, att barnet inte får fast föda samt att barnet inte får närhet och trygghet på nått annat sätt än via amningen. Jag säger det igen: Det ena utesluter inte det andra!
    Ja precis som jag skrev alltså.

Jag tycker att det är fullständigt onaturligt att amma upp till sex års ålder.
    Om man ammar sin två åring tycker jag är en annan femma.

Du måste ha missat mitt inlägg där jag skriver om smakisar. Det är ju givetvis det jag pratar om. Smakisar är ju inkörsporten lite stadigare mål som barn behöver så småningom. Man måste ju börja någonstans. Och då börjar man med smakisar för att vänja bebis magen vid fast föda och så småningom kunna ge stadigare mål.

Ja det är väl klart att man pussar och kramar sitt barn från början?! Jag säger bara att till slut när man kan prata resonera mm så bör det ju räcka med pussar, kramar och fina ord för att känna närhet och trygghet annars kanske man borde amma föralltid.
  • Brasset
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:36:32 följande:
    Det man inte behöver ska man inte ha. Enkelt.
    Shit vilket tråkigt liv, inget godis, inget vin, inga onödiga men sjukt snygga skor man bara måste ha, inga semestrar, inge glass... listan blir lång. Trist liv.
  • Brasset
    örtagård skrev 2010-10-10 18:27:31 följande:
    Det kanske är fel på WHO? .

Skulle vara intressant att veta om tvååringar till de föräldrar som tycker så illa om amning av störrebarn, äter en allsidig nästan exemplarisk kost som motsvarar näringsinnehållet i bröstmjölk !

Då menar jag en kost utan halvfabrikat, snabba kolhydrater (ex välling, flingor, vitt bröd),men istllet färsk frukt i samband med måltider, grönsaker till varje mål, fet fisk två gånger i veckan, baljväxter varje dag, rotfrukter.

Vi är i alla fall inte där när det gäller våra barn och då känns bröstmjölken som en väldigt trygg bas när falukorven slängs på stekpannan. För trots familjens kostmedvetenhet, bjuds barnen på mat de gillar som inte är den allra nyttigaste då och då eftersom de just är små, svåra att resonera med och har begränsade smaklökar. Alla har inte begränsade smaklökar men det är ju ett väldigt vanligt fenomen hos småbarn och säkert inte unikt för vår familj. Den som ammats minst äter sämst i vår familj.

Nu äter mina stora (som inte ammas längre utan slutade tidigt, runt året) chips i soffan framför bolibompa efter att ha ätit lax, ärtor och potatismos (mosen var så där gimässigt, men det var för bebbens skull). Bebben har också provat lax, ärtor och potatismos men festade på bröstmjölk istället för chips alldelse nyss .
    Personligen lagar jag mat efter de normerna. Inget vitt bröd, grönsaker varje dag, fet fisk osv. Har alltid gjort, samt gjort all barnmat själv. Helammade 4 månader, delammade till han var 11 månader och har inga problem med aptiten. Chips äter vi bara vid fest hos oss. Transfetter undviker vi.

Så det är olika.
  • Brasset
    örtagård skrev 2010-10-10 19:49:25 följande:
    Tycker du illa om att en tvååring ammas? Jag trodde inte det? Så jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg .

Vi lagar definitivt mat efter de normerna, eller ännu striktare men tvingar inte på maten på barnen. De erbjuds men en av den är matvägrare, kanske delvis pga av tidigt avlutad amning och tidig matintroduktion,vilket kan ha lett till den kroniska förstoppning hon har. Vi hade fest idag .

Min man lagade all mat åt den äldsta som tyvärr fick mat redan vid 4 mån. Det största problemt var väl att tarmarna inte var mogna och industrigröten .

Den andra ammades längre och fick burkmat några månader men vid elva månader åt han helt vår mat rakt av och ammades parallellt. Han gillar mat och har mindre förstoppningsproblem.

Lillan har fått ca fyra burkar totalt i sitt liv och helammades i sex mån, och helammas nästan nu vid nio men erbjuds vår mat vid sidan om och tänk, detta känns det absolut naturligaste för oss .

Välling ska definitivt aldrig ersätta välling för lilla, vilket blivit resultatet när jag slutat amma runt året med de andra.
    Nä jag tycker inte att det är galet även om jag själv inte skulle välja det. Tror inte att barnets matvägran har något med förkort amning och tidig matintroduktion. Vi har aldrig haft några problem alls. Och enligt mångas normer verkar det som om jag ammat kort tid och introducerat mat tidigt. Det finns ju mat fö r4 månaders, så förstår inte hur dte kan vara för tidigt. Få rmin son var det lagom, han har alltid varit förtjust i mat.

Det är ju olika vad som passar olika människor. Alla barn är ju olika och barnens föräldrar vet ju vad som är bäst för det egna barnet.
  • Brasset
    Plutteli skrev 2010-10-10 22:08:09 följande:
    Klart det finns mat för 4månader, mattillverkarna vill ju tjäna pengar! Det tidigaste man är rekommenderad att börja med mat är vid 4 månader, men helt inte före 6 månader. Detta pga barnets tarmsystems utveckling som vanligen inte klarar mat före 6 månaders ålder. Självklart mognar barns tarmar väldigt olika, vissa barn klarar mat tom före 4 månader och andra måste vänta längre än 6 månader för att klara av fast föda. Dock tror jag ju som dig att de flesta vet vad som passar det egna barnet, tyvärr är det dock så att många (även inom barnsjukvården) anser att det är "normalt" och hör till att barn blir förstoppade när de börjar med fast mat, och det är det inte! Så där kan ju tyvärr föräldrar bli lurad av folk på BVC tex som tycker de ska fortsätta med mat fast bebisens mage inte är redo och föräldrarna istället får info om att ge laxerande mat och mediciner för att magen ska fungera... Men men, det är en helt annan diskussion...
    Nu är WHO koden sådan att tillverkare inte får göra mat för barn under 4 månaders ålder, hade de fått hade de dock gjort det oavsett om det egentligen är bra för barn eller ej, bara de kan få ihop mer pengar.
    Ja men det är ju klart att det finns komersiella varor, nästan alla bebisprodukter är ju sådana. Det finns ju mängder av produkter som man egentligen inte behöver men son inte är fel heller.
    Och det är normalt att börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. Jag gjorde all barnmat själv och mitt barn har inte haft några problem med magen. Snarare hade han det av amningen pga att jag hade för mycket mjölk osv.
  • Brasset
    örtagård skrev 2010-10-10 22:07:06 följande:
    Amning och förstoppning har ett starkt samband och så även tidig matintroduktion och förstoppning. Förstoppning och matlust har i sin tur ett starkt samband. Har man inte anlag för förstoppning eller för allergier som leder till förstoppning, är troligtvis tidig  matintroduktion inte ett hinder.

Förstår inte att du inte tror på att vårt barns kroniska förstoppning kan ha ett samband med att hon bara ammades i tio månader och ganska lite efter sex månader? Ni har ju inte haft något problem så det kan ju inte baseras på personlig erfarenhet. Bröstmjölk är ju lösande och bra för tarmarna. Att stora mängder mat för små inte helt utvecklade tarmar, som dessutom är baserade på komjölk och mjöl - gröt och välling, kan vara stoppande, kan väl inte vara särskilt kontroversiellt. Barns tarmar mognar ju olika. VI har olika anlag för allergier, för tarmarbete och tolerans för olika födoämnen.

Att en långsam introduktion, på ett folkhälsoplan, är vettig, kan väl knappast motsägas? Äter barnet snabbt mycket som ditt har gjort, uppstår ju inget problem men det är knappast fel att ta det lungt. Bröstmjölk är ju mättande, effektiv näring.

Jag kan bara konstatera hur ovetandes jag var med första barnet och hur positiv jag var till att mata ner en burk frukt utan att fatta att en slurk mjölk hade varit ett så mycket mer mättande och allsidigt mellanmål! Sen inget fel med fruktpuréer på burk - bara man är medveten om hur mycket fruktsocker de innehåller och att bröstmjölk är väldigt näringsrikt. Frukt på burk är bara ett exempel då jag själv använde det som mellis och ser att många gör det.

Matintroduktion som innebär skedmatning och puréer och grötar är säkert inte matlusthämmande för ett barn som vill äta men normen är att introducera mat tidigt och lite till varje pris. Så gjorde vi helt felaktigt med dottern. Så klart tvingade vi inte henne att äta men vi var inte tillräckligt kunniga på bröstmjölk och inte tillräckligt observanta på förstoppningen. Inte heller var bvc det.

Jag är ganska övertygad om att dottern haft en lättare förstoppningsproblematik om jag ammar mer och längre och tagit det lugnar med maten och det hade i sin tur påverkat matlusten. Det ser jag på mellanbarnet.

Att tidig matintroduktion kan leda till problem innebär ju inte på något sätt att du har gjort något fel, eller hur . Du har väl också ammar precis inom normen i Sverige? Om jag eller någon annan betraktar det som kort eller långt är väl inte intressant? Jag ammade själv bara tio månader första gången. 15 mån andra gången. Jag tycker inte man behöver amma alls. Jag har inga synpunkter på om någon ger ersättning. Absolut inte. Jag hade personligen undvikit det med tanke på min erfarenhet av förstoppning men annars lägger jag inga som helst värderingar i hur andra matar sina barn. Det är ointressant för mig. Det som är fascinerande för mig är att andra har så starka åsikter om amning samtidigt som man inte alls är insatt i vad bröstmjölk är. Och nu menar jag inte all dig.
    Puh, det var långt!

Du känner dina barn bästa och jag känner mitt barn bäst. Han har aldrig haft några problem med magen och att jag började ge smakportioner vid 4 månaders ålder är ju absolut inget dåligt eller skadligt för barnets tarmar. Vid 4 månaders ålder ammade jag honom väldigt mycket fortfarande, kanske därför det var så lyckat med smakisarna så bröstmjölken är bra för tarmarna...

Amning är fantastiskt och även om jag hade extrema problem till en början, så höll jag ut och fortsatte för mitt barns bästa. Så ja jag tycker att det är toppen med amning. Men det jag tidigare opponerade mig emot var att man skulle amma ett barn runt 5-6 år. Det för mig är helt galet. Men alla får ju göra som de vill .
  • Brasset
    örtagård skrev 2010-10-11 10:02:44 följande:
    Nej, som jag skrev betvivlar jag inte alls att det fungerat med ditt barns mage. Jag var bara lite undrande till att du ifrågasatta att mitt barns matlust inte hängde ihop med amningstiden och att tidig matintroduktion hade betydelse för hennes magbesvär.  Och jag tyckte just att du inte hade något emot amning av tvååringar, varför jag inte riktigt vet varför du svarade på mitt inlägg från början .  Det känns som om du på något sätt kände dig träffad men jag kan ha missuppfattat dina inlägg .

Klart man kan ge mat tidigt om det fungerar men det kan inte var fel att vänta ut de rekommenderade sex månaderna heller. Det försämrar ju inget för barnet. Jag ammade också mycket just fyra till sex månader.
    Oj, jag har inte ifrågasatt ditt barn eller dig på något sätt. Jag är övertygad om att du vet vad du gör med dina barn. Har jag ej funderat på ens en gång.
    Nej, jag kände mig inte träffad men det jag skrev om var matvanor, just vad man äter och att aptiten fungera lika bra på barn som fått smakportioner från 4 månaders ålder. Alla är vi individer, unika och det innebär att det är olika för olika personer.
    Alla mina vänner som nu får barn kör smakportioner från 4 månader och jag har alltså då inte sagt ngt om när jag började med det osv. Så där jag bor är det normalt. Har aldrig kommenterat eller sagt att det skulle vara negatvit att vänta till 6 månader. Tvärtom är det säkert superbra. Barn mognar som sagt olika snabbt. Mitt barn mognade lite snabbare.

Med nästa barn vet jag inte hur jag gör eftersom det beror på hur det barnet fungerar.
  • Brasset
    SallyBlixten skrev 2010-10-11 10:10:47 följande:
    Möjligtvis kan det anses "normalt" att ge smakportioner men det är inte rekommenderat. Se t.ex. Livsmedlesverkets råd i fråga www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/A.../

Jag saxar från deras hemsida: "Livsmedelsverket råder nyblivna mammor att, om möjligt, ge enbart bröstmjölk till spädbarn fram till cirka sex månaders ålder, och därefter komplettera med annan mat."

Sen är det ju bra att du fann ett sätt att lindra din sons magproblem som uppstod av att du hade för mycket mjölk. Varje mor måste ju känna in sitt eget barn och göra det som passar individen bäst - då kan man behöva frångå både rekommendationer och det som anses normalt.

Det sköna med begreppet "normalt" är att man nästan alltid kan finna en grupp där man är bland andra som gör samma och då blir man ju normal i den gruppen. Jag som ammar länge är väldigt normal bland mina gelikar
    Det är olika. Nästan alla mina vänninor med bebisar som uppnåt åldern 4 månader kör med smakisar och ingen har problem. Och det är lika rätt att vänta till 6 månader.

Normal eller onormalt? hmm... ja man kan ju egentligen bara svara på vad som är normalt för en själv. Inte för alla.
  • Brasset
    örtagård skrev 2010-10-11 11:16:42 följande:
    Då var det ju bara ett missförstånd . Jag läste ju "barnet" som mitt barn eller att du menade att amning och förstoppning inte kunde ha samband. Det är inte så lätt skriftligen att få fram nyanser i det man skriver.

Här är också 4 mån ganska vanligt. Som jag tidigare skrivit i tråden upplever jag att det är normen men delvis problematiskt när det leder till felaktig behandling av barns magar som tex att bvc ger rådet att medicinera sitt förstoppade barn som istället för att minska på  maten en period och amma mer (förutsatt att man vill amma alltså - försöker man sluta är ju bröstmjölk inte alternativet.). Det är trots allt lite underligt att man medicinerar när det finns ett naturligare sätt att försöka hantera ett problem.

Men då var ju missförstånden utredda Hoppas jag !
    Nä det är alltid ett problem på FL, hur saker och ting missuppfattas i skrift.

Svar på tråden Amma en tvååring...