Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Amma en tvååring...

071001 skrev 2010-10-08 13:40:47 följande:
    (m) Ändå inte för egen del. Upp till 6 år tycker jag är i högsta grad för länge och där har gränsen gått för att jag skulle vilja se på. Turligt nog behöver man ju inte det.
    Nä, du behöver verkligen inte se på!   Har en tvååring i min närhet som ammas ibland -  jag har inte sett något av det på länge!
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2010-10-08 13:51:47 följande:
    Äckligt. Handlar om mammans behov, inte barnets.
    Jaså.   Det är inte min erfarenhet.   Kände ett barn vars pappa åkte iväg med det en vecka i segelbåten när h´n var 2,5 år.   Pappan tyckte då att det var dags att bryta amningen -  barnet ville fortsätta.
  • sirisdotter
    Plutteli skrev 2010-10-08 14:20:38 följande:
    För att det ger trygghet, närhet, har lugnande effekt hos barnet., frigör endorfiner hos mamam och barn, sänker risken för bröstcancer hos mamman, slipper ge komjölk som vi egentligen inte är skapta för att dricka osv osv.
    Och helt enkelt för att mamma och barn VILL.
    Gör du verkligen allt bara för att du måste för din överlevnads skull? Nä, trodde väll det.
  • sirisdotter
    Plutteli skrev 2010-10-08 14:44:12 följande:
    Tvärt om visar forskning att det är BRA för de permanenta tänderna att amma länge (och ja det är bra för mjölktänderna också) eftersom mjölken hjälper till att ge starka tänder och dessutom förebygger karies.
    Barnet som av sin pappa tvingades avbryta amningen vid 2,5 år  hade felfria tänder upp i 20-årsåldern, då ett litet hål lagades.    Kände inte till forskningsrönen du nämner,  men de verkar stämma!   Inte blev det tandborstning så ofta efter godnattslurken,   skulle jag tro.
  • sirisdotter
    Plutteli skrev 2010-10-08 15:44:18 följande:
    Brösmjölk är nyttigt, även för vuxna. Det är egentligen helt absurt att vi slutar ge bröstmjölk (om så bara i glas) för att övergå till att ge komjölk till små barn!
    Har en 6 åring ingen nytta av bröstmjölk har h*n ingen nytta av komjölk heller, så jag antar att dina barn aldrig dricker mjölk.

Pedofili är att tända på förpubertala barn, amning och pedofili har inget med varandra att göra, att påstå det är bara rent okunnigt.
  • sirisdotter
    Anonym (nej) skrev 2010-10-08 20:44:06 följande:
    Jag skulle INTE göra det. Min syster (för att inte hänga ut henne är jag anonym) ammade sin dotter i 18 månader, det var riktigt dumt gjort.
    1, Det såg mycket obehagligt ut när dottern gick fram, slängde sig mot bröstet och slet upp tröja och behå för att suga på bröstet.
    2, När hon väl skulle sluta fick min syster bo borta några nätter för att det var så svårt för dottern att acceptera att det inte skulle vara mer amning, hade hon slutat tidigare och trappat ner hade det nog varit enklare.
    3, När dottern väl slutat amma vägrade hon dricka annat än söta drycker för att det påminde mest om bröstmjölk.
    4, När hon väl slutat SUGA på brösten stoppade hon alltid ner handen för att NYPA och KLÄMMA på bröstvårtorna hela tiden. Såg väldigt otrevligt ut. Detta fortsatte hon med tills hon var 3 och fick en lillasyster. Hon kunde även försöka stoppa ner handen i andras (bl.a. min) tröja och klämma, men det fick hon naturligtsvis inte.

Självklart skulle min syster varit mer bestämd, men jag tycker det är en onaturlig syn med barn som är så stora så att de går och pratar, när de hakar fast sig i tutten. Men det är ju jag. Själv planerar jag att när min dotter är 6 mån successivt vänja av henne vid amning och ersätta måltid efter måltid. Om det fungerar märker jag ju, om hon är mogen för det dvs, men jag ammar inte längre än kanske 8-9 mån, inte en chans! Dessutom vill jag att min sambo också ska kunna mata på samma sätt som jag, det har han ju inte hittills, flaska och bröst är inte samma sak... Men när vi båda kan ge välling t.ex. blir det mer mys för båda.
    Punkt 1.   känner en kille,  som är drygt två år.   Vet att han fortfarande ammas.   Har aldrig sett en skymt av det fastän vi delar bostad periodvis.

Punkt 2.   Om så skulle vara i enskilda fall,  är det så fel att  pappan får ta hand om sitt barn på egen hand några dagar?

Punkt 3  verkar egendomlig i min värld.   Känner två tjejer som ammades till 2,5 respektive 4 års ålder,  båda vuxna nu  (och mammor).   Söta drycker visste de knappast vad det var under uppväxten,  har aldrig varit något tal om att vatten inte var okey som dryck.

Punkt 4 känner jag inte heller igen.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2010-10-08 21:29:42 följande:
    2 år är ju inte så farligt kan jag tycka även om jag skulle föredra att man slutar innan barnen har förmågan att "minnas" amningen., men när barnet är så gammalt som 6 år så är det något fel. Då gör mamman det för sin egen skull kan jag tro.

Bröst är sexuella, och om mamman ammar för sexuell stimulans är det ju vidrigt.
    Att barn själva väljer att ammas tills de är sex-åtta år är ju skrämmande, det är klart att de gör vad som är naturligt, och om mamman manipulerar barnet till att tycka det är ok så kommer barnet att tycka det.
    En annan anledning till så lång amning kan vara separationsångest, att mamman känner att barnet och hon är sammanknutna pårgund av amnning eller nått, vilket också är lite sjukt, släpp taget liksom. Man ger inte ett barn barnmat eller välling hela livet heller liksom, det finns en tid för att sluta med vissa saker och det finns tider för att börja med saker som inte varit tillåtna tidigare med.

Det är ju som att argumnetera, men varför ska vi sluta med blöja, det är ju så bekvämt för barnet att kissa på sig i sömnen, precis där de ligger och slippa gå upp. Vaddå mobbad på skolan, det är inget konstigt att ha blöja på sig som 10 åring. Ungefär samma liknelse.
    Konstig liknelse du gör!     Menar du att vi föds med blöjor eller på vilket sätt är användning av blöjor lika naturligt som amning?
  • sirisdotter
    hannis skrev 2010-10-08 22:30:25 följande:
    Amning av en tvååring är helt normalt och fullständigt naturligt och dessutom det som rekommenderas av WHO. Däremot är komjölk, välling och nappflaska inte naturligt.
  • sirisdotter
    pussgurkan86 skrev 2010-10-08 22:56:52 följande:
    jag tycker det är onormalt och äckligt. en 2 åring är ingen bebis och bör ha fast föda.
    Har du fått för dig att tvååringar som ammas inte får fast föda?
  • sirisdotter
    Southern Belle skrev 2010-10-09 00:08:03 följande:
    Barn i Sverige suger på napp och behöver nalle och snuttefilt, sk "övergångsobjekt". Det behöver inte barn som ammas länge. Vad säger det? Jo, att barnen fortfarande har ett BEHOV av att suga och känna trygghet. Trygghet som kanske borde komma från mamman och inte från en liten plastpryl eller ett gosedjur..... Tänkvärt!
    Intressant teori!   Har du något belägg för det?   I min lilla privata värld stämmer den;   napp ratades och barnet hade aldrig någon snuttefilt eller något gosedjur som absolut måste finnas med på resor etc.    Vällingflaskan ratades också.
Svar på tråden Amma en tvååring...