Inlägg från: SallyBlixten |Visa alla inlägg
  • SallyBlixten

Amma en tvååring...

Twiist3d skrev 2010-10-08 15:05:40 följande:
    Det är ju verkligen INTE NORMALT att amma en sexåring.
    INTE NÅGONSTANS!!
    Nej möjligen inte - men vem har sagt att det är önskvärt att vara normal?

I England smiskar man barnen för minsta lilla förseelse och jag betraktades som onormal när jag inte slog mina barn.

I Pakistan döljer kvinnorna sitt hår när de går ut, men jag var onormal och gjorde det inte.

I USA häpnade alla över att jag kunda köra en manuellt växlad bil, det var INTE normalt att kvinnor kunde detta.

I Västergötland är jag inte normal för jag äter inte grynkorv.

På A-lagsbänken är jag inte normal någonstans för jag är nykter hela dagarna.

Mina tonåringar anser mig onormal eftersom jag inte kan göra MP3-filer.

Min fyraåring älskar att amma - det känns som att jag hellre anses som onormal av dig, du vilt främmande människa, än att jag nekar min underbara unge det bästa han vet.
  • SallyBlixten
    Anonym skrev 2010-10-08 21:29:42 följande:
    Bröst är sexuella, och om mamman ammar för sexuell stimulans är det ju vidrigt.
    Suck...   Bröst är först och främst till för att ge di - att de sen är underbara att gosa med bevisar väl bara att amningen är så mycket mer än mat.

Jag är ju svårt underligt som ammar en fyraåring men jag kan garantera att det inte finns några sexuella kopplingar. Fatum är att jag ammat så länge att jag knappt känner om han ammar eller ej. Jag  måste alltid titta för att vara säker på om han är klar eller ej.
  • SallyBlixten
    knoxy skrev 2010-10-09 08:05:32 följande:
    Det har ändrats lite här i England. Smiskar du ditt barn kan du räkna med ett besök av farbror polisen nu, så det har gått framåt.
    Skönt att höra! Jag bodde där på 80-talet och när jag var där -94  med min bestämda 2-åring så haglade förslagen om att ge henne "a smack" när hon tappade humöret i ett shoppingcenter. Obehagligt när främmande människor föreslår att man ska slå sitt barn.

Jag ansågs nog onormal och tyckte själv att det var det rätta för mig
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • SallyBlixten
    Brasset skrev 2010-10-11 09:21:54 följande:
    Och det är normalt att börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. Jag gjorde all barnmat själv och mitt barn har inte haft några problem med magen. Snarare hade han det av amningen pga att jag hade för mycket mjölk osv.
    Möjligtvis kan det anses "normalt" att ge smakportioner men det är inte rekommenderat. Se t.ex. Livsmedlesverkets råd i fråga http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Ammande/Amning-och-barnets-halsa/

Jag saxar från deras hemsida: "Livsmedelsverket råder nyblivna mammor att, om möjligt, ge enbart bröstmjölk till spädbarn fram till cirka sex månaders ålder, och därefter komplettera med annan mat."

Sen är det ju bra att du fann ett sätt att lindra din sons magproblem som uppstod av att du hade för mycket mjölk. Varje mor måste ju känna in sitt eget barn och göra det som passar individen bäst - då kan man behöva frångå både rekommendationer och det som anses normalt.

Det sköna med begreppet "normalt" är att man nästan alltid kan finna en grupp där man är bland andra som gör samma och då blir man ju normal i den gruppen. Jag som ammar länge är väldigt normal bland mina gelikar
  • SallyBlixten
    puss skrev 2010-10-11 10:16:25 följande:
    vi bodde tre dygn innan vi ville åka hem, på akademiska, några år sen i semestertid. jag tror faktiskt inte att dom slänger ut folk som vill stanna.
    I Stockholm får man vara väldigt glad om man  får stanna längre än sex timmar om du är omföderska.

Jag var utskriven och skulle hem men låg som en våt trasa i sängen och kunde inte ens hasa mig till toaletten så det fick ge sig och låta mig stanna - men det satt långt inne.

Om jag hade kunnat gå hade jag inte fått stanna och ev. amningsproblem var aldrig intressanta.

När mina äldsta barn föddes på nittiotalet ansågs det som tidig hemgång att stanna kortare tid än tre dygn nuförtiden är det mjäligt att inte åka hem efter några timmar. Inte konstigt att amningen strular för så många...
Svar på tråden Amma en tvååring...