Inlägg från: Lingonflickan |Visa alla inlägg
  • Lingonflickan

Amma en tvååring...

Helt OK så länge mamma och barn vill det.

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Lingonflickan
    Brasset skrev 2010-10-10 11:31:15 följande:
    Jag helammade till 4 månaders ålder, då han var redo för mer stadiga mål. Sen ammade jag lite fram till 11 månaders ålder. Från ca 9-11 fick han en skvätt på morgon och en vid läggdags då var det för mys, närhetsskäl.

Upp till två år är det väl ingen fara, även om jag själv inte skulle göra det. Vill inte amma ett barn som kan ta fram brösten själv och äter riktig mat. But that´s just me.
    Jag måste bara undra; Var han redo för stadiga mål vid 4 månader? Jag vet att en del börjar med smakisar vid 4 månader fast rekommendationen är väl 6 månader, men redo för stadiga mål är de ju inte i och med smakisarna?
  • Lingonflickan
    curiosa skrev 2010-10-10 08:46:50 följande:
    att amma övht går över mitt förstånd
    ?????
  • Lingonflickan
    Här och nu skrev 2010-10-10 00:33:38 följande:
    Örk är ordet!
    Vad är det som är örk?? Den naturliga amningen?
  • Lingonflickan
    Brasset skrev 2010-10-10 11:48:39 följande:
    Men kära du, jag började med smakisar vid 4 månaders ålder. Inte stadia mål. Utan man måste ju naturligtvis vänja bebisen vid fast föda.
    Jag började vid 4 månader eftersom min son hade en enorm aptit och jag medömde att han var redo för det. Vilket han också var. Och då pratar vi fortfarande om smakisar, inte stadiiga mål. Utan återigen så är ju smaiksar inkörsport till fast föda och därmed stadiga mål.
    Ok, jag bara undrade, ifrågassatte inget alls utan var bara nyfiken.
  • Lingonflickan

WHO rekommendera amning i minst två år, det är inte det minsta onaturligt att amma efter 1-årsdagen.

• Lingonflickan
    Här och nu skrev 2010-10-10 13:46:57 följande:
    I i-länder finns inget behov o det är äckligt.
    Det ligger i betraktarens ögon endast.
  • Lingonflickan
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:08:30 följande:
    INGET barn behöver amning om ersättning finns, men amning är ETT alternativ. Behövs inte alls efter ca 8 mån.
    Ersättning är ersättning, dvs ersätter om man inte kan få amningen att funka. Därav namnet. Jag tänker aldrig ge mitt barn second best om jag har möjlighet att amma. Ersättning är ju inte naturlig eftersom den är fabricerad eller hur
  • Lingonflickan

Jag är tveksam till att barnet var 3-4 år, skulle inte orka bära min 4-åring obehindrat och amma sådär.

• Lingonflickan
    Här och nu skrev 2010-10-10 22:45:43 följande:
    Det är inte till för barn över 1 år. Punkt.
    Åjo, det är det. Vet du bättre än WHO???
  • Lingonflickan
    Lady Dahmer skrev 2010-10-11 09:42:52 följande:
    här och nu har seriösa problem med amning överhuvudtaget. Det är liksom ingen vits att diskutera med henne.
    Jag vet. Och ändå kan jag inte riktigt låta bli... tyvärr
  • Lingonflickan
    TessaS skrev 2010-10-12 10:15:33 följande:

För mig personligen är det "onormalt" (otäckt ord) att amma alls... så att amma en två-åring är inte ens med i min verklighet.
    För andra kvinnor är det annorlunda och så länge det fungerar för dom så skulle jag klassa det som "normalt"...

Men jag bara undrar... Brösten fylls med mjölk när man får barn, just för att man ska kunna amma. Hur kan det då bli onormalt??
  • Lingonflickan
    Bedan skrev 2010-10-12 11:29:32 följande:
    För att det känns onormalt kanske? Det känns onormalt för mig bara tanken på amning, jag är inte ammad själv tack och lov!
    Men jag förstår ändå inte, varför känns det onormalt när allt i början är av naturen. Brösten som fylls med mjölk, den nyfödda bebisen som bökar efter bröstet (routing-reflexen), sugbehovet. Man kan känna obehag kanske men att det skulle kännas onaturligt det som naturen så tydligt visar på, det kan jag inte förstå. Jag kan inte förstå obehagskänslan heller, men det är inget jag tänker ifrågasätta för vi är olika.
  • Lingonflickan

Men allt jag säger att onaturligt är fel ord eftersom naturen visar att det är det som avses. Känn obehag, men kalla det inte onaturligt.

Svar på tråden Amma en tvååring...