Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Amma en tvååring...

Har inte läst allt, men det korta svaret på ts fråga är: ja. Det är normalt att amma en två-åring. Vi är däggdjur och det normala är att delamma barn till de är mellan 2,5-6 år gamla. Det är vad man hittat fynd över åtminstone. I västvärlden går du dock emot normen om du ammar barn som är över året, så i vår kultur är det inte så vanligt att se offentligt. Jag själv ammar min 15-månaders och planerar att delamma i ett par år. Det stärker immunförsvaret och minskar risken för cancer bland annat. Jag långtidsammade även mitt första barn. 

• Anonym (Ja)
    Xenia skrev 2025-07-23 02:45:37 följande:

Återuppväckt tråd men ämnet är väl alltid aktuellt.

För mig känns det onturligt och konstigt att amma en tvååring eller ännu äldre. Och jag struntar i vad WHO säger.

När ett barn börjat gå och prata, då är det inget spädbarn eller dibarn längre och då ska det inte heller dia, dvs ammas.

Så kan ju känna när man är uppvuxen i det västerländska samhället som sexualiserar brösten. 

Kan säga som såhär att amningen de senaste månaderna har räddat min dotter från att hamna på sjukhus med dropp efter diverse magsjukor och annat. Rätt skönt att veta att hon får i sig vätska och näring när hon är sjuk och matvägrar. Eller nu när det är så varmt tex.
  • Anonym (Ja)

"Läs mer

WHO (Världshälsoorganisationen) rekommenderar att spädbarn enbart ammas under de första sex månaderna, och att amningen sedan fortsätter tillsammans med lämplig tilläggskost upp till två år eller längre."
  • Anonym (Ja)

Har problem med tekniken. Men WHO rekommenderar att man delammar i minst två år och sedan så länge som  mor och barn är bekväma med det. Gäller även Sverige. 

• Anonym (Ja)
    Xenia skrev 2025-07-27 23:32:08 följande:
    Det kan passa i u-länder där många bor på landet och kan ha barnet med sig på ryggen. Men knappast i ett modernt land där modern återvänder till sitt arbete och inte kan ta med barnet för att amma.

Så vad WHO säger där är helt ovidkommande. I många u-länder är vattnet dåligt och det kan vara rent farligt med mjölkersättning eller välling. Så då är det bättre att amma. Men det gäller inte här.
    Om du googlar på WHO + amning så kommer du snabbt kunna läsa dig till att rekommendationerna även gäller Sverige. Du känns rätt okunnig gällande amning. Jag har själv blivit tillfrågad om jag vill jobba som volontär för amningshjälpen då jag både har erfarenhet och mycket kunskap om amning. Jag har tex börjat arbeta nästan heltid från det att barnen fyllde ett år och börjat förskolan. Finns inga problem med att fortsätta delamma efter arbetsdagens slut, morgonen, kvällen osv. Kroppen är fantastisk och anpassar sig snabbt efter både barnets behov och frekvens i amning. 
Svar på tråden Amma en tvååring...