• Humlemamma

Handpump eller elektrisk pump?

Vilken är den effektivaste av pump?

Handpump eller elektrisk pump?

Jag har en handpump nu, eller manuell heter det väl, o jag brukar få ut en del men inte nu, men de e väl för lillen äter så sällan o ja "glömt" att pumpa ett gäng dagar..

Men funderar på att köpa en elektrisk pump istället för ja e så öm i högra handleden av pumpningen.. Sonen ammas ungefär var 3-4 timma, o mina bröst måste hållas igång mycket mer än så för o stimuleras tillräckligt, så därför måste ja pumpa iallafall en gång minst mellan amningarna, kanske är lönt att köpa en elektrisk då?

Men e den bättre än manuell? Mer effektiv alltså..?

**Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Albin 100915 Älskade gubben!!**
  • Svar på tråden Handpump eller elektrisk pump?
  • lillblobb

Jag har själv bara provat manuell pump, så jag kan tyvärr inte svara just på det. Men har du provat andra metoder för att öka mjölkproduktionen? Vila, mycket vätska, amningste, lättöl?

http://www.blimamma.se/5-steg-som-hjalper-dig-att-oka-mangden-brostmjolk.html

Gällande pumparna så kan ju den elektriska vara enklare för att du slipper den påfrestningen som det ger för dig med manuell om inte annat, och då skapa mer lugn och "vila" vilket kanske gör det lättare att få det att rinna till...

• Humlemamma

Ingen som kan bidra med erfarenheter eller som vet nåt? =/

**Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Albin 100915 Älskade gubben!!**
  • Hanniz84

jag testade bara manuell.. o det va sjukt jobbigt, har en kompis som testat både och o hon slår absolut ett slag för en elektronisk

Isa <3
  • FOA

Har båda.  Hur många gånger ska du pumpa om dan och hur länge? 

• Humlemamma
    Hanniz84 skrev 2010-10-08 14:12:32 följande:
    jag testade bara manuell.. o det va sjukt jobbigt, har en kompis som testat både och o hon slår absolut ett slag för en elektronisk
    Ja jag har juh manuell men e juh sjukt jobbigt för hand o handled.. =/
    FOA skrev 2010-10-08 14:12:51 följande:
    Har båda.  Hur många gånger ska du pumpa om dan och hur länge? 
    Tja alltså, han äter juh typ var 3-4 timma, o ja vill kunna pumpa minst en gång emellan de så de blir iallafall "ätet" från brösten varannan timma på dagarna, o så bara amning på nätterna.
    Hur länge, menar du per gång? Tja tills de inte kommer mer?
    Eller menar du hur lång tid ja kommer vilja använda pump? Ja tills mjölkproduktionen kommit igång mer så han blir nöjd o de finns massa mjölk.
  • FOA

Jag kan saga sa har:

Den elektriska pumpen var "snallare" mot brosten (tror jag pumpade for hart med den manuella).  Det tog lika lang tid for mjolken att komma ut som med den manuella.  Men man hade en fri hand att lasa eller vad det nu kan vara man gor under tiden forrutom att se pa TV.

Jag fick en svamp infektion och valde att pumpa ut och ge flaska (gjorde sa himla ont att amma) minst 5ggr om dagen och blev da sa trott pa allt pumpande att jag kopte en elektrisk. 

Jag har en Medela Swing och det enda daliga ar att den ar ganska hogljud.  Inget man diskret kan gora pa damtoan direkt... 

• Humlemamma

Tänkte köpa en BRÖSTPUMP MEDELA MINI ELECTRIC, nån me erfarenhet av den?

Svar på tråden Handpump eller elektrisk pump?