Inlägg från: JohannaS03 |Visa alla inlägg
  • JohannaS03

    Waldorfförskola?

    Jag har jobbat lite på Waldorrf-fsk och tycker det är jättebra! Man anser att barn ska vara barn och att de ska få ägna sin tid åt att leka. Det finns inte lika mycket leksaker utan barnen får använda sin fantasi mer. Man har inte så mycket pedagogisk verksamhet som i vanliga förskolor. Jag tyckte att det var väldigt harmoniskt på denna förskola, inte samma tuffa tempo som på andra förskolor.

    Sen finns det väl problem, det kommer bli krångligt nu med den nya skollagen och läroplanen som kräver att förskolan har många mål att sträva mot när det gäller barnens utveckling och lärande. De vill inte att barnen ska ha kläder med tryck på, för det blir ett störande moment. Vissa inom Waldorrf (inte alla) tycker att barnen inte ska få se på TV och ibland döljer man saker för barnen för att man inte vill oroa dem.

    Men jag skulle gärna sätta mina barn på en W-förskola, för jag tror att det viktigaste är att de får en harmoniskt tid på dagis med pedagoger som bryr sig om dem.

  • JohannaS03
    Pentagram skrev 2010-11-09 09:50:18 följande:
    Skulle själv aldrig låta mitt barn gå på Waldorfskola eftersom jag inte delar Steiners ockulta teorier om barns utveckling.
    Det gör nog inte majoriteten av dem som jobbar där heller...
  • JohannaS03
    Mornie Alantie skrev 2010-11-10 18:18:26 följande:
    Jag skulle aldrig sätta mitt barn på en (för)skola som följer en sektliknande organisations ideer.
    Man märker det inte på pedagogiken, alltså den filosofiska aspekten (eller religiösa eller ockulta). Sen har jag förståelse för om man inte vill stödja organisationen för att man tycker den är sektliknande. Vet för lite om det för att uttala mig hur själva antroposof-rörelsen ser ut.
Svar på tråden Waldorfförskola?