• Anonym (sjukling)

Någon som haft njurbäckeninflammation?

Jag fick feber i början på veckan men den har senare stigit till närmare 40 grader och jag har fått värk i ryggen/höfterna. Men jag trodde det berodde på att jag varit sängliggande i flera dagar. Inga andra symptom. Jag gick ändå till läkaren idag och fick beskedet att jag fått njurbäckeninflammation. Läkaren sa också att hon tyckte att jag skulle in till sjukhuset om det inte blev bättre tills imorgon efter jag påbörjat penicillinkuren. Men vad kan de göra på sjukhuset?

Är det någon annan som haft det, var det likadant för er, gick det över fort efter ni fått antibiotika och blev ni inlagda på sjukhus?

• Svar på tråden Någon som haft njurbäckeninflammation?
  • Anonym

om antibiotikan inte tar så vill dom lägga in dig för att få de i dropp direkt i blodet.

• sextiotalist

Jag har haft det, under omtentor (som jag dessutom tvungen att ta för att få studielån), läkaren hotade med inläggning på sjukhus ifall jag yppade tentaläsning en gång till under undersökningen. Han sjukskrev mig och jag fick en rejäl pencillindos (extra bredspektrig, då pencillinet på den UVI inte hade tagit, därav urinbäckeninflammationen) och sedan började nästan 20 års svampelände.

• Gatto

Jag har haft det och blev då inlagd akut på sjukhus för observation. De ville vara säkra på att det inte var blindtarmen istället. Jag hade dock mer ont på högra sidan så jag antar att det kan ha varit därför de var osäkra.
    När jag väl fick behandling blev det bättre efter bara några dagar och jag började jobba efter 5 dagar.

Hoppas du blir bra snart!

• Musetti

Jag har haft det ca 4 ggr per år under hela mitt liv (p.g.a. missbildning i njurarna sedan födseln). Det som hjälper är antibiotika och, om det gått långt, dropp på sjukhus. Rehabiliteringstiden för mig har förkortats avsevärt som vuxen. Jag blir fortfarande dålig i ca en vecka nu (mot tre veckor som liten). 

Det som är viktigt är att antibiotikan sätts in i tid. Hålla mig varm och röra på mig fungerar som komplement (när jag inte har som värst ont).

• Beccy

Jag blev inlagd omgående när jag hade det för snart ett år sen. Var gravid samtidigt så det var mest därför... Sen fick jag ju antibiotikan direkt i blodet i ett par dar så att man ska bli frisk fortare.

Svar på tråden Någon som haft njurbäckeninflammation?