• LinaJo83

Gifta sig borgligt

Jag o min sambo vill gifta oss, men vi har lite problem att komma överens om hur vi ska göra. Jag skulle gärna vilja gifta mig i kyrkan, men det vill absolut inte min sambo o jag vill hellre gifta mig än att det måste vara i kyrkan så vi har bestämt att göra det borgligt.
    Men jag vill inte bara gå till kommunhuset o gifta mig, känns så himla omysigt o absolut inte romantiskt. Vi har pratat lite om att gifta oss utan att något vet om det under en helg o sen ha en fest för nära o kära.
    Vi ska försöka få till det i januari då vi firar 5 år ihop, vi tänkte åka iväg o mysa på hotell o så o ha en härlig helg för oss själva o skaffa barnvakt till våran son o samtidigt då gifta oss.
    Bor i närheten av Borås... har ni något tips på en plats hyfsat nära som är mysigt o det finns ett bra hotell o där det finns något att hitta på förutom att gå på stan o äta.
    Vi har lite dålig fantasi o vet inte så mycket av vad sverige har att bjuda på.
    Hur går det till om man nu skulle gå in på kommunhuset o gifta sig? Sätter man sig bara ner o skriver på något papper eller hur går det till?

Vad långt det blev... hoppas ni orkar läsa allt. Blir tacksam för alla tips o kanske egna berättelser som ni har!!!

• Svar på tråden Gifta sig borgligt
  • April barn

Du kan ju "hyra" med dig en snubbe från komunhuset också som "viger" er fast icke kristligt, så har vi tänkt att göra. Man måste inte sitta på komunhuset :)

• jinxan

Om du nu vill gifta dig kyrkligt så kan ni alltid vigas av en präst på valfritt ställe.. Behöver inte vara i kyrkan där heller.. :) så ni kanske kan mötas på halva vägen..!

• Saranen

hejhej!

Jag gifte mig borgerligt i somras! Och något du iaf måste fixa innan är en hindersprövning. Du skriver ut blandketterna från skatteverkets hemsida.

Som de ovan skriver tror jag man istort sett när som helst kan gå in i kommunhuset! Men ett tips är att ringa och kolla läget med den ni tänkt ska viga er innan dahen D. Svårt att skriva en sådan här grej kortfattat :) Vi hade det som sagt borgerligt men med fest och så ändå!!!

• Miss Skellington

Vi tänker gifta oss borgerligt men ändå "pampigt". Det kommer vara många gäster, brudklänning, sång och diktläsning. Det enda som skiljer mot ett traditionellt kyrkobröllop är att det inte kommer vara några religiösa inslag. Ett borgerligt bröllop kan bli hur enkelt eller hur pampigt som ni vill ha det. Det behöver ju inte ske i rådhuset. Grattis förresten!

• KatjaKaj

Vi gifte oss borgligt och då gick vi till Rådhuset, där var ett jätte mysigt litet rum med levande ljus och blommor. Den fick man välja mellan två vigslar en lång eller en kort (typ 30 sekunder eller 2 minuter ;) ) Då läser vigselförättaren en text och så svarar man ja sen fick vi vigselbeviset. Sen var det över :)

• LinaJo83

Tack för svaren!!!
    Kanske kan ta oss till en större stad då o gifta sig på ett rådhus... det verkar ju lite mysigare! Vi bor i en liten kommun o det finns bara ett kommunhus o det känns inte roligt att knalla in där. Är det någon som har ett tips på en mysig stad där det finns något mysigt hotell o så!?

Hindersprövning har vi fixat

• Jakin

Borås rådhus ser rätt fint ut tycker jag. Glad

• LinaJo83
    Jakin skrev 2010-10-10 04:48:22 följande:

Absolut det är jättefint!!! Men det är lite väl mycket bekant för oss tycker jag... när vi ska shoppa i stan så åker vi in till Borås... skulle vara kul att åka någonstans där man inte brukar vara.
    Vi funderar på Varberg... hur är det där på vintern???
  • Rigmor Mortis

Det kan ju vara var som helst, vigselförrättare är mobila Vi gifte oss på Landvetter.

• Melnics mamma

Bor själv i varberg och gifte mig borgligt för 3,5 år sen (i mars) Vi vigdes av en man ute vid havet. Här kan ni ju ta in på något av hotellen som har spa/kurort och unna er lite bad eller behandlingar.

Lycka till

• Vaja

Vi gifte oss borgligt i Borås för ca 6½år sedan, trots att vi bor i Bro utanför Stockholm. Då ringde jag Borås kommun och fick prata med en vigselförrättare. Vi bokade tid och plats, vi hade bestämt Fjärilsrestaurangen i Stadsparken Glad Efteråt gick vi på restaurang och firade. 

• Musetti
    Rigmor Mortis skrev 2010-10-10 13:40:02 följande:
    Det kan ju vara var som helst, vigselförrättare är mobila Vi gifte oss på Landvetter.
    Ja vi är mobila, jag vigde min kompis i hennes vardagsrum (det blev faktiskt väldigt stämningsfullt). Skrattande
  • LinaJo83

Någon som har erfarenhet av Varbergs kurort Comwell??
    Det ser ju väldigt mysigt ut, men hur upplevde ni det? Hur ser rummen ut? Vad är det för skillnad på ett dubbelrum o dubbelsvit?
    Någon som har tagit Bröllopspaketet? Hur var det isf? Var det något alldeles extra eftersom det inte ingår några behandlingar!?

• Rocktroll
    Jakin skrev 2010-10-10 04:48:22 följande:

Tyvärr vigs man inte i rådhusee längre utan i stadshuset som verkar allt annat än mysigt Obestämd ska kolla om man inte kan gifta sig i paviljongen i stadsparken eller nått finare ställe Glad
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
Svar på tråden Gifta sig borgligt