• TeZs

Ont i svanskotan!!

Jag har fått himla ont i svanskotan, kan det ha med graviditeten att göra?
    Är i v.14 och gravid med fjärde barnet.
    Inte skönt alls :(

stolt mamma till Oliwer, Felicia och Elias!
  • Svar på tråden Ont i svanskotan!!
  • skånegås

Det är mycket troligt tyvärr. När jag väntade andra barnet hade jag så ortoligt ont i svanskotan. Det släppte efter förlossningen och jag var väl den enda som hade mindre ont direkt efteråt mot innan

Fick rådet att sitta högt, blir annan vinkel på bäckenet då, som tydligen belastar mindre. Har kännt det av och till senare med särskilt då jag sitter med uppdragna ben så det trycker på...

• Nannafia

Hej,

ont i svanskotan brukar hänga ihop med foglossning i SI-lederna (dvs bak i bäckenet). Det bästa är precis som ovanstående "talare" säger att sitta med en lutande sits (framåtlutad), lite som om man sitter på en häst om du förstår vad jag menar. Gå med lite mindre steg. Ligga med kudde mellan knäna när man sover. Kanske införskaffa SI-ledsbälte. Hoppas att dessa råd hjälper något.
    Ha det bra!
    Kramis

• TeZs

Tack för era tips! Dom ska jag ta till mig =) Får ta o prata med läkaren sen oxå om det blir värre, har fått gå till sjukgymnast pga foglossning i mina andra graviditeter men svanskotan kan väl kanske inte sjukgymnasten göra så mycket åt. Har ju lite foglossning för övrigt oxå o de lär väl inte bli bättre ju längre man går...

Men jag förstår inte hur man ska klara av graviditeten med så ont i svanskotan när man har 3 små barn till...man böjer ju på sig massor varje dag, när man klär på dem skor osv, när man ska plocka upp leksaker från golvet...
    Det gör ju ont bara jag hostar!!=(

stolt mamma till Oliwer, Felicia och Elias!
  • Nannafia
    TeZs skrev 2010-10-09 21:19:31 följande:
    Tack för era tips! Dom ska jag ta till mig =) Får ta o prata med läkaren sen oxå om det blir värre, har fått gå till sjukgymnast pga foglossning i mina andra graviditeter men svanskotan kan väl kanske inte sjukgymnasten göra så mycket åt. Har ju lite foglossning för övrigt oxå o de lär väl inte bli bättre ju längre man går...

Men jag förstår inte hur man ska klara av graviditeten med så ont i svanskotan när man har 3 små barn till...man böjer ju på sig massor varje dag, när man klär på dem skor osv, när man ska plocka upp leksaker från golvet...
    Det gör ju ont bara jag hostar!!=(
    Jag tror nog sjukgymnasten kan hjälpa med svanskotan, både om det är en SI-led eller om det verkligen är själva svanskotan. Så se till att få hjälp du, speciellt eftresom du inte gått så långt i graviditeten än. Du får skaffa dig en griptång att plocka upp saker med, och sätta dig ner när du tar på barnen. Komma på lite tricks helt enkeltFlört.
    Kramis
  • skånegås

Bm rådde mig också till att sitta mjukt, men det fixade jag inte. Hårda stolar var det enda... Kommer ihåg att det värsta var när man skulle resa sig, kändes som att svanskotan skulle bli kvar på stolen. Kan trösta dig med att vid tredje och nu fjärde barnet känner jag knappt nånting, så det kan nog gå över precis som foglossning.

Svar på tråden Ont i svanskotan!!