• puss

vem skulle du välja?

att skaffa barn med?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vem skulle du välja?
  • Crake
    vampyria2 skrev 2010-10-09 20:49:27 följande:
    var länge sedan jag blev så provocerad av ett inlägg här på FL faktiskt Drömmer  
    Hur tänker du här? Vika genetiska defekter är det som du ratar då?
    Jag har två barn med ADHD ska de få skaffa barn tycker du?
    Sonen har opererat sitt hjärta, bör han avstå från att bli pappa då tycker du?

Ja jag har nog tur, har i och för sig två barn med en idiot som inte träffar dem, men efter han så har jag bara haft turen att bli kär i riktigt bra män, även om jag inte är tillsammans med dem i dag så är de mina bästa vänner.
    det är ganska många som har en ärftlig åkomma som väljer att inte skaffa barn, det beror ju på hur allvarlig den är, hur stor sannolikhet det är att den förs vidare och  om det går att göra något åt. 
    Jag hade inte valt att skaffa barn med någon som vars avkomma med hög sannolikhet kommer att få en ärftlig sjukdom som har en stor inverkan på dess liv. 
  • misp

intressant frågeställning! jag svarade någon jag är kär i - bra pappaegenskaper i ett långt förhållande har inte räckt för att få mig att våga skaffa barn. Så kanske krävs att jag blir tillräckligt kär och galen för att inte tänka på långtgående konsekvenser.

• Dragonfly
    Crake skrev 2010-10-09 21:05:39 följande:
    det är ganska många som har en ärftlig åkomma som väljer att inte skaffa barn, det beror ju på hur allvarlig den är, hur stor sannolikhet det är att den förs vidare och  om det går att göra något åt. 
    Jag hade inte valt att skaffa barn med någon som vars avkomma med hög sannolikhet kommer att få en ärftlig sjukdom som har en stor inverkan på dess liv. 
    Håller med dig.
    Jag har haft en allvarlig sjukdom och hade den visat sig vara ärftlig hade jag inte vågat sätta ett barn till världen.
  • Crake

Alltså, att jag är kär i en person är ju en förutsättning att jag ska överväga att skaffa barn med denne. MEN om jag inte trodde att den jag älskade skulle bli en bra pappa eller riskerade att föra vidare någon allvarlig genetisk sjukdom skulle jag inte göra det. Om läget var så och jag fortfarande ville ha barn skulle jag se mig om efter någon som hade något att erbjuda ett barn, fortfarande skulle jag välja någon som inte för vidare dödliga genetiska åkommor då det är lättare att ge ett barn ett bra liv genom att uppfostra det ensam än om det kommer att vara beroende av återkommande medicinering och/eller operationer. 

• nian74

Jag är kär i någon som är en bra pappa och har bra generFlört

• Krake

Någon som blir en bra pappa. Jag skulle inte skaffa barn med någon bara för att jag är kär i honom. Däremot hade jag kunnat tänka mig att skaffa barn med en kompis. 

• hotmamma

Jag skaffade barn med den jag var kär i och älskar,, idag har vi 3 barn och efter 14 år lika kära som då,, Hur skulle jag veta om han var en bra pappa innan vi skaffa barn, han hade ju inga då så hur skulle man veta???? Nu till sak är att han är en toppen pappa...

Om det inte var du eller någon annan måste det varit jag
  • lennartsdotter
    puss skrev 2010-10-09 18:34:06 följande:
    bra pappa är den som tar hand om barnet,det har du rätt i. trist om man väljer att avla på en genetisk defekt person bara.
    Ledsen att behöva kläcka nyheten för dig: alla bär på genetiska defekter. Nyckeln är att välja en partner som iaf inte bär på samma defekter som du gör själv och det kan du inte göra på ett medvetet plan.

Visst kan man medvetet välja bort de som man vet lider av ärftliga sjukdomar, men det är svårt att veta och det första jag gör är jag träffar en ny människa är iaf inte att fråga om h*n lider av någon ärftlig sjukdom. Och som sagt, alla bär på genetiska defekter och det är idag inte möjligt att genetiskt kartlägga individer så att vi kan matcha varandra efter vilka genetiska skador vi bär på.
  • puss
    vampyria2 skrev 2010-10-09 20:49:27 följande:
    var länge sedan jag blev så provocerad av ett inlägg här på FL faktiskt Drömmer  
    Hur tänker du här? Vika genetiska defekter är det som du ratar då?
    Jag har två barn med ADHD ska de få skaffa barn tycker du?
    Sonen har opererat sitt hjärta, bör han avstå från att bli pappa då tycker du?
    Bedan skrev 2010-10-09 20:44:13 följande:
    Själv är jag rätt bra på att kära ner mig i idioter, men när jag lät hjärnan vara med och välja karl så blev det ett bättre resultat och kärlek på köpet. Flört
     Ja jag har nog tur, har i och för sig två barn med en idiot som inte träffar dem, men efter han så har jag bara haft turen att bli kär i riktigt bra män, även om jag inte är tillsammans med dem i dag så är de mina bästa vänner.
    jag ratar ingen, jag tänker på allvarliga genetiska sjukdomar. har det i min närhet. såna som man dör av.
    det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden vem skulle du välja?