• Anonym (fundersam o rädd)

Inkassobolag skicka delgivningspapper o hotar med stämningsman!

Jag undrar om det verkligen får lov att gå till så här?
    Fick ett brev från ett inkassobolag med ett delgivningsvitto!
    Skriver jag ej på det kommer de att skicka en stämningsman?

Skulderna är gamla har varit hos KF o vänt men de har ej kunnat få
    några pengar o nu gör de så här....

FÅR de verkligen göra så här?

Tycker HOT känns välidgt obehagligt!

• Svar på tråden Inkassobolag skicka delgivningspapper o hotar med stämningsman!
  • Kimona

Skulder måste ju alltid betalas tillbaka. Har de dessutom varit hos KF redan och inte blivit betalda är det kört.

• relan

Hot?
    De meddelar att de skickar en person som bevittnar att du skriver på delgivningen, om du inte gör det själv utan vittne. Var är hotet?

Jag VET att skulder ska bet o det är INTE det jag frågar om!!

Jag ifråga sätter OM inkassobolag verkligen får skicka ut delgivingskvitto?
    KF gör det men har aldrig varit med om att ett inkassobolag gör så.

HOTET består i att.....skriver du ej under o skickar in detta delgivningskvitto kommer vi
    att skicka ut en stämningsman.

Jag ligger redan så kom ej med fler påhopp.

Den som INTE själv vet hur det är att leva med dålig ekonomi,pga olika skäl,behöver INTE svara.
    Vet redan sedan tidigare att ni inte har någon som helst förståelse för dessa problem utan tycker...
    Klart du ska betala osv...

Som jag skrev tidigare jag VET att de ska bet o jag VILL bet men om jag inte har möjlighet till det?att leva på existensminimum är inte lätt o tyvärr finns det inte en chans att bet tillbaka skulder!

Hur mina skulder uppkommit o varför tänker jag ej skriva här för det är ej det min fråga handlar om...

• Cia o krabaten

Om man betalar för ig så uppkommer inte dessa situationer.
    Vad ska de göra då? Eftersom du itne betalat trots flera påstötningar från inkasso och KF? Tillslut måste de kanske hota för att få några pengar? 

• faster
    Cia o krabaten skrev 2010-10-09 16:21:51 följande:
    Vad ska de göra då? Eftersom du itne betalat trots flera påstötningar från inkasso och KF? Tillslut måste de kanske hota för att få några pengar? 
    TACK det var precis såna här inlägg jag undanbad mej!
  • Cia o krabaten
    faster skrev 2010-10-09 16:23:16 följande:
    TACK det var precis såna här inlägg jag undanbad mej!
    Dels skrev jag innan inlägget där TS undanbad sånt och dels här det till frågan eftersom inkassobolaget måste ju få göra vad de kan för att få sina pengar?!
  • Anonym (&&&&)

Delgivningskvitto har inget med att du ska betala tillbaka på studs utan dem behöver en underskrift på att du har förstått innebörden med din skuld alltså du blir delgiven.. Skriv på och skicka in så är det ur världen..

Står det att du ska betala en viss summa så brukar det finnas en ruta med valfritt belopp som du kan fylla i men du kan aldrig bli tvingad att betala en viss del till inkasso men däremot så kan kronofogden göra en uträkning på din lön å finns det inge betalningsutrymme så kan dem ej dra nå pengar..

• Anonym

Men snälla... Ett delgivningskvitto är ju bara ett papper som du ska skriva på och skicka in som bevis för att du mottagit deras brev. Om du inte skickar in delgivningskvittot så måste de ju se till att du får informationen på annat sätt, dvs. de skickar ut en person till din adress som ser till att du får den information som inkassobolaget anser att du ska ha.

Det har inget med hot att göra, inkassobolaget vill bara ha ett bevis på att du mottagit den information som de skickat till dig. De kan ju inte vara säkra på att du redan VET.

Så lugna ner dig lite, det är inte Hells Angels som kommer...

• elmadumle

Det är väl bara kf som får skicka ett delgivningskvitto, eller? Kan man inte betala får fodringsägarna vända sig till kf, och finns det inget att hämta så får de inga pengar. Skulden tickar vidare ändå och ränta läggs på hela tiden. Det är nog många som aldrig kan betala sina skulder.  Har du mycket skulder? kolla om du kan få skuldsanering.
    Hota för att få pengar är mig veterligen inte tillåtet.
    du är inte ensam att sitta i skuldfällan.

• Waldo

Ja dom har rätten på sin sida att göra så.
    Att det beror på om det är obehagligt eller ej beror till stor del på hur inkassobolaget väljer att lägga ribban.

Om vi rensar bort att snack så vad dom säger är så här':

Preskriperingstiden på skulden håller på att gå ut (fömodligen)
    Därför vill man fastställa skulden igen och få skriftligt på att TS har fått meddelande om skulden
    Att TS fått fakturan
    Detta gör man (om skulden inte blir betald) genom att få gäldenären (den skuldsatte) att skriva på ett delgivningskvitto, att man helt enkelt blivit delgiven skulden

Skriver man inte på och inte betalar kommer en delgivnings man (vilket TS här kallar stämmningsman)
    Delgivningsmannen kommer och ringer på dörren med samma kvitto som man får skriva på och så får man fakturan rätt i näven.
    Sedan händer inte mer (än att skulden tickar på)

jag VET att det inte är hells angels som kommer jag fråga bara OM inkassobolag får lov att göra så här!!
    fattar ej varför det ska misstolkas!

Waldo..
    det är inte JAG som skriver stämningsman det står så i brevet jag fått.

Känns iaf väldigt obehagligt!!

Har ej hamnat i detta för att jag vill detta så mår lävligt jävligt dåligt psykiskt.

• Waldo
    Anonym (fundersam o rädd) skrev 2010-10-09 21:03:43 följande:
    jag VET att det inte är hells angels som kommer jag fråga bara OM inkassobolag får lov att göra så här!!
    fattar ej varför det ska misstolkas!

Waldo..
    det är inte JAG som skriver stämningsman det står så i brevet jag fått.

Känns iaf väldigt obehagligt!!

Har ej hamnat i detta för att jag vill detta så mår lävligt jävligt dåligt psykiskt.
    Okej.
    Du har kommit i kontakt med ett inkassobolag som väljer att gå den hårda vägen.
    Stämmningsman är ett myndighetsord som används för att skrämma skiten ur folk och se där - det lyckades
    Du är livrädd, men inte sjutton kan du betala dina skulder för det
    Det enda man åstadkommit är att få folk att vara väldigt rädda och må mycket dåligt

Det är en delgivningsman som kommer hem till dig, vill man kalla det stämmningsman så är det fritt fram.
    Men kontentan är att dom lämnar över ett kvitto som du skriver på, sedan får du fakturan
    Och anledningen till detta skrev jag ovan

Nu har dom lyckats skrämma upp dig, du är rädd och ängslig
    Om det nu kommer en delgivningsman, ber du att få se deras legitimation innan du gör något annat
    Bara för att kolla så att allt står rätt till
    Sedan skriver du på,  tar det brev/papper han ger dig, stänger och låser dörren om dig
  • Waldo
    Cia o krabaten skrev 2010-10-09 16:21:51 följande:
    Du vet om att det inte är olagligt att ha skulder.?
    Det är däremot oerhört olagligt att hota folk

Waldo

Stort TACK för din hjälp.Du verkar veta vad du talar om o hoppar ej på mej o det blir jag jätteglad för.
    Finns tyvärr alltför många som tydligt mår bra av o gotta sej i andras olycka...

Tack än en gång.

Kan tillägga att jag tyvärr haft med detta bolag att göra ett antal år...men...de har aldrig använt sej av denna metod därav att jag blrv så oerhört fundersam över om man verklgen får göra så här... (sergel)

• Anonym
    Anonym (fundersam o rädd) skrev 2010-10-10 13:18:24 följande:
    Kan tillägga att jag tyvärr haft med detta bolag att göra ett antal år...men...de har aldrig använt sej av denna metod därav att jag blrv så oerhört fundersam över om man verklgen får göra så här... (sergel)

De kanske har tröttnat på dig om du har haft med dem att göra ett antal år och därför skärpt tonen?

Men lyssna på det som Waldo skriver h*n verkar alltid ha bra koll!

Det är fult gjort men tyvärr får de göra så =(

Tack anonym dina ord värmer!!!!

• Anonym (inkasso)

Hej,

Waldo har rätt i det h*n skriver, det är en delgivningsman som kommer om du inte signerar. Orsaken varför brevet kommer nu är för att du ligger på långtidsbevakning hos inkassobolaget och en skuld preskriberas efter ett antal år, så man skickar ut såna brev till dig för att din skuld INTE ska preskriberas.

Du kommer fortsätta att få dessa brev framöver om inget händer med din skuld. Jag förstår att det just nu inte går för dig att betala av en eller annan orsak, men försök gör upp med inkassobolaget om avbetalningsplaner framöver så att du slipper skuldfällan och kan börja leva ett liv utan dessa bekymmer.

Oroa dig inte för inkassobolaget, de är vanligt folk och vana vid att hantera dina frågor. Se dem som en hjälp istället, ring dem och ställ dina frågor.

Att tonen är sträng är för du ska bli medveten om allvaret kring att du har en skuld.

Lycka till!

Svar på tråden Inkassobolag skicka delgivningspapper o hotar med stämningsman!