• Pluppa

IVF vintern 2010

Vi drar snart igång vårt femte IVF-försök i oktober/november. Någon mer som ska ta nya tag i vinter? Vore kul att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-28 10:22
    Listtråd till "IVF vintern 2010"
    Här håller vi koll på varandra: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55294225.html
  • Svar på tråden IVF vintern 2010
  • Veronica1

Halloj! Vi kommer att dra igång vårat 4.e ivf förhoppningsvis i oktober, annars blir det i november. Imorgon ska min läkare ringa & då får vi besked. Vart går ni? Vi går i Umeå.

• Pluppa
    Veronica1 skrev 2010-10-10 12:25:46 följande:
    Halloj! Vi kommer att dra igång vårat 4.e ivf förhoppningsvis i oktober, annars blir det i november. Imorgon ska min läkare ringa & då får vi besked. Vart går ni? Vi går i Umeå.
    Hej! Tidsmässigt samma som för oss. Vad kul, då kan vi följas åt  Vi har gått privat på Sophiahemmet i Stockholm och gjort 4 IVF-försök. Stod i landstingskön i 1,5 år innan vi i våras blev kallade till Huddinge. Då visste vi redan att vi skulle flytta till Göteborg 16 oktober så nu flyttar vi med de tre landstingsförsöken till Sahlgrenska. Pratade med dem i fredags och vi kommer bli kallade i mitten av november men ÄP blir det inte förrän i januari/februari Därför har vi nu bestämt oss för att ta oss råd med ytterligare ett försök privat i väntan på. Ska träffa dr på Carlanderska den 20 oktober. Om mensen sköter sig borde vi komma igång i månadsskiftet oktober/november. Sist provade vi korta metoden men det gick åt skogen så den här gången räknar vi med långa metoden igen. Hur blir det för er tror du?
  • Stellla

Jag hänger också gärna på den här tråden om jag får.

Vi väntar på kallelse för att börja vårt första ivf-försök. Det är jättenervöst och vi går och väntar på det där brevet varje dag ... Ni som gjort det här förut, hur är gången? Innan det blev aktuellt med ivf så bokade vi en resa i slutet av november och nu vet vi ju inte vad som händer i höst. Jag vet ju att man börjar nedreglering med spray och sedan sprutor men vilka dagar i cykeln ska man börja med spray och kan man bara gå på det direkt eller ska det vara en cykel med undersökningar först?

Vi har gjort utredning, så det är inga såna blodprov som ska till, men det kanske är annat som ska kollas? Och en fråga till, hur mycket kan jag räkna med att jag behöver vara hemma från jobbet? Jag förstår att jag måste ta ledigt för äggplock och isättning, och så kan jag ju må dåligt av spray/sprutor, men måste man vila extra efter isättning etc?

Förlåt så många frågor på en gång. Det här en skrämmande och efterlängtad process och det är så svårt att samla tankarna.

• Pluppa

Stella: Helt ok med många frågor! Hade själv tusen frågor inför vårt första försök Kan säkert se lite olika ut beroende på om du går privat eller i landstinget. När vi började på Sophiahemmet (privat) hade vi redan gjort utredningen på annat håll och fick börja direkt med nedreglering på första mensen. Vad gäller utredningen tog vi blodprov, spermaprov och spolade äggledarna på mig med kontrastmedel för att se att allt var ok. På Sophiahemmet kollade de även livmodern så att det inte fanns några polyper.

Inom landstinget har jag förstått att det kan dröja några månader efter läkarbesöket innan man kommer igång. Vi har gjort tre försök med långa metoden (nässpray) och ett försök med korta metoden (man ersätter sprayen med en spruta som förhindrar ägglossning). Med nässprayen har standard varit att börja en vecka före förväntad mens. Men har man oregelbunden mens eller om mensen börjat kan man även få börja en vecka efter mens. Vi har gjort både och. För mig har det tagit två veckor med nedreglering och därefter hormonsprutor i cirka 10-11 dagar innan det varit dags för kvällssprutan (som man får 1,5 dygn före äggplockning).

Dagen för ÄP har både jag och sambon tagit ledigt. Eftersom jag fått lugnande medel även vid återförandet har jag tagit ledigt också den dagen. Jag har ett ganska fritt jobb så jag har suttit hemma och jobbat också dagen där emellan för att kunna ta emot samtalet från labbet i lugn och ro. Hojta till om du har fler frågor! Vilken klinik går ni på?

• Veronica1

Va kul om vi kan följas åt... Glad jag har alltid börjat på dag 21 & sprayar 3 ggr om dan, 7, 15 & 23 i ca 3 veckor sen spruta varje kväll + sprayning, men bara en puff i varje näsborre ist för 2. Som sagt det är en jäkla process, men det är ju värt det (bara man får till det nångång).  Jag har inte varit hemma från jobbet någongång, jo på äggplock dagen & fram till insättningen, men det är för att vi stannar i Umeå, vi har ju 40 mil att åka enkelresa. Den här gången ska jag vara hemma några dagar efter, har ett ganska krävande jobb både fysiskt & psykiskt. Väntar med spänning på morgon dagen så vi får veta hur det blir denna gång...

• Stellla

Tack för svar! Det känns jättebra att kunna skriva av sig här. Vi ska gå i Halland men göra alla stora saker på Carlanderska i Gbg, så de dagarna måste vi båda vara lediga hela dagarna eftersom vi har en bit att köra. Låter bra att man inte behöver bli så dålig av spray och sprutor. Är lite orolig för det där med hormonerna som ska virvla runt och hindras etc. Och för sprutorna, men jag är säker på att det går när jag väl måste.

Ha en go fortsatt söndagskväll! och tack! Solig

• qwinny

Hoppar också på denna tråden.
    Har precis ett misslyckat IVF försök bakom oss. Det var vårt första försök och vi gjorde den långa metoden.
    Vi går på Sahlgrenska och vi kommer om ca 1 vecka få reda på hur vi går tillväga nu. Vi har tre ägg i frysen men tyvärr så har min mens varit oregelbunden det sista året så de vet inte rikgt hur de skall kunna haffa min naturliga cykel utan att jag måste gå igenom hela proceduren igen förutom ÄP då.
    Håller tummarna för alla att vi under vinter kommer få många plus =)

• Veronica1

Hoppas oxå på en hel hög med Plus under denna vinter Glad. Känns jätte bra att kunna skriva av sig & dela allt detta med andra i samma situation. Tack till er alla!

• Veronica1

Nu har vi äntligen fått besked om hur det blir, jag kör igång den korta varianten runt den 22 november, så vi hinner till Umeå innan jul Glad. Om jag har räknat så blir det starx innan jul vi kommer ha TD, usch va gruvsamt!!!  Hoppas på en hejdundrande julklapp till oss. Hur går det för er andra???

Kram

• Stellla

Så spännande, Veronica1!

Jag ska ringa idag och försöka få besked om när vi kommer igång. Måste boka om den där resan och det är ju dumt att boka om den till ett ännu sämre datum ...

Svar på tråden IVF vintern 2010