• spidermanmamman

Halloween, tips på äcklig mat och läskig dekoration och lekar

Jag och min minsta son fyller år och vi ska ha party för både stora och små på halloween. Mina andra söner har börjat planera i stor skala med fladdermöss och spöken i taken och gravstenar på sängarna :/ Vi funderar på att göra en "spökgång" hemma med saker som är äckliga att trampa på osv.
    Men sen tar det slut.. Kommer inte på vad jag ska servera som ser äckligt ut och vad mer man kan göra för att få en riktigt spöklik kväll men ändå anpassat för en hel skock med barn :)

Snälla ös på med tips, stora och små!!!

• Svar på tråden Halloween, tips på äcklig mat och läskig dekoration och lekar
  • vivianne

Kolla in boken "100% rent fusk", där finns instruktioner på fejkärr, blod mm. Riktigt roligt.

Kolla om man kan köpa kolsyreis eller liknande i närheten. Kostar ett par hundra men att servera rykande bål är rätt coolt. Eller att sätta i hörn här och där. (obs, lämpar sig inte om riktigt små barn för isen är så kall att det är farligt att röra den eller stoppa den i munnen)

Häll saft (gärna extra färgad med karamellfärg) i en gummihandske, knyt ihop och lägg i frysen. Lätt gjort och en läskig isbit i form av en avhuggen hand att lägga i bålskålen.dagar har du en stor isbit i form av en.

Har för mig Martha Stewart hade en del bra tips på sin hemsida nä jag kollade för ett par år sedan. Googla. Mycket var rätt enkelt om jag minns rätt.

• LinaIda

Spaghetti färgad med karamellfärg ser rätt läskig ut, och det gillar ju de flesta..

• La Lola

Oj, orkar alla vara uppe sent på en söndag?

Hursomhelst; googla på Halloween så finns det massor av tips!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    spidermanmamman skrev 2010-10-10 12:07:24 följande:
    La lola- vi ska fira på lördagen inte söndagen men det blir halloween iaf :)
    Ok! Då förstår jag.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • hernameispekka

En kul grej vi gjorde var att ta en plasthanske och fylla med vatten och hälla röd karamellfärg i. Sen lägger man den i frysen så ser den ut som en blodig hand. Vi la den i bålet sen :) (Helst rött eller grönt bål)

Sen åt vi korv i bröd och i kokvattnet för korven la vi också röd karamellfärg. Så korvarna var "fingrar" :P

• A L V

Jag var rätt makaber under fjolårskalaset, men 6-åringarna pep av förtjusning i alla fall. Några exempel vi hade:
    Choklad i en blöja, uppblaffad på bordet
    Äpplejuice i en (ren!) potta
    Pingisbollar målade som ögon som låg och guppade i bålet
    Spindelväv är väl givet.

hm.. Drömmer

• Hallandstös

Vi har halloweenfest varje år så några tips ska jag nog kunna gräva fram.

När det gäller mat så kan man göra t.ex. kycklingpaj. Och om man använder grillade kycklingar har man massa äckliga ben och skrovdelar man kan låta sticka upp ur pajen. Något år gjorde vi pasta sallad med pasta kokad i grön karamellfärg. Vi använde delvis risonipasta som ser ut som riskorn ungefär. Såg ut som det kröp omkring maskar i salladen. I år ska vi ha smörgåstårta som är täckt med svartfärgad fyllning och dekorerad med smulad mögelost och oranga frukter och grönsaker. Typ Psyiallis, apelsiner och tomater.

Svar på tråden Halloween, tips på äcklig mat och läskig dekoration och lekar