• Nyfiken gul

Hur fritt får mamma/svärmor härja hemma hos er?

Kanske egentligen hör mer hemma under hushåll men alla kanske inte har samma syn på saken...

Hur är det med  era respektive föräldrar, hur mycket får dom härja hemma hos er när det gäller städning, plockning osv?

Hos oss har vi svärmor som städhjälp varannan vecka och det är tacksamt. Så hon får härja fritt så länge hon inte går in i garderoberna och ändrar om på insidan så att säga. Samma gäller min mamma, när hon och pappa är här och hälsar på stannar dom oftast över natten och mamma har fria händer vad gäller städning, matlagning och sånt. Jag tycker bara det är skönt att få koppla av ibland.

Och är svärmor barnvakt får hon mer än gärna sysselsätta sig med att vika tvätt, vattna blommor och sånt...  all hjälp är bra hjälp....

Så vad har ni för syn på detta?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-10 12:36
    självklart avses det att dom frågar före dom gör något. själv har jag gett klartecken till svärmor redan från början så hon vet efter snart 7 år vad jag anser om saken.

och jag är lika hemtam hos mina föräldrar som dom är hos mig så där är det självklart att dom "tar för sig" när dom är hos oss i huset.

jag är inte lika pedantisk som mamma och svärmor så det kan vara skönt att få lite hjälp på traven ibland, kan vara lite nyttigt att få nya infallsvinklar på hushållssysslorna.
  • Svar på tråden Hur fritt får mamma/svärmor härja hemma hos er?
  • La Lola

Mina föräldrar är döda...har bara en svärfar o en plastsvärmor o jag skulle aldrig nånsin låta de städa mitt hem eller dona med nån tvätt eller nåt!
    De skulle aldrig nånsin komma på tanken heller.

Laga mat hos oss har aldrig hänt heller.
    Kommer de hit så bjuder vi de på middag o då ska slippa laga maten anser jag.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Jenny Hä

Här får dom härja fritt om dom vill men det gör dom oftast inte vad jag vet , vi har inget att dölja för dom så det gör oss inget . Har min mamma som barnvakt nån helg då o då o då bor dom här med djur o barn o hon brukar städa både skåp garderober o huset o det är rätt skönt att komma hem efter att det är gjort tycker vi. :)

• lövet2

Jag har ingen svärmor. Min mamma har fria händer i köket men ingen annanstans ...

• Shorona

Jag tillåter inte någon annan städa eller tvätta här hemma(ja, jag vill ha det gjort på mitt sätt.) om svärmor diskar får jag ibland göra om det eftersom hon är lite slarvig(pga sjukdom).
    Så.. Nej, dom får gärna komma hit men i det här huset är det jag som diskar/städar/tvättar.

• Rundabullar

Ingen av våra föräldrar skulle självmant börja städa eller plocka hos oss. Jo, vi hjälps alltid åt att duka av och på maten, diska och laga mat. Men det gör vi hemma hos dem också. Vi brukar turas om att laga mat, ifall vi bor längre tider ihop.

Städar gör de inte.

MIn mamma(änka) är den enda som hälsat på oss längre perioder i vårt hem (alltså inte nån gemensam sutga eller så) och då hjälps vi ibland åt att tvätta fönster, plantera om blommor eller nåt annat litet hushållsprojekt. Men bara om vi har lust. Jag ser det som ett sätt att umgåas.

Mamma är grymt duktig på att sy, så ibland ber jag henne lappa nåt plagg och svärfar har verktyg och är otroligt händig, så ibland ber vi och hjälp med nåt. Men vi hjälper ju dem också, så det jämnar ut sig.

Städning, tvätt osv, brukar nog alla sköta själva och skulle inte komma på tanken att självmant börja vika eller stryka någon annans tvätt. Men visst, om jag går ut och hänger tvätten händer det att mamma kommer med ut och hjälper till. Mest för att få fortsätta prata.Drömmer

• IsDimma

Nu är jag visserligen singel och har inga barn. Men är mina föräldrar på besök så ser jag helst att dom låter bli att städa. Mamma brukar klippa håret på mig när vi ses och då får hon sopa efter det. Och typ plocka fram frukost. Men där någonstans går min gräns.

• Mummyfied

Skulle ta rätt illa upp om min svärmor eller mamma började städa i mitt hem så det skulle jag aldrig låta ske.

• Kazeer

Inte alls!

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ica

Min mamma har inget behov att härja hemma åt sina vuxna barn. Hon hjälper alltid till med vad som än behövs. Min svärmor startade i tidigt skede att rota i mina skrivbordslådor mm så henne vill jag inte ha nån hjälp ifrån. Dessutom är det inte särklit städat hemma hos henne. Så vi gör ett bättre jobb själva.

• Dreamy88

Är dom så snälla att dom ställer upp och hjälper till så får dom fria händer och tillåtelse att vara i varje hörn i huset. Jag är bara tacksam!

Svar på tråden Hur fritt får mamma/svärmor härja hemma hos er?