• inkan70

Äggdonation i Sverige

Hej tjejer,

Tänkte om ni som gör äggdonation i Sverige har lust att dela med er era erfarenheter hur det fungerar på era respektive sjukhus.

Alltså i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Örebro och i Umeå.

Efter att varit aktiv här i drygt ett år så har jag märkt att det är stora skillnader på alla sjukhus.

Berätta gärna hur länge ni fick vänta på att få hjälp, om ni vet hur många donantioner som görs per "säsong", vilken information ni får osv osv.
    Kanke hur ni nedregeleras och vilka medeciner som ni använder, ja vad ni än kommer på som kan vara intressant och som kan eventuellt hjälpa andra.

Själv går jag på RMC i Malmö och är förvånad över hur dålig kommunikation och få donatorer som finns där. Är det lika illa på andra sjukhus?

Har även försökt få tag på statistik hur många donationer som görs och hur många graviditeter det blir, tyvärr verkar det inte finnas någon sådan i Malmö det borde det ju...?
    Vad har ni fått veta?

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • Sol24

Hej,

Jag vet vara en sak. Sverige ligger väldigt bakåt i detta område. Jag har gjort äggdonation i våras (1 ET + 1 FET) och det funkade inte. Dålig kommunikation, dåliga ägg, lång väntetid... Jag bestämde direkt efter detta att göra äggdonation utomlands och jag är nu nyligen gravid på första försök!  Mitt tips: tapa inte din tid i Sverige. Det finns många som åker till Riga tex och som kommer med ett +. De har bättre teknik, bättre ägg...
    Lycka till
    Sol24

• AJB

Hej! Jag går också på RMC i Malmö. Står i kö och har inte hört av kliniken sen vårat sista IVF försök. Nu har vi själva hållt kontakten med Rmc, och vi har turen att ha en kompis som går in som korsdonator vilket gör att tåget börjat rulla lite smått. Så till våren/sommaren, så hoppas jag att det är vår tur

• inkan70

Vad kul att det börjar komma lite kommentarer, vill ha ännu fler ...Flört

Sol 24-Först och främst ett jätte GRATTIS till din graviditet!Skrattande
    Själv är helt medveten om detta med att det tar tid och att det lyckats dåligt i Sverige,
    fick själv åka "akut" till Riga förra året då min äggdonation ställdes in för andra gången samma höst.. blev gravid men fick missfal i v12.
    Vårt första försök i våras hos RMC resulterade i bara 1 ägg befruktat..? och - på stickan.
    Väntar nu på att få ett svar om vi får ny hjälp under hösten eller ej...snart är det ju vinter...

På vilket sjukhus fick du din donation?

AJB- vad kul att du har en korsdonator synd bara att det skall ta sådan tid för dig, våren/sommaren det är lång tid tills dess...

Som sagt tjejer gärna fler kommentarer och inputs, kanske det är dags att sätta lite press på de svenska sjukhusen att tekninken blir bättre så vi får bättre resultat osv osv.., det är ju trots allt många skattepengar som används.

• Maria68

Vi har gjort hela vår resa i sverige. Först 2 ivf försök sedan ÄD. Vi är nöjda , mest för den fina kontakten med vår läkare och att vi lyckades få vårt kärleksbarn :D Vi hade inte gått vidare utomlands, det hade vi redan bestämt.Kände att man måste sätta gränsen någonstans och där blev det. Varken nog med ork,lust eller pengar. Ej heller etiskt för oss att ta emot ägg från anonym, men som sagt för oss. Våran son föddes i Juli i Örebro.

• Marelb
    Sol24 skrev 2010-10-10 19:20:49 följande:
    Hej,

Jag vet vara en sak. Sverige ligger väldigt bakåt i detta område. Jag har gjort äggdonation i våras (1 ET + 1 FET) och det funkade inte. Dålig kommunikation, dåliga ägg, lång väntetid... Jag bestämde direkt efter detta att göra äggdonation utomlands och jag är nu nyligen gravid på första försök!  Mitt tips: tapa inte din tid i Sverige. Det finns många som åker till Riga tex och som kommer med ett +. De har bättre teknik, bättre ägg...
    Lycka till
    Sol24
    På vilket sätt är det sämre ägg i Sverige? Nyfiken bara... Om man har dåliga ägg får man ju inte donera så jag fattar inte...
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • AmelieS

Hej,

Vi fick en dotter i maj via ÄD i Uppsala. Vi är nöjda med behandling och personalen har varit supergullig och bra komminikation har det varit. Vi lyckades på andra försöket som var ett FET. Vi hade en egen donator så väntetiden var 6 månader som krävs för smittesterna. Inför färskförsöket nedreglerades jag med Synarela för att synkas med donatorn men inte inför frysförsöket. Jag tog progynon 6 mg och från ÄP prog vagiatorer. Annars inga mediciner. För mig som "bara" har dåliga ägg har det funkat bra i Uppsala. Jag vet att för många som har flera andra komlikationer är behandlingen i Sverige inte lika bra är min slutplats efter att ha läst här på familjeliv i diverse trådar under ett par års tid.

Lycka till alla!

• AJB
    inkan70 skrev 2010-10-11 08:43:53 följande:
    Vad kul att det börjar komma lite kommentarer, vill ha ännu fler ...Flört

Sol 24-Först och främst ett jätte GRATTIS till din graviditet!Skrattande
    Själv är helt medveten om detta med att det tar tid och att det lyckats dåligt i Sverige,
    fick själv åka "akut" till Riga förra året då min äggdonation ställdes in för andra gången samma höst.. blev gravid men fick missfal i v12.
    Vårt första försök i våras hos RMC resulterade i bara 1 ägg befruktat..? och - på stickan.
    Väntar nu på att få ett svar om vi får ny hjälp under hösten eller ej...snart är det ju vinter...

På vilket sjukhus fick du din donation?

AJB- vad kul att du har en korsdonator synd bara att det skall ta sådan tid för dig, våren/sommaren det är lång tid tills dess...

Som sagt tjejer gärna fler kommentarer och inputs, kanske det är dags att sätta lite press på de svenska sjukhusen att tekninken blir bättre så vi får bättre resultat osv osv.., det är ju trots allt många skattepengar som används.
    vår korsdonator ska ta infektionsproverna en gång till nu i desember och donerar i januari
  • Bette
    Marelb skrev 2010-10-16 12:17:06 följande:
    På vilket sätt är det sämre ägg i Sverige? Nyfiken bara... Om man har dåliga ägg får man ju inte donera så jag fattar inte...
    Jag tror att hon menar att de är duktigare på långtidsodlingar där än vad de är i Sverige, samt duktigare på att se vilka embryon som är bäst och sätter endast in dem vid ET.

Kram

Bette
  • inkan70

Tack tjejer för inputs, finns det fler?

Har blivit erbjuden att ta del av eventuella överblivna ägg som 3!..mottagare...

Jag vet att på KS så är man mottagar par 1 och om det eventuellt blir ägg över finns det mottagar par 2.

I Malmö delar man lika med ett annat par och nu tydligen skall det blandas in ett par till?..

Övriga sjukhus hur gör dom någon som vet?

• Bette
    inkan70 skrev 2010-10-22 07:38:39 följande:
    Tack tjejer för inputs, finns det fler?

Har blivit erbjuden att ta del av eventuella överblivna ägg som 3!..mottagare...

Jag vet att på KS så är man mottagar par 1 och om det eventuellt blir ägg över finns det mottagar par 2.

I Malmö delar man lika med ett annat par och nu tydligen skall det blandas in ett par till?..

Övriga sjukhus hur gör dom någon som vet?
    Vad jag vet är det inte bra att pusha donatorn för hårt så hon får ut supermånga ägg för då är risken att det är många ägg av dålig kvalitet.

På AVA Riga t ex så pushas inte donatorn så hårt just för att det inte ska vara supermånga ägg och få som är bra.

Bette
Svar på tråden Äggdonation i Sverige